Temperaturmätning "på distans"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Temperaturmätning "på distans"

Inlägg av PacMan »

Tjena!
Jag satt just och dreglade över lite vackra detaljbilder på Suzukis GSV-R MotoGP-hoj och fastnade på den här bilden:

http://superbikeplanet.com/image/suzuki/05mgp/1/18.htm

Blev minst sagt lite sugen på att göra något liknande på min egen hoj, och nu vill jag ha förslag på hur man så billigt som möjligt kan få till en hyfsad däcktemp-sensor som kan funger på 5-10 mm avstånd från däckytan. Jag har inga stora krav på precisionen, men inom sådär +- 3 grader fel får det gärna vara. Nån som har några ideer?

Jag tänker mig att sedan visa temperaturen på en display eller med en serie lysdioder med hjälp av en PIC.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Varför inte använda samma som de gör? Passive IR altså...

MLX90601 är ett bra första ord att börja googla på!
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Dum fråga kanske, men varför vill man mäta däcktemperatur?
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

AndLi skrev:Varför inte använda samma som de gör? Passive IR altså...

MLX90601 är ett bra första ord att börja googla på!
Jepp, det var ungefär så långt jag hade kommit också. Tack för tipset, ska googla lite i ämnet.

Johan.o: Greppet i ett MC-däck beror starkt på dess temperatur, och i vissa situationer hade det vart schysst att ha lite koll på tempen från förarplats.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

För att veta hur mycket grepp man kan tänkas ha i däcken!

Alla däck har en optimal temperatur där dom fungerar bäst och kör man t.ex racing så använder man ofta däckvärmare innan start för att däcken skall ha en mer lämplig temperatur redan från början och man kan då gå ut hårdare dom första varven innan tempen gått upp av körningen.

Edit: Inte ens det racet vann jag...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Och såhär går det om man kör på för varma däck (eller som i detta fall i princip "hockeypuckar")

Bild
gecco

Inlägg av gecco »

Annars kan man böörna lite innan...
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

v-g skrev:Och såhär går det om man kör på för varma däck (eller som i detta fall i princip "hockeypuckar")
Jag skulle vilja säga att det där ser helt normalt ut efter lite bankörning. :)

Jag tänkte mest att det skulle var schysst att ha koll på däcktempen vid gatkörning, där man bitvis kör ganska lugnt men ibland vill stå på lite. På bana är det ju inga större problem att få upp tempen.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Däcket är alldeles för "hårt" för bankörning. skäggkanterna är ju ok men klumparna lite "för mycket". Han som låg bakom sa att jag kritade i varje kurva. Tung mc och knallhårda däck = dålig bankombination.

MEN GUD VA KUL DET ÄR! Så här blir man ---> :twisted:
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

Hehe ok, tufft! :twisted:
Får också lite såna klumpar på mitt bakdäck, men så har jag mest kört bana med däck som inte riktigt är gjorda för det. Är det möjligtvis ett Pilot Road på bilden? Jag har ett sånt på min maskin nu.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det är ett pilot road ja, håller väldigt länge av en anledning :roll: Kör du med ett bandäck på väg håller det c:a 50 mil jämför det med PR uppemot 1000 mil. Där har du en stor del av skillnaden. Nu är jag väldigt OT känner jag men...
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

Nu har jag sökt lite och sensorn som AndLi föreslog verkar ju helt rätt för det här, förutom en liten grej....priset. 77 dollar ville någon webshop och det är det inte riktigt värt.

Jag hade väl tänkt mig att man kunde få till en halvbra tempmätning med IR-ljuskänsliga dioder eller så, men så är det ju skillnad på IR och IR, och det kanske inte finns fotodioder som reagerar så bra på värmestrålning...eller?

OT:
Jo, Pilot Road verkar ju hålla nästan löjligt länge. Det har dock funkat OK för mig på bana hittills, och då skrapar jag lite knä och fotpinnar ibland men är rätt försiktig på gasen. Som gatdäck tycker jag i alla fall att det funkar kanon.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Tror nog att du får betala så där mycket, en handhållen ir-mätare kostar ca 130 så de är ganska billiga.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla på biltemas minsta irtempmätare, kommer inte ihåg hur mycket den kostar men har för mig runt 350kr, kanske går att separera givare och disiplay ?
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

Jag var på Elfa och köpte en sån här igår:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10405.htm
Riktigt bra och prisvärd pryl faktiskt, och priset var minst sagt helt OK :)

Tänkte försöka dela på sensor och display så att jag kan se displayen från förarplats. Om jag inte lyckas fixa det på nåt bra sett kan jag ha apparaten till att kolla om kaffet är lagom varmt och så.
Skriv svar