mippen:
Du menar från
reprappro med tillhörande hotend?
PLA ska gå bra från 180c+.
Dock, bör du se upp lite med "hög temperatur" och vad det nu är beror på vad för slags hotend du har.
Väldigt många hotends använder sig av PEEK som material och bör inte användas över ~248c. Men, innan det där, är det vanligare att temperaturen kryper uppåt pga för häg temperatur inställd och ser till att filament materialet mjuknar och kan mycket väl bilda en propp. När det gäller vad som kan hända med filamentmaterialet vid för hög temp., bortsett då från hotend materialet, beror igen på vilket material det rör sig om. PLA är ett väldigt trevligt material på typ alla vis i mitt tycke och även på det här området. Extruderar man det vid högre temperaturer blir det en aning skörare, ofta mer genomskinligt vad jag märkt med det filament jag använder och kan väl lukta lite mer. Men det börjar inte brinna/ryka etc.
Det beror som sagt på vad det är för material, men sen är vi fortf. i barnsjukdoms fasen på området och här kan jag tycka att det är än viktigare att konsumenter ska recensera sina filmante och dess återförsäljare på
Print material suppliers-sidan på RepRap wikin. Trots allt har det varit alldeles för många oseriösa typer på området.
När det gäller hastigheten, har alla hotends ett tak, vilket igen beror på vad för slags hotend man har. Så prova vilka hastigheter du får bra resultat kring.
@ kära alla.
Ni kan gott ta och läsa första numret av den sprillans nya
RepRapMagazine!
Skitbra initiativ av människor som har koll på området och faktiskt till viss del ÄR området ochså. Där är förresten en hel del sidor om slicers!
På tal om slicers kan Ni som giter, läsa t. ex den här
tråden ang slic3r (v0.7.2+) kritik osv. Sound är förresten huvudutvecklaren av just slic3r.
Nu behöver jag inte påpeka detta, men tänk nu ochså på dels att Ni befinner er på Internet och bör vaska bort allt "personlighetsrelaterat trams" och sen att hela detta området är trots allt fortf. rätt mycket i sitt sköte och därmed är det väldigt många i högre grad av oss som är "intresserade" av området som kan ses som ehm.. "excentriska" eller så där vilket kännetecknar bla ja.. "fronten", darwinkandidaterna eller etc.
Har Ni pengar som ligger och bränner i fickorna? (
1$ gör skillnad det ochså...)
Ta då och stöd
sLAMPS - Open Hardware SLA 3D Printer. Dvs, en 3dprinter som använder laser för att sintra ihop partiklar till objekt. Vilket har rätt mycket större upplösning än den teknologi som nuvarande "glorifierade Einstein limpistolen" 3dprinters bygger på. Projektet är så vitt jag vet precis lika fritt som RepRap, vilket innebär fritt utveckling/affärsverksamheter/fritt godtyckligt användande till vad för område som helst.
Så om RepRap projektet kunde dra igång hela den här vågen till dags datum med nuvarande
FDM-teknologi, tänk då vad för hel värld
SLA kan föra med sig in i ditt och din omgivnings liv..
Det står förresten en del om projektet i den länkade tidningen ovan ochså.