"Hastighetsmätare" bilsläpp fr kranbil
-
"Hastighetsmätare" bilsläpp fr kranbil
Försöker mig på att få uppslag o ideer från detta forum som har visat sig mycket kompetent i andra samanhang
Jag är lite sammanhållande/ansvarig för en årligen återkommande grej på Skolan där jag jobbar.
Kolla in Youtub klippet:
Jag har ett par år funderat och försökt att engagera nån fysik lärare/elektroniklärare om vi kunde rigga till nån utrustning så att man med hyfsad stor noggrannhet kan mäta sluthastigheten, men det har inte fallit väl ut. Nån matematiklärare har lyckats räkna ut det teoretiskt men jag tycker de vore ballt om man kunde få till nån digital räknare som började från noll sedan räknade upp för att vid kraschtillfället stanna på ex v 88. 5 Km/tim eller vad det nu blir (beror ju på höjden givetvis)
Skulle vara mycket tacksam för uppslag o ideer.
Nu får de ju inte kosta hur mycket som helst eller vara av extremt avancerad teknologisknatur. Men visst vore de väl fränt att få till en uppmätt sluthastighet?? eller hur?
Jag är lite sammanhållande/ansvarig för en årligen återkommande grej på Skolan där jag jobbar.
Kolla in Youtub klippet:
Jag har ett par år funderat och försökt att engagera nån fysik lärare/elektroniklärare om vi kunde rigga till nån utrustning så att man med hyfsad stor noggrannhet kan mäta sluthastigheten, men det har inte fallit väl ut. Nån matematiklärare har lyckats räkna ut det teoretiskt men jag tycker de vore ballt om man kunde få till nån digital räknare som började från noll sedan räknade upp för att vid kraschtillfället stanna på ex v 88. 5 Km/tim eller vad det nu blir (beror ju på höjden givetvis)
Skulle vara mycket tacksam för uppslag o ideer.
Nu får de ju inte kosta hur mycket som helst eller vara av extremt avancerad teknologisknatur. Men visst vore de väl fränt att få till en uppmätt sluthastighet?? eller hur?
Re: "hastigetsmätare" bilsläpp fr kranbil
Fäst en lina i bilen och linda ändra änden runt axeln på en generator, mät utspänningen.
En sådan grej som kan mäta tiden och därmed hastigheten utvecklade jag får ett antal år sedan. Systemet används fortfarande på att antal halkbanor och tävlingsbanor.
Jag löste det vid att ha två triggpunkter med en känd avstånd mellan. Tiden mellan triggningen av dessa punkter kan mätas ganska exakt, kombinerat med avståndet mellan mätpunkterna får man hastigheten.
Triggpunkterna är oftast ljusbryggor men slingor används också.
Men din beskrivning ser ut till att skulle rulla på så att den följer bilens hastighet, den ska alltså inte mäta, den ska anta.
Och då är en mikroprocessorlösning rätt väg att gå.
Jag löste det vid att ha två triggpunkter med en känd avstånd mellan. Tiden mellan triggningen av dessa punkter kan mätas ganska exakt, kombinerat med avståndet mellan mätpunkterna får man hastigheten.
Triggpunkterna är oftast ljusbryggor men slingor används också.
Men din beskrivning ser ut till att skulle rulla på så att den följer bilens hastighet, den ska alltså inte mäta, den ska anta.
Och då är en mikroprocessorlösning rätt väg att gå.
Kryss på bilen och höghastighetskamera tar det också.
Edit: Nikon coolpix P510 klarar i all fall 120fps.
Senast redigerad av Micke_s 23 februari 2013, 12:44:16, redigerad totalt 1 gång.
-
Och hur skulle man se vad sluthastigheten var då bilen slår i backen, menar du?? Och håller linan för den snabba accelerationen? finns de sån utrustning att köpa eller konstruktionsritningar att tillg¨åkonig7070 skrev:Fäst en lina i bilen och linda ändra änden runt axeln på en generator, mät utspänningen.
Icecap: De där lät ju spännande, fast jag fattar inte mycket hur exakt det skulle gå till. Avståndet borde ju i o för sig gå att mäta med en laseravståndsmätare men hur skall man kunna trigga start o stopp punkt??
Betänk nu också att jag skall försöka övertala en kollega ( innom elektronik/fysik- branschen

