Relästyrning med endast 2 trådar..möjligt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Musse

Relästyrning med endast 2 trådar..möjligt?

Inlägg av Musse »

Jag behöver tips för att lösa ett praktiskt problem på jobbet.
Förutsättningarna är dessa:
Plats A.
Här har jag tillgång till spänningsmatning 12v eller 24v lik eller växelspänning...eller nästan vilken spänning som helst men jag vill inte använda 230v.
Jag har kabelförbindelse (ojordad), men endast 2 trådar till en plats (B) som finns ca 1 km bort.

Plats B.
Här finns två relä (nämner dessa som 1 och 2) som jag med knapp kan få att dra på spänningen från plats A.
Dessa relä behöver en ström på lite drygt 100mA för att dra.
När just relä 1 drar så ska ett relä på plats A dra..på något sätt.
När relä 2 drar ska inget hända på plats A.

Repeterreläet vid plats A ska vara draget så länge relä 1 är draget.

Hur ska man kunna lösa det? Jag grubblar mig grön på eländet.

Tips mottages tacksamt, om det är tekniskt möjligt att lösa det.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Relästyrning med endast 2 trådar..möjligt?

Inlägg av Mizzarrogh »

Du matar alltså reläerna (dragspolarna) från plats A genom denna ledning?

Detta skall vi lösa. :)
Musse

Inlägg av Musse »

Det stämmer. Vid plats B finns ingen spänningsmatning av något slag.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

har sett såna där byggsatser som man kopplar in med bara två trådar och kan styra flera kanaler via modulen. Vet inte vad det heter men vet att det finns. Problemet kan vara att modulerna kräver separat matning och då faller det ju för din del.
Musse

Inlägg av Musse »

Du menar någon form av multiplexer, misstänker jag, men som sagt är problemet att jag inte har någon tillgång på drivspänning.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det borde ju gå att som exempel lägga en annan frekvens/puls, etc på el ledningen och använda denna för kommunikations signaler men jag håller på att klura om det inte borde finnas ännu enklare lösningar på detta. :)
AndersL
EF Sponsor

Inlägg av AndersL »

Kanske dumma frågor men jag ställer dem ändå. Vad ska reläerna vid plats B aktivera? Måste det vara reläer? Ska indikeringen på plats A vara om relä 1 på plats B är draget, annars finns väl signalen på plats A redan (att reläet bör vara draget)?
Jag skulle tro att det lutar åt någon form av matning med överlagrad styrsignal. Man kan ju börja fundera över spänningsfall också, en km är ju en bit.
Musse

Inlägg av Musse »

Det måste vara reläer.
Som det fungerar i dag sitter ett batteri (3v) vid B som (hela tiden tar slut) försörjer relä 1 och 2. Kontakt på draget relä1 samt fallet relä 2 sluter en 24v krets där ett relä på plats A ligger i serie med kretsen.

Tanken är att få bort batteriet o fixa en annan smart lösning för att få relä A att dra när relä 1 är draget.
Jag vill inte gå in i detalj på vad dessa relän gör men det har med järnväg att göra (i stor skala).
Solcellsmatning på plats B fungerar inte här p.g.a ogynnsamt läge annars hade det varit enklare.
Och sam sagt..endast 2 befintliga trådar gör det lite knepigt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Minst 200mA över 1km. Om vi nu antar att ledningen verkligen klarar detta utan större förluster är problemet alltså att få signal från plats B till plats A samtidig som att plats A står för matningen till plats B.

Men det är ju enkelt!

Att skicka pulser eller liknande över 1km utan att ha TP eller liknande är svårt.

Relä 1 & 2 kan dra 100mA eller inte. Alltså kan strömbehovet vara 0mA, 100mA eller 200mA.

Om nu relä 1 drar är det bara att säkra sig att kretsloppet TOTALT förbrukar 300mA. Detta kan enkelt avkännas på plats A.

Det går att lösa på en del sätt men det kräver lite mer detaljvetande om vilken spänning reläerna måste ha osv.
Musse

Inlägg av Musse »

Jag har också funderat i de banorna. Dessa reläer 1 och 2 kräver ganska låg spänning så en dc/dc omvandlare vid B bör nog användas om man använder sig av typ 24v från A. Ca 100mA vid 3-6 volt.
Relä 1 och 2 kan aldrig vara dragna samtidigt..antingen 1 eller 2 så ska man använda sig av strömavkänning så måste man göra så relä 1 drar en dummylast för att särskilja dessa reläer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, om reläerna aldrig kan vara dragna samtidig blir det ännu lättare.

I matningen på plats B monteras en spänningsregulator med lagom kylning. Om reläerna måste använda 3-6V kan en LM7805 kanske vara lämplig.

Den ska ha kylplåt osv. och matningsspänningen kan lämpligen vara 12V, beroende på förlust i kablarna.

Nåväl, när relä 1 drar ska det finnas ett motstånd som dra en extra belastning, denna extra belastning måste sitta innan regulatorn. Ett motstånd på kanske 120 ohm 3W borde klara biffen galant som extra belastning.

På plats A tar man ett shuntmotstånd på 4,7 ohm. Vid 100mA ger det ett spänningsfall på 0,47V, det är inte nog att få en transistor att reagera - men vid 200mA blir det 0,94V vilket är rikligt till det. Alltså tar man ett motstånd mellan shunten och basen för att hålla den ström inom rimliga gränser och där punkt B drar 200mA aktiveras transistorn. Den kan sedan i sin tur driva ett 12V relä.
Musse

Inlägg av Musse »

Det låter vettigt och genomförbart.
Jag ska testa den idén.
Tack så mycket :-)

Ps. Tror du att du kan göra en liten skiss angående transistorn vid A, så jag inte fattat fel.
jah

Inlägg av jah »

En annan ganska simpel lösning är att använda växelspänning som matning, och några dioder för att dela upp fasen till två kanaler.
Remote relays.jpg
Relä A1 och B1 bör vara likadana, eller ha samma strömbehov (resistans).
R2 väljs så att man får lagom spänningsdelning för att B2 skall dra vid den aktuella matningsspänningen. Om A1, B1, B2 är lika väljs R2 lika spolresistansen.

Matningsspänning väljs så att reläspänningen blir tillräcklig med tanke på ledningsresistansen, samt att reläerna matas med halvvåg. (Om reläerna är avsedda för 3-6V kan 24V AC vara lämplig)

/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Musse

Inlägg av Musse »

Ingen du idé.
Med lite smärre justeringar kanske detta borde fungera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Musse

Inlägg av Musse »

Det fugerade klockrent.
Några kondingar över spolarna för att glätta upp halvvågsdurret bara.
Jag snöade in mig på andra lösningar och tänkte aldrig på denna enkla lösning, kalas!!
Tack för tipset :-)
Skriv svar