"Hastighetsmätare" bilsläpp fr kranbil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: "Hastighetsmätare" bilsläpp fr kranbil

Inlägg av Meduza »

Fast om du riggar laserstrålarna som jag sa vid marknivå så borde ni ju relativt enkelt kunna sikta på den linjen där lasrarna är när ni släpper bilen, det är väl knappast så att den blåser bort?
Användarvisningsbild
konig7070

Re: "hastigetsmätare" bilsläpp fr kranbil

Inlägg av konig7070 »

Blackpowder skrev:
konig7070 skrev:Fäst en lina i bilen och linda ändra änden runt axeln på en generator, mät utspänningen.
Och hur skulle man se vad sluthastigheten var då bilen slår i backen, menar du?? Och håller linan för den snabba accelerationen? finns de sån utrustning att köpa eller konstruktionsritningar att tillg¨å
En analog voltmeter med slavvisare som stannar på maxhastigheten eller en multimeter med maxvisning. Bilen accelererar med 9.82m/s^2 vilket linan också kommer att göra, bara man har en lättdriven generator kommer linan inte utsättas för några stora krafter.
Blackpowder

Inlägg av Blackpowder »

Meduza skrev:Fast om du riggar laserstrålarna som jag sa vid marknivå så borde ni ju relativt enkelt kunna sikta på den linjen där lasrarna är när ni släpper bilen, det är väl knappast så att den blåser bort?
Nja vi menar säkert likadant. Man får ställa upp "laserstativet" där bilen beräknas "landa". Man får helt enkelt markera i asfalten när man hissar upp bilen så det löser sig säkert.
Nu till huvudfrågan: Vilken och hur mer exact ser laserstrålutrustningen ut, och hur kopplas det till nån tidräknare. Eller är de sånt som en ellärare säger " Ja ja så kan vi naturligtvis göra"
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man ställer lasersändarna och mottagarna på ömse sida om nedslagspunkten, gärna med marginal!

Utrustningens utseende beror på budget! Med t.ex. 37-634-15 kan man få upp emot 15m mellan mellan sändare och mottagare. De ska såklart skärmas in lite för att inte störa ut varandra.

Sedan ska det till någon tidmätning, det finns väl färdiga moduler att köpa. Men jag hade tagit en PIC eller liknande och använd CCP-enheten i Capture-läget.
Blackpowder

Inlägg av Blackpowder »

Det där lät spännande Icecap. Får printa ut de och bolla tankar vidare med de "sakkunniga" på el o eneriprogrammet.

Stort tack för alla tipps o råd.
Får återkomma efter vårt öppet hus hösten 2013 o lägga upp en tråd hur de blev.
Åter : Tack alla som engagerat sig :tumupp:
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Blackpowder skrev:Hyra/låna en sån där utrustning som mäter hastigheten på fotbollar/hockeypuckar vid sportevents?

Ok Var hyr du sånt??
Ingen aning men det borde gå att ta reda på! :)

EDIT: why don't you g.... :)
http://www.hockeypractice.se/traningsan ... etsmatare/
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Meduza skrev:Finns ett alternativ till, en signal när bilen släpps och en där den stannar för att starta/stoppa räknaren, låt sedan räknarens hastighet på uppräkningen öka med 9.82m/s^2 så kommer du komma rätt nära verkliga farten ;)
Den gillar jag. :tumupp:
salle

Inlägg av salle »

Låter som att du får kolla med tex TVsporten eller att något produktionsbolag för tvsport vet var man kan fixa en dån kamera eller vad det är dom använder.

Ett annat förslag är ju att få en polis att lägga sig på rygg med en fartkamera precis bredvid nedslagsplatsen.....

Salle

Ändrat: lät ju väldigt snuskigt det där med polisen, jag menade ju att han skulle ligga på rygg och mäta hastigheten på bilen som faller, OBS om ni misstänker att hastigheten överstiger 50 km/h så bör detta projekt utföras utanför tättbebyggt område, annars kan det kanske bli fortkörarböter för någon......
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fartkameran kan ju kanske hållas fast av en extra kran? :)

Om man räknar på det här så är det väl intressant att se vilken hastighet man skulle komma upp i om det inte vore nåt luftmotstånd. Är det mer än nån slags gräns där luftmotståndet börjar påverka så får man räkna på luftmotstånd också. Jag tror det är svårt att hitta luftmotståndsiffror färdiga för en bil som släpps fritt i luften. :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kollade ni min länk? En sportradarmätare som mäter 0-320 km/h och kostar 2499:-. Inte lika kul som att bygga eget men enklare...

- Mätområde: 8 to 320 KMH.
- Peka och tryck teknologi.
- Räckvidd: Ca 18 m på bollar, över 300 m på bilar.
- Tryckaktiverad eller kontinuerlig mod.
- Tripod stativ.
- Snabbavläsningsmod.
-Medelhastigehtsstatistik.
- Valbar ljudindikator.
- Fungerar med sex(6) standard AAA alkaline batterier.
- Batterilivslängd: 100 timmar.
- Automatiska avstängning för att förlänga batteriernas livslängd.
- Låg strömnivåvarnare.
- Inkluderar mjuk väska och stämgaffel.
- Vikt: 400 gram.

http://www.hockeypractice.se/traningsan ... adarmatare
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Annars är ju mattematik gratis och det brukar inte gå sönder (förutom när jag är i farten). :lol:

v=sqrt(2*g*h) vill jag minnas...

Svaret blir då i m/s. Multiplicera med 3.6 för att få km/h
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om man låser tutan på bilen och utnyttjar dopplereffekten så ska man väl få ut farten momentant.

Protte
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Varför inte ta ett digitalt stoppur, plocka isär det för och komma åt start/stopp anslutningen.

Sedan en anordning med 2 mikrobrytare där en klack sittande på en stång påverkar dom i tur och ordning.
Montera i fronten på bilen, vid krashen får du en tid som räknas lätt om till fart.
Max kostnad några förstörda mikrobrytare.

Kjelle
Skriv svar