Relästyrning med endast 2 trådar..möjligt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Relästyrning med endast 2 trådar..möjligt?

Inlägg av MiaM »

Vad är egentligen fördelen med schemat Musse visar jämfört med det jah visar?

Enda skillnaden jag kan se är att jah's schema förutsätter att A1-B1 samt R2-B2 är matchade till varandra. I musses schema behöver inget vara matchat. Å andra sidan klarar jah's schema att repetera både B1 och B2 till tänkbara A1 och A2 om man någon gång skulle behöva en sådan funktion.

P.S. glöm inte bort alla omfattande krav på säkerheten när det gäller järnväg...
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Nu är jag nog lite morgontrött... Men behövs verkligen resistorn i Musses koppling?

Sedan måste jag säga att kopplingar som dessa, det är RIKTIG ingenjörskonst! =)
Att inte "ge upp" och dra fler kablar eller bygga något avancerat digitalt utan att använda grundläggande ellära och enkla komponenter! Snyggt! :bravo:

//B1N4RY
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag gissar att resistorns uppgift är att göra det möjligt att använda likadana reläer. Annars skulle det behövas olika spolspänning, eller växelspänning med viss överlagrad likspänning.

Det sistnämnda kanske inte är så dumt i vissa lägen, då kan ena funktionen fortsätta fungera även vid batteridrift vid strömavbrott. :)
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

I jah:s schema så är jag med på resistorns funktion eftersom spolarna seriekopplas.
Men i Musse:s schema så är det ju ingen seriekoppling...
Varför skulle det behövas olika spolspänning då?
Vardera halvan är ju i princip samma 24V AC som halvvågslikriktas.

Det är sannolikt något jag missar här... Hmm... Har jag blivit blind eller bara dum???

//B1N4RY
Musse

Inlägg av Musse »

Resistorns uppgift är att begränsa strömmen till relä B1 och B2. Dessa reläer är lite speciella och har en spolresistans på endast 4 ohm. De är mätande och drar vid 95 mA. Strömmen begränsas till ca 130 mA med ett reglerbart motstånd på 90 ohm. Det är järnvägsspecifika saker. Spänningsfallet över ett sådant relä är ca 0.5 volt då det är draget, resten lägger sig över resistorn. Relä A1 däremot är på 4000 ohm.
Fältskytten

Inlägg av Fältskytten »

Som projektör och ibuktagandebesiktningsman på SISÄ-anläggningar blir man ju väldigt nyfiken. Vad är det du gör för något? Är det SISÄ-relaterat? Tänker bara att det kanske i sådana fall finns tidigare myndighetsgranskade och godkända lösningar sedan tidigare. Kanske till och med i någon stomme.
Skriv svar