AF-generator

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu skissat på en mall för hur märkningen av frontens funktioner ska bli.

Planerar använda speciell självhäftande plastfolie som går att köra genom en bläckstråleskrivare.

Sen ska jag bara klistra den på funktionsgeneratorns front.

En intressant detalj som min kära vän och kollega kom på: Det finns självhäftande distanser av plast som man kan använda.

På det sättet kan man nämligen undvika exakt korrelation mellan borrning i botten och borrandet av kortet.

Man borrar helt enkelt ungefär där man vill ha hålen, trycker i distanserna och klistrar sen kortet mot botten!

Genialt, eller hur? :D

MVH/Roger
PS
Personlig notering: Rattarna är på 15mm och omkopplarens faktiska lägen kan behöva justeras.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

4kTRB skrev:Det här är annars en väldigt enkel koppling
att justera offset med. Du skickar in signalen
via R6 och ställer offset med RV2.

Bild
Det kan kanske, eller kanske inte, vara läge att ha en ac-blockerarkonding mellan pot'ens löpare och signaljord (och om man ska vara pedant kanske ha ett seriemotstånd "till vänster" om kondingen, för att inteöverlasta pot'en i ett kort ögonblick då burken slås av/på om pot'en står strax invid en matningsspänning). Visst, matningsspänningarna ska väl ändå vara filtrerade men det skadar ju inte att göra sig oberoende av dem.

P.S. Se till att TTL-utgången är tillräckligt skärmad från den vanliga utgången, du kanske till och med vill ha en avstängningsmöjlighet för den.
Jag skriver detta efter att ha mätt på utgångarna på en "nätstörningsmonitor" jag ropade in på en ETA-auktion, som har utgångar för mätning av nätspänning, mätning av nätspänning efter 50Hz-bandspärrfilter och en TTL-triggutgång för att räkna störningar. Varje gång triggutgången ger en puls så ser jag en störning på de andra utgångarna. Det kanske beror lite på min testuppkoppling o.s.v. men det känns ändå som att jag borde helst lobotomera bort den utgången om jag inte behöver den. Sidospår: den mätburken var ju lagom "s-märkt", den ansluter nätspänning direkt via högohmiga seriemotstånd in på elektroniken som har berörbar signaljord. Visserligen ska den matas med skyddsjordad stickpropp (med skyddsjord kopplad till signaljord), men ändå... Brittiskt... :wink:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det blir bättre med en kondensator på löparen som du säger.
Då kan man ha högre värde på potentiometern och köra med
lägre motståndsvärden på 100k utan att förstärkningen
påverkas då man justerar offset.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Man kan ju spara ett motstånd och slippa påverkan av signalen som går in till OP'n genom att låta pot'en driva det ben som nu är jordat på R8, och skippa R7 helt. Då får man inte glömma att ansluta plus/minusmatningarna på pot'en spegelvänt eftersom OP'n kommer invertera spänningen. Kondingen är fortfarande klart bra att ha kvar.

Se där, nu har femtioelva personer förbrukat elström till sina datorer för mer pengar än vad ett extra motstånd hade kostat för rogerk8 genom att lägga tid på att läsa det här inlägget :mrgreen:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Eller också kan man lägga till en buffert-op mellan
löparen och R7 så blir det ganska perfekt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

MiaM skrev:Man kan ju spara ett motstånd och slippa påverkan av signalen som går in till OP'n genom att låta pot'en driva det ben som nu är jordat på R8, och skippa R7 helt. Då får man inte glömma att ansluta plus/minusmatningarna på pot'en spegelvänt eftersom OP'n kommer invertera spänningen. Kondingen är fortfarande klart bra att ha kvar.

Se där, nu har femtioelva personer förbrukat elström till sina datorer för mer pengar än vad ett extra motstånd hade kostat för rogerk8 genom att lägga tid på att läsa det här inlägget :mrgreen:
Haha! :D

Sorry jag svarar så sent men det är nåt fel med bevakningsmejlen. Jag får dom bara ibland tydligen och dessutom hamnar vissa i spam-korgen (fattar inte alls algoritmen bakom det filtret). Har yahoo-mejl.

Tack för era förslag och ide'er men jag har sedan länge bestämt mig, det blir ingen offset-justeringsmöjlighet på min funktionsgenerator. Möjligtvis cappar jag utgången då jag råkade ut för ett missöde med min gamla hemmagjorda funktionsgenerator där jag råkade applicera typ 12VDC direkt över utgången. Bara att byta ut TL074:an...

Kul ändå att man kan infoga en offset i efterhand så enkelt som ni förespråkar. Mycket enklare än "min" komplicerade ide' :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu är jag klar med komponentlistan för AF-generatorn.

Som vanligt är gråmärkta poster redan införskaffade (för 1st obs...).

