Tips på billiga LED-stripe (Tradera)
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: Tips på billiga Led stripe (Tradera)
Fick min rulle 5050 idag (4 arbetsdagar senare).
Ser bara ut att bestå av vita LEDs, drar 2.7A matat från ena änden
11.7V i början och 9.7V vid slutet på rullen.
Lyser i mitt tycke upp ett ~15kvm rum helt ok, lite åt mysbelysningsstuket.
Ser bara ut att bestå av vita LEDs, drar 2.7A matat från ena änden
11.7V i början och 9.7V vid slutet på rullen.
Lyser i mitt tycke upp ett ~15kvm rum helt ok, lite åt mysbelysningsstuket.
Fick min med, plockade bort anslutningarna och matade med en RGB-kontroller och mycket riktigt var det vita LEDS fast det står RGB på monteringkortet/tapen. Drog 2A med RGB-kontrollern.
RGB-dioderna var mycket rejäla och ingjutna i någon slags plast, luktade inte silikon och har en annan känsla så att säga.
De kan vara lite tunga i min tillämpning någon som har en källa med snabb leveranstid på RGB dioder utan ingjutning, bara tapen som de vita 5050 från denna säljare?
RGB-dioderna var mycket rejäla och ingjutna i någon slags plast, luktade inte silikon och har en annan känsla så att säga.
De kan vara lite tunga i min tillämpning någon som har en källa med snabb leveranstid på RGB dioder utan ingjutning, bara tapen som de vita 5050 från denna säljare?
Satte upp en av mina från Ebay (alltså inte den länkade produkten i tråden). Inte direkt färgren om man säger så... *suck*
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Verkar vara LED-chip från olika "batchar" och/eller dåligt matchade...
-
Så priset är inte lågt bara för man skippar moms och mellanhänder...
Hej,
tänkte bara posta länken till en LED-dräkt jag byggde till en musikvideo med 20 meter av de LED-slingor jag tipsades om i denna tråd, tack!
De drivs här av 3S LiPo-batterier från RC-helikoptrar och RGB-effekterna är de som är inbyggda i kontrollern och styrs med medföljande fjärrkontroll!
http://vimeo.com/62295528
tänkte bara posta länken till en LED-dräkt jag byggde till en musikvideo med 20 meter av de LED-slingor jag tipsades om i denna tråd, tack!
De drivs här av 3S LiPo-batterier från RC-helikoptrar och RGB-effekterna är de som är inbyggda i kontrollern och styrs med medföljande fjärrkontroll!
http://vimeo.com/62295528
Re: Tips på billiga LED-stripe (Tradera)
Dar303: lyssnade på p3 idag runt 20-21 och de intervjuade Maia om den videon, hon sa att hon fick stötar av dräkten när hon svettades och att videoregissören kände en "uppfinnare" som gjorde dräkten 

Lysdioder benämnda 3528 är beteckningen på kapselstorleken, 3,5 * 2,8 mm. Det finns många olika tillverkare av lysdioder i denna storlek. Givetvis mer eller mindre effektiva, varierande livslängd osv.
Utöver att de finns och köpa i en mängd färger är kallvitt och varmvitt vanliga.
Lysdioder benämnda 5050 (5*5 mm) är är ofta tre st dioder av motsvarande den diod som finns i kapslingen för 3528. Samma färgvarianter förekommer som 3528, men här kan man även få blandningar typ RGB eller två vita och en gul.
Praktiskt är ljusutbytet oftast inte 3 ggr så högt med tre element ihopmonterade i de typiska ljusslingorna då dioderna i samma kapsel värmer varandra,och värmen minskar luset. Somliga lister är inte heller bra värmeavledare, särskilt inte om de är inplastade.
Att använda RGB 5050 för att åstadkomma ett vitt ljus är mycket ineffektivt jämfört med att direkt använda dioder som avger vitt ljus.
De lysdiod-slingor som säljs på EBAY är mest kina-tillverkade, från t.ex. http://www.smalite.com och http://www.everstarelect.com men det finns även dioder som tillverkas i Taiwan och Japan, tex http://www.nichia.co.jp.
Själva slingorna görs på en mängd olika platser och i lite olika utförande.
