Is-skrapa med batteri?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

grym Funkar den metoden bra?.
I så fall kunde man haft en extra behållare med koncentrerad spolarvätska & sedan en timer "väcko ur" som blaskar på skiten vid en bestämd tid...
Spolarpump, slangar, spridare & behållare kan man ju köpa i ett paket för 99:- på biltema
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

JimmyAndersson skrev:Personligen vill jag hitta en lösning som fungerar oavsett var bilen står.
handskar funkar alltid :roll:

sprutar man spolarvätska på en isig ruta så blir det en vit äcklig sörja av det hela..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det används ju på flygplan. Så det funkar nog. Men den vanliga hederliga skrapan är nog bra. Eller en bensinvärmare kanske.
Användarvisningsbild
baltazar

Inlägg av baltazar »

Tror det finns hårfönar som går på 12V, kolla med båtfolket, det borde väl vara en enkel lösning. Ser man bara till att starta bilen innan man startar hårfönen så riskerar man ju inte heller att dra ur batteriet.
Kommer ihåg att en kille för länge sen på en gammal saab v4 lindade kopparrör runt grenröret, sen blåste han luft genom röret in i kupén. Grenröret blir ju varmt så fort man startar motorn, så på så vis fick han ju ett riktigt snabbt värmesystem. Såg det aldrig med egna ögon men det påstods fungera bra...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beror på vad det är på rutan, trjoch snö eller ren ispansar är svårt , men rimfrostliknade funkar hyggligt bra , och det hjälper alltid lite med spolarvätska

angående att värma, tänk på vilken energimäng man behöver för att smälta ett kg is, och till det måste man värma rutan med, att värma bort is från en framruta med luft är hopplöst jobbigt, det ända som jag provat och fått att fungera är en 9kw elbjörn, tyvärr, 2kw räcker inte långt, prova själv
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

grym: Problemet är inte effekten utan tiden, har man en hel förmiddag räcker det ju med en tändare. Jag fick uppfattningen att det ska gå snabbt.

Elfläktar är bra men man ska kolla att termostaten fungerar annars blir det som för en på pappas jobb. Bilens interiör vad gällde plast var smält och lacken hade flagnat från taket :)
Fenrisulf

Inlägg av Fenrisulf »

baltazar skrev:...lindade kopparrör runt grenröret, sen blåste han luft genom röret in i kupén. Grenröret blir ju varmt så fort man startar motorn, så på så vis fick han ju ett riktigt snabbt värmesystem.
Fick bara en liten idé, för folk som (t.ex. jag) kör runt i gamla skruttiga bilar. Linda kopparrör runt grenröret, koppla på en fläkt som drar runt luften i röret och fixa dit ett rör som ligger på utsidan av framrutan och i nedkant. Borra hål i röret riktade mot rutan och låt den varma luften komma ut där.
Funkar kanske inte så jättebra, men kan kanske tina upp framrutan lite iaf, medans man skrapar sidorutorna. Skulle varit skönt att haft något sådant förra veckan, då jag liksom Jimmy fick känna på hur Oskarshamns kyla gett framrutan ett pansar av is.

//Andreas
benring

Inlägg av benring »

Roligt o läsa detta:)

Kan meddela att för hög värme mot framrutor spräcker skiten, har spräckt 2 st nu. (Ställde kupévärmaren för nära rutan) Så en svinkall framruta ska tina relativt långsamt.

Gasol innuti bilen funkar inte heller, jag satte mig i en iskall bil, som inte hade frostiga rutor men som var 15 minus, dels va det dåligt tryck i tuben o dels så tog det 3 sekunder så immade hela bilen igen och DET frös, så jag fick skrapa alla rutor på insidan hehe. Vet inte om gasol avger fukt?

EDIT: Jag bytte tuben i bilen,under färd, en engångstub, den va tom, trodde jag, sen när bilen vart varm började det lukta apa i bilen, det va gasolen som blev gas när den blev varm o läckte ut genom hålet i tuben:D

Däremot så lär ju varianten med kopparröret lindat om avgasröret funka, se bara på gamla bubblan:) Kalasvärme direkt om man har hela värmekammare:)

Hur du skall göra vet jag ej men jag tvivlar på dom flesta lösningarna här, bortsätt mattan på rutan(trist) och bensinvärmaren (as-mysig värme)
Ja handskar o isskrapa går ju oxå:)

Ford sierras ädre modeller vet jag har en elframruta, likt den i alla bakrutor:)
Mercedes har doppvärmare i spolarburken, dock för att tina spolarvätska, inte för att tina framrutan.

/B
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Gasol i bilen låter inte så hälsosamt... :)

Tyvärr är det "fel" väder här (plusgrader) så jag har inte kunnat testa något ännu.
Hmm... lite ovanligt att man kollar termometern och hoppas att det ska vara minusgrader. :lol:

Har funderat lite på hög koncentration av varm spolarvätska. Idén med el-uppvärmd skrapa ligger på is (!) just nu eftersom jag inte är nöjd med fastsättningen av kanhaltråden på aluminiumet.
benring

Inlägg av benring »

"Full gas" :)

Ja hehe, det e så typiskt när man ska greja me nått, vill man HA varmt o sol blir det kallt o tvärs om, men det beror väl på dig då att vintern aldrig kommer hehe

Jo, varm spolarvätska borde funka o det blir väl minst meck med oxå, att linda rör kring avgasröret gör man inte i en handvändning trots allt:) o inte e det så elektroniskt heller:) Men jag ska troligen göra det. Hade funderingen att köra vattnet genom rör runt avgasröret men det lär börja koka.

/B
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jepp, det är mig ni har att tacka för att det fortfarande är höstväder. :lol:
Hm, men vill du ha vinter så kanske jag skulle börja koppla in centrallåset som jag planerat. Det skulle garanterat börja snöa om jag plockade isär bildörrarna...
benring

Inlägg av benring »

Haha, ja det lär börja snöa då men kan du lugna dig till 23 dec? Om man monterar isär dörrar så kommer det troligen mycket snö o extremt fort så då har ungarna snö på julafton, sen den 1 jan så kan du fnula vidare på is-skrapan så snön försvinner :lol:

/B
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bra idé! :lol: Då vet alla hur vädret kommer bli framöver.
(Ska ringa till meterologerna och berätta hur jag tänkt, det kommer spara dem mycket jobb...)
Användarvisningsbild
sMkr

Inlägg av sMkr »

Varför skall man slösa energi på att värma upp spolarvätskan? kall spolarvätska löser ju is.
http://cars.bilia.se/Shop/ProduktKort.a ... uktTypID=7

Slingra ett rör runt grenröret är nog inte så bra eftersom grenröret sitter fast i motorn och som rör på sig vid gaspådrag, grenröret blir varmt, men hur överför man värmen från grenrör till det andra röret?
på bilar runt årsmodel 90 så används inte allt kylarvatten, för då skulle bilen ta lååååång tid på sig att bli varm, i motorn sitter en termostat som ser till att den tar kylt vatten från kylaren när det behövs + att motorn får en jämn/rätt temp.

is smälter vid 1+, borde man inte kunna använda sig av ett element inne i bilen som som styrs via timer och termostat.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Med varm spolarvätska går det lite fortare. Dessutom behöver koncentrationen inte vara riktigt lika hög.

Måste passa på att fråga om det här med värmen: Du (eller någon annan) råkar inte veta hur kupévärmen alstras på en Saab 900I (utan turbo) ? "Slingor" som tar värmen från motorn eller el?
Skriv svar