Enheten är tom byggd och testad.

Det enda som saknas nu är chassiet (samt lite lull-lull :D).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Såhär ser komponentlistan ut just nu.

Det enda som saknas är lite virke, kopparplåt och plastdistanser.

Plastdistanserna är beställda från ELFA och anländer när som helst.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Så, nu har jag samlat ihop till alla elektriska komponenter.

Det enda som saknas nu är trälisterna och plåten.

Nedan följer en härligt komplett komponentlista.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hej på er!

Nu har jag nästan byggt klart min tongenerator.

Borrade den noga utvalda lådan idag. Monterade alla mekaniska komponenter. Dock kunde jag inte montera DC-jacket då lådans gods var för tjockt (3,5mm). Blir till att köpa ett annat jack på Kjell & co i morgon.

Annars blev den rätt bra tycker jag. Lite liten dock men suverän för EU.

En miss var dock att jag misslyckades med att borra för "Frequency"-potten (mitten) så den ligger lite högre än de andra två ("Function" till vänster och "Level" till höger). Plasten nöp hur jag än gjorde. Provade först med 3mm+10mm men då nöp det. Provade sen med 6mm+10mm men då nöp det också. Vore kul att veta hur man bör borra i dylik plast i framtiden.

Sista potten "Sine/THD" tvingades jag montera på bakstycket då det helt enkelt inte fanns plats på fronten. Blir dock mycket bra för den funktionen är mest rolig.

MVH/Roger
PS
Det nakna hålet på bakstycket är till för en vipp-brytare ifall jag får lust att köra tongeneratorn i turbo-mod (siktar i så fall på att ändra kapacitansen en faktor tio dvs 200Hz-200kHz, kanske :)) Jag har trots allt tämligen snabba OP's såsom LM318. Kan kanske gå. Inte så viktigt, dock.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Snyggt retrobygge med gnuggisarna! :)

En liten detalj jag funderade på är lysdioden: Inte så många lysdioder tål den backspänning du utsätter den för (runt 13 V topp), utan vanligen är det inte mer än 5 V eller så. Jag kan tänka mig att du skulle kunna få problem med att den dör i förtid om det inte åtgärdas, t.ex. genom en diod i serie (för att blockera strömmen under negativa halvperioden) eller parallellt (för att leda förbi strömmen under den negativa halvperioden).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack för den sköna kommentaren!

Tack också för ditt tips om lysdioden. Hade ärligt talat ingen som helst aning om detta. Så jag googlade runt på ett par röda 3mm's LED (Kinglight och Everlight). Gissa vad? Du har helt rätt! Max backspänning är specat till ynka 5V för båda fabrikaten. Fascinerande!

Nu är det dock som så att verkligheten inte alltid stämmer överens med teorin. Jag har t.ex kopplat en LED i min stegtransformator som alltså utsätts för typ 78V i backriktiningen. Jag har haft denna stegtransformator i snart ett år och lysdioden har inte gått sönder än!

Här finns en tråd om alstret: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=65677

Men jag har lärt mig av detta. Vill jag montera en LED över AC'n så bör jag sätta en diod i serie. Tack!

MVH/Roger
PS
Jag är nu äntligen färdig med mitt AF-generatorprojekt. Bifogad signalgenerator har precis verifierats leverera 14Hz-21kHz, <9Vp, SQR, TRI, SINE, SINE/THD. Där dock sinusen är typ -1dB relativt dom övriga.

Riktigt färdig kanske jag dock inte är. Har lust att införa beteckningar på kontakterna och skalor på pottarna för att göra det komplett. Tror jag kör på med mitt kära gamla MS Paint och caddar lite pixelvis, förminskar det i kopiator samt printar/kopierar ut det på självhäftande transparent film.
Senast redigerad av Spisblinkaren 20 november 2013, 22:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Bra och snyggt! :tumupp:
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Fast troligen blir det genombrott i dioden så man aldrig kommer upp över den specade spänningen. Det sitter ju ett motstånd i serie som begränsar strömmen. Vissa komponenter (typ transistorer) försämras ju om man driver ström genom basemitterövergången i backriktningen medans andra (zenerdioder) är specade för sådan drift. Lysdioder är jag inte helt säker på, men det brukar inte rekommenderas.

I vilket fall som helst blir ju effektförlusten i lysdioden betydligt större vid en viss ström i backriktningen än framriktningen och det blir ju så att man inte kan driva lika mycket ström i framriktningen som normalt av värmeskäl om man också skickar ström bakvägen under negativa halvperioder.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

ensten skrev:Bra och snyggt! :tumupp:
Tack Ensten!

Hur går det förresten med dina RIAA?

Spana gärna in min uppdatering av RIAA-tråden :)

MVH/Roger
Skriv svar