Har testat dioder från olika tillverkare och det som man bör tänka på om man blandar dioder från olika tilllverkare är att färgtemperaturen på varmvitt kan skilja rätt mycket.
Har inte mätt, men somliga dioder sålda som varmvita är betydligt kallare och har ett kraftigt blåstick. Skillnaden kan bli störande om man råkar blanda slingor.
Kallvitt ljus har generellt effektivare ljusutbyte än varmvitt som egentligen är kallvita dioder med gulfärgat fluorescent filter. För belysningsändamål är kallvit ok men för allmänbelysning är nog varmvitt att föredra.
När man funderar över strömförbrukning relativt ljusutbyte, ta även hänsyn till hur stort seriemotståndet är, eftersom en stor del av effekten bränns där, eller egentligen bränns för lite, ljusslingor avsedda för 12 Volt är ofta i princip maxade redan vid 10 Volt, dvs de sista volten ökar bara värmen och kortar livlängden på lysdioderna utan att ljusutbytet ökar.
Har man behov av mycket ljus är det bättre att köpa ledslingor med tätare mellan lysdioderna än de vanliga 60 dioder per meter.
Ett exempel 5 meter för 70kr, 120 dioder per meter: http://www.ebay.com/itm/5M-Cool-White-N ... 19d1062026
Många som sätter upp ljusslingor har inte behov av flexibiliteten. Då kan det vara bättre med fast PCB. Gör kretskortet själv och köp lysdioder i lösvikt, det ger möjlighet att göra egna specialanpassningar med belysning på spännande platser.
Många sätter upp slingor som kök/spis-belysning. Använd då gärna en isolerande kapsling som gör att de blir möjliga att hålla anständigt rena.
Då man använder switchade regulatorer för att driva led-slingor så bör man nog tänka två ggr innan man använder sådana med okänt ursprung i kök eller annan plats med gott om jordade föremål. Om isolationen havererar i regulatorn pga för mycket stekflott eller att åskan skapat en krypström på PCB så kan slingan leda 240 Volt. Om själva slingan då är dåligt isolerad kan det bli obehagligt för den som råkar ta i den.
Utöver att de finns och köpa i en mängd färger är kallvitt och varmvitt vanliga.
Lysdioder benämnda 5050 (5*5 mm) är är ofta tre st dioder av motsvarande den diod som finns i kapslingen för 3528. Samma färgvarianter förekommer som 3528, men här kan man även få blandningar typ RGB eller två vita och en gul.
Praktiskt är ljusutbytet oftast inte 3 ggr så högt med tre element ihopmonterade i de typiska ljusslingorna då dioderna i samma kapsel värmer varandra,och värmen minskar luset. Somliga lister är inte heller bra värmeavledare, särskilt inte om de är inplastade.
Att använda RGB 5050 för att åstadkomma ett vitt ljus är mycket ineffektivt jämfört med att direkt använda dioder som avger vitt ljus.
De lysdiod-slingor som säljs på EBAY är mest kina-tillverkade, från t.ex. http://www.smalite.com och http://www.everstarelect.com men det finns även dioder som tillverkas i Taiwan och Japan, tex http://www.nichia.co.jp.
Själva slingorna görs på en mängd olika platser och i lite olika utförande.
Har testat dioder från olika tillverkare och det som man bör tänka på om man blandar dioder från olika tilllverkare är att färgtemperaturen på varmvitt kan skilja rätt mycket.
Har inte mätt, men somliga dioder sålda som varmvita är betydligt kallare och har ett kraftigt blåstick. Skillnaden kan bli störande om man råkar blanda slingor.
Kallvitt ljus har generellt effektivare ljusutbyte än varmvitt som egentligen är kallvita dioder med gulfärgat fluorescent filter. För belysningsändamål är kallvit ok men för allmänbelysning är nog varmvitt att föredra.
När man funderar över strömförbrukning relativt ljusutbyte, ta även hänsyn till hur stort seriemotståndet är, eftersom en stor del av effekten bränns där, eller egentligen bränns för lite, ljusslingor avsedda för 12 Volt är ofta i princip maxade redan vid 10 Volt, dvs de sista volten ökar bara värmen och kortar livlängden på lysdioderna utan att ljusutbytet ökar.
Har man behov av mycket ljus är det bättre att köpa ledslingor med tätare mellan lysdioderna än de vanliga 60 dioder per meter.
