Temperaturmätning "på distans"
Temperaturmätning "på distans"
Tjena!
Jag satt just och dreglade över lite vackra detaljbilder på Suzukis GSV-R MotoGP-hoj och fastnade på den här bilden:
http://superbikeplanet.com/image/suzuki/05mgp/1/18.htm
Blev minst sagt lite sugen på att göra något liknande på min egen hoj, och nu vill jag ha förslag på hur man så billigt som möjligt kan få till en hyfsad däcktemp-sensor som kan funger på 5-10 mm avstånd från däckytan. Jag har inga stora krav på precisionen, men inom sådär +- 3 grader fel får det gärna vara. Nån som har några ideer?
Jag tänker mig att sedan visa temperaturen på en display eller med en serie lysdioder med hjälp av en PIC.
Jag satt just och dreglade över lite vackra detaljbilder på Suzukis GSV-R MotoGP-hoj och fastnade på den här bilden:
http://superbikeplanet.com/image/suzuki/05mgp/1/18.htm
Blev minst sagt lite sugen på att göra något liknande på min egen hoj, och nu vill jag ha förslag på hur man så billigt som möjligt kan få till en hyfsad däcktemp-sensor som kan funger på 5-10 mm avstånd från däckytan. Jag har inga stora krav på precisionen, men inom sådär +- 3 grader fel får det gärna vara. Nån som har några ideer?
Jag tänker mig att sedan visa temperaturen på en display eller med en serie lysdioder med hjälp av en PIC.
Jepp, det var ungefär så långt jag hade kommit också. Tack för tipset, ska googla lite i ämnet.AndLi skrev:Varför inte använda samma som de gör? Passive IR altså...
MLX90601 är ett bra första ord att börja googla på!
Johan.o: Greppet i ett MC-däck beror starkt på dess temperatur, och i vissa situationer hade det vart schysst att ha lite koll på tempen från förarplats.
För att veta hur mycket grepp man kan tänkas ha i däcken!
Alla däck har en optimal temperatur där dom fungerar bäst och kör man t.ex racing så använder man ofta däckvärmare innan start för att däcken skall ha en mer lämplig temperatur redan från början och man kan då gå ut hårdare dom första varven innan tempen gått upp av körningen.
Edit: Inte ens det racet vann jag...
Alla däck har en optimal temperatur där dom fungerar bäst och kör man t.ex racing så använder man ofta däckvärmare innan start för att däcken skall ha en mer lämplig temperatur redan från början och man kan då gå ut hårdare dom första varven innan tempen gått upp av körningen.
Edit: Inte ens det racet vann jag...
Jag skulle vilja säga att det där ser helt normalt ut efter lite bankörning.v-g skrev:Och såhär går det om man kör på för varma däck (eller som i detta fall i princip "hockeypuckar")

Jag tänkte mest att det skulle var schysst att ha koll på däcktempen vid gatkörning, där man bitvis kör ganska lugnt men ibland vill stå på lite. På bana är det ju inga större problem att få upp tempen.
Nu har jag sökt lite och sensorn som AndLi föreslog verkar ju helt rätt för det här, förutom en liten grej....priset. 77 dollar ville någon webshop och det är det inte riktigt värt.
Jag hade väl tänkt mig att man kunde få till en halvbra tempmätning med IR-ljuskänsliga dioder eller så, men så är det ju skillnad på IR och IR, och det kanske inte finns fotodioder som reagerar så bra på värmestrålning...eller?
OT:
Jo, Pilot Road verkar ju hålla nästan löjligt länge. Det har dock funkat OK för mig på bana hittills, och då skrapar jag lite knä och fotpinnar ibland men är rätt försiktig på gasen. Som gatdäck tycker jag i alla fall att det funkar kanon.
Jag hade väl tänkt mig att man kunde få till en halvbra tempmätning med IR-ljuskänsliga dioder eller så, men så är det ju skillnad på IR och IR, och det kanske inte finns fotodioder som reagerar så bra på värmestrålning...eller?
OT:
Jo, Pilot Road verkar ju hålla nästan löjligt länge. Det har dock funkat OK för mig på bana hittills, och då skrapar jag lite knä och fotpinnar ibland men är rätt försiktig på gasen. Som gatdäck tycker jag i alla fall att det funkar kanon.
Jag var på Elfa och köpte en sån här igår:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10405.htm
Riktigt bra och prisvärd pryl faktiskt, och priset var minst sagt helt OK
Tänkte försöka dela på sensor och display så att jag kan se displayen från förarplats. Om jag inte lyckas fixa det på nåt bra sett kan jag ha apparaten till att kolla om kaffet är lagom varmt och så.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10405.htm
Riktigt bra och prisvärd pryl faktiskt, och priset var minst sagt helt OK

Tänkte försöka dela på sensor och display så att jag kan se displayen från förarplats. Om jag inte lyckas fixa det på nåt bra sett kan jag ha apparaten till att kolla om kaffet är lagom varmt och så.