Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Är det nån som har koll på hydraulpumpar? Nu när motorn (förhoppningsvis) närmar sig start funderar jag på om man skulle kicka igång rodret också så att man i teorin är körbar.

Bild

Jag har en rattpump (axialkolvpump heter det väl) men den använder man ju inte till normal styrning då jag tror det är typ 17 varv på ratten för fullt roderutslag. Man har väl en hydraulpump och joystick som man styr ventiler med för att styra. Frågan är vilken typ av hydraulpump man ska ha. Antingen sätter man en på huvudmaskin via remdrift eller så sätter man en 24 V-pump bak vid styrmaskinen. Vilket ska man välja?

Sen måste man ju dimensionera pumpen också och här vet jag inte riktigt vad man räknar med för krafter. Jag tror att rodrets yta är lite under 2 m^2 (har inte cadprogram på den här datorn). Hur stora krafter måste man hantera? Vet jag det kan jag ju räkna ut vilket tryck jag behöver eftersom jag vet vad jag har för kolvar.

Efter det måste man väl ha ett visst flöde och det bestäms ju av hur snabbt man behöver kunna manövrera. TS säger:
Roder ska kunna läggas från 35 grader, till 30 graders vinkel åt andra hållet på 28 sek. under full fart och max djupgående.
Jag måste ju mäta upp kolvarna dock för att se vad jag har. Men nån vet mellan tumme och pekfinger vad man behöver för kapacitet på pumpen?

Edit: Med tanke på att jag redan har en pump kanske jag ska kolla på den :doh:
Bild
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tenfjordarn brukade sitta direkt på huvudmaskin vad jag minns (edit, via kilremmen själfallet :) ), men vill du modifiera den kan du säkert lösa det med en kraftig klokoppling (eller använda originalremskivan) och en gammal albin platta, ringpumpfot eller något annat skit från skroten med det rätta stuket som alltsammans passar på. :)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Den däringa mackapärn skulle behöva en omgång i blästern.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om du är litet försiktig kan man ju lägga de delar som tål det i 2% (högre koncentration ger en svart konserverande beläggning den lägre koncentrationen ger en metallren yta) fosforsyra annars där det inte går att blästra.

Tenfjordarn sliter man garranterat inte ut under en livstid om den inte blivit skadad eller råkat ut för någonting annat. :)
Enda är att en del ventiler kan behöva nya ringar och sådant om det läker (om man inte haft extrem otur).
Repen

Inlägg av Repen »

Blir inte ev läcka tätare om det läker
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Läker är dialekt häruppe för läcker. Personligen tycker jag att det är en styggelse.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag fick dit insprutningspumpen idag i alla fall. Kolla på bloggen för närmare förklaring: http://stor-erik.com/?p=1078

Man var tvungen att mecka lite för att få allt i synk, men när man väl listat ut hur man skulle göra så var det inte så knepigt. Hoppas det blev rätt. :oops:

När man väl hittade luckan för att komma in till svänghjulet så var det så enkelt som att CAT har gjort fina markeringar på det så man ser exakt var man är när man baxar runt maskin (dock inte i vilken takt man är såklart). "TC 1 6" är såklart Top Center på 1:an och 6:an.
Bild
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Kom bara ihåg att ta bort styrstiftet till pumpen innan du startar, kan bli dumt annars.
Lycka till med provstart av motorn.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Därefter monterar man loss hela pumpen igen eftersom man märker att två av skruvarna som håller den på plats måste monteras innan man sätter dit den…
Been there done that :mrgreen:
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nu är det mesta kirrat med motorn. Allt är ihop och vätskor är påfyllda och det ända som återstår är att koppla ihop elen.

Det är en del tåtar som jag måste koppla till instrumentpanelen och då ska det ju bli rätt. Det sitter ju diverse givare här och var och det går ju att lista ut vilken som ska till vilken mätare på panelen.

T.ex. dessa är oljetrycksmätare. Jag tror att det är så här: Överst i bild är en tryckgivare som går till mätaren. Den undre grejjen som jag öppnat locket på är en tryckvakt som larmar vid 10 kg/cm^2 som den är inställd på. Har jag rätt?
2013-02-20 18.52.08.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

När det gäller rodret, har du inte en rattpump som du kan köra på tills då får ordning på den andra?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Borde nog gå provisoriskt frånsett att ratten förmodligen kommer att bete sig som i Pirates Of Caribean... :D
Men fungerar gör det nog För Kapten Jack Swallow...

.
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Den översta ser ut som oljetrycks kontakten till varningslampan, brukar vara sluten krets när oljetrycket är förlågt.

Den undre prylen har jag inte sett förut men magkänslan som mekaniker säger mig att det är en analog tryckgivare,
vredet är möjligtvis för att kalibrera givaren mot instrument och verkligt tryck.
Skalan ser ut att vara .8 1.0 1.2 för justering. CAT är Amerikansk så att skalan skulle vara kg/cm^2 är inte troligt.

Det du skriver "primade systemet" brukar översättas med att lufta systemet, insprutningen på dieselmotorer är mycket känsliga för luftbubblor.
Det kan behövas öppna rören till spridarna lite samtidigt som startmotorn går för att lufta ur det sista då pumpen varit demonterad.

Att tänka på vid första uppstart av en okänd dieselmotor så kan det vara bra att ha en filt eller liknande tillhands för att kväva motorn om den rusar okontrollerat.
En sista sak är att tänk på hälsan vid uppstart, såg på bloggen att du inte har någon skorsten monterad, diesel avgaserna är inte trevliga att andas in.
stängt utrymme och förbränningsmotor ger också risk för kolmonoxid förgiftning.

Mycket imponerad över projektet.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Instrumenten är eftermonterade och inte från CAT skulle jag tro utan de är eftermonterade här i sverige. Det är gjort av några som heter Marin Elektronik i Johanneshov.

Du tror alltså tvärt emot vad jag gör när det gäller instrumenten. Kolla på tavlan nedan:
tavla.jpg
Torbotrycket finns som en mätare men inte larm, och på laddluftkylaren sitter bara en mätare av den övre modellen i föregående bild (aluminiumcylinder ca 5x5 cm). På t.ex. oljetrycket och vattentemp finns ju både mätare och larm och på dessa ställen på motor sitter en mätare av varje sort.

Sen menade jag inte lufta systemet utan snarare manuellt pumpa upp diesel till pumpen. Man säger ju självvätande pump för "self priming" men man säger ju inte så ofta vätningspump för "priming pump".

Jag har en lucka på ca 2,5x2,5 m i taket som man får öppna och sen öppnar man alla dörrar i däckshuset. Det borde räcka för en liten provstart. Jag funderade lite på om man skulle skaffa en flexslang i alu eller liknande och koppla på, men den kanske brinner upp direkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Att tänka på vid första uppstart av en okänd dieselmotor så kan det vara bra att ha en filt eller liknande tillhands för att kväva motorn om den rusar okontrollerat.
Bra råd. Annars kan det bli spännande (youtube, safe for work). :mrgreen:
Skriv svar