Styra bilmotorer med arduino / processing

Berätta om dina pågående projekt.
dundersmurfen

Styra bilmotorer med arduino / processing

Inlägg av dundersmurfen »

Hejsan

Projektet är Inte riktigt startat ännu men planeringen och inskaffningen är pågång. Har bilen och motorn och en arduino!

Har gjort detta 2 gånger tidigare och det funkade. Dock så gjordes många nybörjartabbar och körbarheten blev väl sådär.

Några bilder från tidigare projekt till att börja med:
Golfen utomhus är den som går med arduino styrning av motorn. Gav bort bilen till en kompis... 110hjulhäst nu jfrt med 90 i motorn orginalt. Även min hemmabyggda bromsbenk är med på bild, där används också en arduino till mätning ihop med en hallgivare och lite småplock. Programmet är gjort i processing och ritar kurvor av datan från adruinon.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av dundersmurfen 17 september 2013, 07:43:37, redigerad totalt 2 gånger.
dundersmurfen

Re: Skall styra min bilmotor med arduino

Startar tråden för att jag hoppas kunna få hjälp. Har några saker jag inte lyckats forska fram själv. Har även startat en tråd och frågat men ingen har hittills kunnat svara så jag förstår det jag vill. Hoppas på bättre lycka här på forumet.

Arduinon kommer driva en elektromagnet som styr dieselmängden. Spolen är ganska grov och har 0,6ohm. Dutyn som behövs för att styra den är i ett spann mellan 40 - 60% ungefär. Hur ska jag koppla detta på rätt "sätt"?
Bilen som nu går har gått i ett år med följande inkoppling: Arduino pwmpin 5v - gate på FQPF20N06L. Trodde först att detta var en IGBT, men nu vet jag inte längre. "transistorn" satt på jordsidan om spolen och andra sidan av spolen var matad av 12v. Det sitter en diod 1n4007 för att "ta bort" flybacken från spolen. Dioden blir varm... Av någon konstig anledning har bilen aldrig strulat kompisen har kört den i ett år.

Eftersom jag inte förstår invecklade förklaringar av något så måste eventuella svar hållas väldigt enkla. Börja inte dilla om gatekapacitans eller något. Vill helst ha en förklaring som ta en sådan för den funkar med goda säkerhetsmarginaler.

Arduinon klarar att ge max 40mA ut på pin så en transistor måste kunna slå på fullt på det och 5v, samt inte dra för mycket så ardiunon dör. Hur ska jag göra med dioden så den inte havererar efter ett tag?

Tänkte mäta lite på donatorbilen vilka frekvenser som används vid styrning av pumpen, antar att bosch vet vad dom gör och varför uppfinna hjulet igen. Får vi se om det går att få till till custom pwm frekvenser på atmegan.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det är rätt kopplat så som du beskriver, och din transistor är bra dimensionerad eftersom den nöjer sig med endast 5V på gaten för att öppna ordentligt.
Om du vill skydda processorns pwmpin mot för högt strömuttag av transistorn, så sätt dit ett motstånd på 100-150ohm mellan pwmpin & gaten.
Eftersom din transistor idag inte blir varm, så är troligtvis pwm frekvensen låg, & därför fungerar det bra utan en gate driver.
Dioden där emot tål bara 1A & kommer troligtvis att gå sönder när som helst. Den bör du byta ut mot någon som tål mer.
Slå upp Elfa & sök på Schottkydioder. Ett bra exempel som du kan sortera efter är att du vill att dioden minst ska tåla en spänning på 30V (Backspänning). Och hantera strömmar på minst 6A (Framström).
dundersmurfen

Tack för ett mycket bra svar!

För att förtydliga så kan jag nära på ingenting om elektronik eller programmering. Allt hålls väldigt basic, det roliga är helheten med projektet tycker jag. Varken kodning eller eldragning kommer bli snygg eller effektiv, men det gör ju inget för en glad amatör :D

Ord som framström och backspänning är rena grekiskan. Orosmoment för min del gällande val av diod är vilken typ, det finns ju så många. Sen så den inte öppnar för trögt och sen klarar strömmen. Ska kika närmare på dioder snart.

Angående transistor så i dom flesta fall vill jag driva något liknande detta. Induktiv last kallas det väl. Det handlar troligen inte om extrema frekvenser, upp till några hundra hertz. Tror pwmen är satt till 490hz standard, det verkar ju fungera. Vill bara veta att man är någorlunda rätt så "kontrollerbarheten" blir smidig. Finns det någon lättdriven men biffig typ av transistor man kan tänkas använda i de flesta fall man vill driva brötiga saker som pumpar och motorer säg upp till 25-30A? Lättdriven menar kan drivas direkt av en pin på atmegan. Ska nog köpa en drös för det kommer gå åt

Här en motorn i bilen som jag gav bort till en kompis
Bild

Gaspådragsjusteraren:
Bild

början av förra projektet, är samma nu fast lite mer städat:
Bild
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Som sagt, slå upp Schottkydioder i elfa. Framström & Backspänning är i ditt fall dessa 2 värden som är viktiga för dig. Dom finns sorterade i kolumner. Sen är det bara att ta vilken diod som helst som uppfyller dessa minimum krav eller bättre, å sen sorterar du efter den kapsel typ som blir smidigast för dig att löda.

