Jag har en rattpump (axialkolvpump heter det väl) men den använder man ju inte till normal styrning då jag tror det är typ 17 varv på ratten för fullt roderutslag. Man har väl en hydraulpump och joystick som man styr ventiler med för att styra. Frågan är vilken typ av hydraulpump man ska ha. Antingen sätter man en på huvudmaskin via remdrift eller så sätter man en 24 V-pump bak vid styrmaskinen. Vilket ska man välja?
Sen måste man ju dimensionera pumpen också och här vet jag inte riktigt vad man räknar med för krafter. Jag tror att rodrets yta är lite under 2 m^2 (har inte cadprogram på den här datorn). Hur stora krafter måste man hantera? Vet jag det kan jag ju räkna ut vilket tryck jag behöver eftersom jag vet vad jag har för kolvar.
Efter det måste man väl ha ett visst flöde och det bestäms ju av hur snabbt man behöver kunna manövrera. TS säger:
Jag måste ju mäta upp kolvarna dock för att se vad jag har. Men nån vet mellan tumme och pekfinger vad man behöver för kapacitet på pumpen?Roder ska kunna läggas från 35 grader, till 30 graders vinkel åt andra hållet på 28 sek. under full fart och max djupgående.
Edit: Med tanke på att jag redan har en pump kanske jag ska kolla på den