-
Men då måste väl kameran befinna sig i 90 grader i förhållande till bilen. Men de e klart de gör den ju om man placerar den i höjd med typ 1,0 m över backenMicke_s skrev:Kryss på bilen och höghastighetskamera tar det också.
fler ideer?
Om du sätter två laserstrålar med kanske 0,5m mellanrum och mäter tiden mellan dom bryts (den ena typ 1m över marken, den andra 0,5m över marken) så kan du rätt exakt räkna ut hur fort bilen föll...
Frågorna är:
* Vad ska visas?
* Ska det mätas eller estimeras?
Du skriver att du vill mäta men även "...räknare som började från noll sedan räknade upp för att vid kraschtillfället stanna på..."
Hur ska det bli?
Är det en ren mätning duger två fotoceller och en mikroprocessor med ett display utmärkt. För att ha avstånd så att elektroniken inte krossas ville två laserpekare som sänder till två mottagare vara ett bra utgångspunkt.
Dessa placeras med den ena ovanför den andra, avståndet mellan ska vara känd och sedan är resten lite programmering. Avståndet kan varar 10 cm eller mindre, på den utrustning jag utvecklade mäter den bilar med upp till 200km/t+ över en mätsträcka på 30cm.
* Vad ska visas?
Du skriver att du vill mäta men även "...räknare som började från noll sedan räknade upp för att vid kraschtillfället stanna på..."
Hur ska det bli?
Är det en ren mätning duger två fotoceller och en mikroprocessor med ett display utmärkt. För att ha avstånd så att elektroniken inte krossas ville två laserpekare som sänder till två mottagare vara ett bra utgångspunkt.
Dessa placeras med den ena ovanför den andra, avståndet mellan ska vara känd och sedan är resten lite programmering. Avståndet kan varar 10 cm eller mindre, på den utrustning jag utvecklade mäter den bilar med upp till 200km/t+ över en mätsträcka på 30cm.
Blackpowder: Du behöver inte 90 grader, sätt en/flera referens i bilden under bilen på 1m. Typ en frigolitbit som är färgad svart ute i kanterna, kameran måste självklart vara på stativ, då vet du vilken pixel som du ska kolla mot.
Finns ett alternativ till, en signal när bilen släpps och en där den stannar för att starta/stoppa räknaren, låt sedan räknarens hastighet på uppräkningen öka med 9.82m/s^2 så kommer du komma rätt nära verkliga farten 

Jag gillar verkligen detta forum, helt otroligt vilka sköna problem folk ställs inför! 

-
Vad ska visas?:Icecap skrev:Frågorna är:
* Vad ska visas?
Hur ska det bli?
Skippa de där med från noll,,,, osv
Ja, jag tror rent puplikmässigt att det vore mest spännande att se själva sluthastigheten. Själva uppräknande fr o km/ tim och så uppåt kanske inte är nån vits med.
Ska det mätas eller estimeras?:
Ja etimera har vi nog gjort ( i o med att Matematiklärare har varit i farten med utgångspunkt från den faktiska höjden) så det känns "uttömt" Mätas tror jag är "nyckelordet" här
-
Meduza skrev:Om du sätter två laserstrålar med kanske 0,5m mellanrum och mäter tiden mellan dom bryts (den ena typ 1m över marken, den andra 0,5m över marken) så kan du rätt exakt räkna ut hur fort bilen föll...

Menar du att man typ riggar den utrustningen på nåt stativliknande och sen "siktar" på att bilen kommer att korsa själva laserstrålen.
Men de e ganska liten felmarginal . en bil är kanske som smalast 1.4 m, men man kanske kan ha flera laser strålar liksom i bred eller 2-3 paralella system dä borde man kunna täcka upp en ganska stor säkerhet dvs marginal. De vore INTE bra om det failera med flera hundra åskådare. Då får man ha ett reservförfarande som "skriver in typ 94 km/t fast då blir de ju fusk o de ska vi väl inte ha

Senast redigerad av Blackpowder 23 februari 2013, 13:20:11, redigerad totalt 1 gång.
Hyra/låna en sån där utrustning som mäter hastigheten på fotbollar/hockeypuckar vid sportevents?
-
Hyra/låna en sån där utrustning som mäter hastigheten på fotbollar/hockeypuckar vid sportevents?
Ok Var hyr du sånt??
Ok Var hyr du sånt??