Tack för fina förslag på fetar! Som jag letat och inte hittat. Bra pris och väl tilltagna. Undrar lite över "förlusteffekt" vad menas där? Fint att det står logikstyrning så mycket lättare allt blir då
Jo grunden i det hela baseras på en potentiometer på gaspedalen (TPS). Sen så kommer jag kompensera för bränsletemp motortemp och laddtryck. Den kommer alltså inte att få ryka något utan ska gå rent och snyggt. Sen måste man få en "gaspedalskänsla" i pedalen/ motorgången. En diesel är inte så smidig att den självbegränsar sig med ett gasspjäll. Blir nog en egenkomponerad lösning med setpoint på varvtal utifrån gaspedal / farthållare, sen begränsningar utifrån alla kompenseringar och gaspedalen som kommer få en parameter med som begränsar vridet enl TPS värdet. Kanske får jag till något liknande PID lösning med integrerande kompensering och deriverande. Proportionaliteten kommer direkt från gaspedalen med önskat värde där. Vi får se hur det går. Måste ha en idiotsäker trigger som håller koll på varvtal, då allt beräknas ihop med varvtal. Tror mig ha en fungerande lösning från bromsbenken på det.
Tändningen styr man genom att pulsa en magnetventil som styr "interntrycket". Ska försöka lägga upp varvtalspunkter och laddtryckskompensation som styr pulsningen där. Kommer använda min bromsbänk att justera in med, då ser man enkelt när motorn går som bäst.
Det är lite hårdvaru mekande innan detta drar ingång på allvar. Måste bygga om en växellåda, motorfästen, tråg, kardan. Måste plundra donatorbilen på massa bra å ha saker osv. Har lite funderingar på att bygga om en tryckplatta för att klara mer vrid också, kommer nog bli en del vrid. Till att börja med så blir det orginalturbo och en borgwarner 250 i serie, mest för att det blir kul att testa med, lite osäker på kombinationen storleksmässigt sett.