Här har du 2 bastanta Fetar som är logiskt styrbara, bara att koppla in & köra!
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19199
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19199

Kul bygge, lycka till å håll oss uppdaterade med massa bilder :)
svanted

Inlägg av svanted »

intressant projekt, du får gärna beskriva lite mera detaljer...
styr du pumpen bara med spänningen från gaspedalen?
eller blandar du in andra givare?turbotryck, luftmassa? varvtal?
dundersmurfen

Tack för fina förslag på fetar! Som jag letat och inte hittat. Bra pris och väl tilltagna. Undrar lite över "förlusteffekt" vad menas där? Fint att det står logikstyrning så mycket lättare allt blir då :D

Jo grunden i det hela baseras på en potentiometer på gaspedalen (TPS). Sen så kommer jag kompensera för bränsletemp motortemp och laddtryck. Den kommer alltså inte att få ryka något utan ska gå rent och snyggt. Sen måste man få en "gaspedalskänsla" i pedalen/ motorgången. En diesel är inte så smidig att den självbegränsar sig med ett gasspjäll. Blir nog en egenkomponerad lösning med setpoint på varvtal utifrån gaspedal / farthållare, sen begränsningar utifrån alla kompenseringar och gaspedalen som kommer få en parameter med som begränsar vridet enl TPS värdet. Kanske får jag till något liknande PID lösning med integrerande kompensering och deriverande. Proportionaliteten kommer direkt från gaspedalen med önskat värde där. Vi får se hur det går. Måste ha en idiotsäker trigger som håller koll på varvtal, då allt beräknas ihop med varvtal. Tror mig ha en fungerande lösning från bromsbenken på det.

Tändningen styr man genom att pulsa en magnetventil som styr "interntrycket". Ska försöka lägga upp varvtalspunkter och laddtryckskompensation som styr pulsningen där. Kommer använda min bromsbänk att justera in med, då ser man enkelt när motorn går som bäst.

Det är lite hårdvaru mekande innan detta drar ingång på allvar. Måste bygga om en växellåda, motorfästen, tråg, kardan. Måste plundra donatorbilen på massa bra å ha saker osv. Har lite funderingar på att bygga om en tryckplatta för att klara mer vrid också, kommer nog bli en del vrid. Till att börja med så blir det orginalturbo och en borgwarner 250 i serie, mest för att det blir kul att testa med, lite osäker på kombinationen storleksmässigt sett.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Flikar bara in att jag är impad av bromsbänk-bygget. :tumupp:
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Coolt bygge! Önskar man hade verkstad :(
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja, även jag blev vederbörligen imponerad av bromsbänken!
Såpass att jag skickade länken direkt till Peter, http://www.team-aspenryd.se/

Så gillar jag svarven, supersmart sätt att lösa problemet.
Om man inte har en svarv som passar objektet, tar man objektet som svarv. Enkelt.

Skall bli kul att följa styrdetaljer, tacksam för stegvis redovisning. Så att man kan ta till sig det!
dundersmurfen

här finns några klipp på bromsbenken

http://www.youtube.com/channel/UChwPIgkIs7nGO1zx9-dnYvA
dundersmurfen

Jaha efter ett tag så har jag kommit en bit iaf. Har hunnit ändra mig 711 gånger och nu kommit fram till att det är bäst att börja med att göra styrningen anpassad för bensin först. Då är liksom hela interfacet klart och man kan kombinera in tändläge med öppningstid på spridare och göra drive by wire gas, bränslekomp vs varvtal för att stablilisera varvet osv... Dvs när man nu vill börja köra en common railare... Vi får se om vi kommer så långt. Det jobbigaste med commonrail är att man behöver styra minst 2 solenoider med olika freq pwm, samt driva spridarna med typ 90v??

Så här ser version 1 ut av programvaran:
Bild

Ska börja med firmwaren snart, får vi se hur bet man kör fast i det.... :lol:
KristoferV

Inlägg av KristoferV »

dundersmurfen skrev:
Ord som framström och backspänning är rena grekiskan. Orosmoment för min del gällande val av diod är vilken typ, det finns ju så många. Sen så den inte öppnar för trögt och sen klarar strömmen. Ska kika närmare på dioder snart
Rena grekiskan är nog en överdrift, låter som du vet vad du håller på med ;)

Kul tråd
discomike

Re: Styra bilmotorer med arduino / processing

Inlägg av discomike »

Spridarna drivs vanligen med PWM på så sätt att i början har man max duty cycle tills den öppnar + liten tid därefter för att dämpa bouncebacken, sen går man ner på kanske 10% under själva öppetiden för att inte spolen ska bli för varm..

Tänk även på att när du öppnar en spridare eller intilligande öppnas om man har multi-point injicering får du tryckfall/stötvågor mm i railen som gör det svårt att få korrekt mängd bränsle. Det finns nya spridare med individuell trycksensor i spridaren (i-ART) för att kontinuerligt mäta trycket under öppet-tiden och stänga när man uppnått exakt rätt mängd.

Sen finns det även piezo-elektriska spridare, men de vet jag inget om hur man ska driva.
Skriv svar