Tack för den sköna kommentaren!
Tack också för ditt tips om lysdioden. Hade ärligt talat ingen som helst aning om detta. Så jag googlade runt på ett par röda 3mm's LED (Kinglight och Everlight). Gissa vad? Du har helt rätt! Max backspänning är specat till ynka 5V för båda fabrikaten. Fascinerande!
Nu är det dock som så att verkligheten inte alltid stämmer överens med teorin. Jag har t.ex kopplat en LED i min stegtransformator som alltså utsätts för typ 78V i backriktiningen. Jag har haft denna stegtransformator i snart ett år och lysdioden har inte gått sönder än!
Här finns en tråd om alstret:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=65677
Men jag har lärt mig av detta. Vill jag montera en LED över AC'n så bör jag sätta en diod i serie. Tack!
MVH/Roger
PS
Jag är nu äntligen färdig med mitt AF-generatorprojekt. Bifogad signalgenerator har precis verifierats leverera 14Hz-21kHz, <9Vp, SQR, TRI, SINE, SINE/THD. Där dock sinusen är typ -1dB relativt dom övriga.
Riktigt färdig kanske jag dock inte är. Har lust att införa beteckningar på kontakterna och skalor på pottarna för att göra det komplett. Tror jag kör på med mitt kära gamla MS Paint och caddar lite pixelvis, förminskar det i kopiator samt printar/kopierar ut det på självhäftande transparent film.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.