Ett exempel 5 meter för 70kr, 120 dioder per meter: http://www.ebay.com/itm/5M-Cool-White-N ... 19d1062026
Många som sätter upp ljusslingor har inte behov av flexibiliteten. Då kan det vara bättre med fast PCB. Gör kretskortet själv och köp lysdioder i lösvikt, det ger möjlighet att göra egna specialanpassningar med belysning på spännande platser.
Många sätter upp slingor som kök/spis-belysning. Använd då gärna en isolerande kapsling som gör att de blir möjliga att hålla anständigt rena.
Då man använder switchade regulatorer för att driva led-slingor så bör man nog tänka två ggr innan man använder sådana med okänt ursprung i kök eller annan plats med gott om jordade föremål. Om isolationen havererar i regulatorn pga för mycket stekflott eller att åskan skapat en krypström på PCB så kan slingan leda 240 Volt. Om själva slingan då är dåligt isolerad kan det bli obehagligt för den som råkar ta i den.
Snygg lösning på dräkt med pulserande ljus
Får nog titta närmare på det.

Haha, precis!adent skrev:Dar303: lyssnade på p3 idag runt 20-21 och de intervjuade Maia om den videon, hon sa att hon fick stötar av dräkten när hon svettades och att videoregissören kände en "uppfinnare" som gjorde dräkten
Det var så att jag sa till stylisterna flera gånger att de måste göra ventilationshål uppe vid axlar och armbåge då det var ca 20 meter bubbelplast under 40 meter tyll i dräkten. Stylisterna stylade för fullt och lyssnade givetvis inte på mig så efter 3 timmar i dräkten så började stackars Maia svettas och det kondenserade och rann ner på de varmvita ledsen som inte var utomhusklassade och ingjutna varefter det började kittla! Jag stängde då av dräkten illa kvickt och började klippa upp ventilationshål och ha mig, vi lindade även stripsen med tejp. Hon var dock mycket tålig och lugn hela tiden. Fick även mata henne då dräkten var löjligt stor och hon inte nådde munnen med händerna!

Istället för att starta en helt ny tråd så lånar jag den här med ett par följdfrågor:
Några LED-strips som man ska undvika? Typ dåliga eller dåligt ljusutbyte?
Några som rekomenderas eller något man ska kika efter?
Tänkte göra en liten utomhusinstallation, det är en jäkla djungel av LED-strips på aliexpress med flera ställen. Det jag söker efter är något som är hyggligt hållbart (ska inte vara engångs utan kunna användas fler gånger) och så är ljusutbyte i förhållande till instoppad ström viktigt då det eventuellt ska köras på batteri. Därefter är väl just priset inte oviktigt heller....
Några LED-strips som man ska undvika? Typ dåliga eller dåligt ljusutbyte?
Några som rekomenderas eller något man ska kika efter?
Tänkte göra en liten utomhusinstallation, det är en jäkla djungel av LED-strips på aliexpress med flera ställen. Det jag söker efter är något som är hyggligt hållbart (ska inte vara engångs utan kunna användas fler gånger) och så är ljusutbyte i förhållande till instoppad ström viktigt då det eventuellt ska köras på batteri. Därefter är väl just priset inte oviktigt heller....
Det funkar väl inte. RGB har 3 olika LED chip i samma förpackning. Men jag såg att dem har också en RGB variant för samma pris:el34 skrev:Köpte för ett tag sedan en LED stripe från detta företag. Ok,priser och snabb leverans. Köpte deras varmvita LED stripe med 3528 diodrarna för 149kr. Väldigt behagligt ljus från denna i ett litet format. Ett tips till er som vill köpa inom Sverige.
PS. Köper man deras Varmvita LED stripe med 5050 diodrarna för 199kr och löder bort anslutningarna i ändan så har man en billig RGB slinga![]()
OBS! Ingen garanti på att det går att göra om varmvit 5050 slinga till RGB. Det finns tydligen 5050 diodrar som enbart kan lysa vitt.
http://www.tradera.com/finding.mvc/item ... nr=3245534
http://shop.ledwarehouse.se/product_inf ... -ip20-p-70
Legacytrx
Det finns RGB slingor som säljs som vita. Alla tre färgerna anslutna till samma matning.