Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Allt som rör 3D-skrivare.
bjre7685

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av bjre7685 »

Nu har jag äntligen lyckats göra en första utskrift.
Med tanke på (den minimala) mängden kalibreringsarbete jag gjort är jag mycket nöjd med resultatet.
Utrymme för förbättringar finns förstås alltid. Är det något på bilderna som är helt uppenbart för ett tränat öga hur man åtgärdar? (bortsett ifrån det saknade örat, som enklast åtgärdas genom att hålla tvååringar på behörigt avstånd. Men han satt alldeles fascinerad och tittade i dom 20 minuter det tog att skriva ut, så han måste ju få leka lite med resultatet...)

Men som sagt var, mycket nöjd för att vara det första försöket. Och framförallt, hela familjen satt helt fascinerade och såg på i 20 minuter :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

xobx skrev:Dock rekommenderar nophead inte slic3r..

Kod: Markera allt

I don't use slic3r or recommend it as it doesn't conserve geometry.
Vad finns det för andra alternativ?
Tråkigt att nophead inte verkar länka till något ang ämnet, faran i sådant är att ett uttalande(ctrl+f 'geometry') är dagens Sanning™, när den ev. problematiken är/kan vara lite mer nyanserad än så.

Anledningen till att slic3r kan uppföra sig så, är att slic3r t. ex förenklar "saker och ting". Vilket betyder att beroende vad man nu håller på att ta sig för, kan en sådan "förenkling" ha större eller mindre betydelse i resultatet. Notera dock att ovanstående fördjupning var resultatet av en snabb sökning, men det är en början/ledtrådar till djupare förståelse av området. För egen del har jag inte märkt av/haft något problem än så länge på området. Antar att jag skissar ihop "för kantiga saker". :)

Alternativa slicers är då bla hederliga, kraftfulla, Skeinforge. Vilket man behöver en del kunskap av för att använda effektivt. Cura är ett sas "bättre" alternativ för tills man uppnått den nivån av "Ninja", gällande skeinforge färdigheter om man nu tycker att slic3r inte underlättar ens vardag. Mycket förenklat är Cura, skeinforge med en effektivare motor och ovanpå chassi med automatlåda och ett navigatorsystem. Ni kan läsa en "jämförelse" här med slic3r. Sen finns bla SFACT som jag faktiskt inte ens använt.

Kisslicer, är däremot inget jag kan rekommendera. Anledningen till det, är att dito varken är Fri-mjukvara eller ens öppen källkod dvs "open source". Vilket är ett område jag kan raljera hur länge som helst om, speciellt när hela RepRap projektet och alla andra projekt som bygger på RepRap (oavsett vad nu t. ex Makerbot mer än gärna vill Tro.) bygger på samma principer som då nämnd "fri mjukvara". Kort och gott är jag lite "rättrogen" på området.

· Låter fint malx!

· På tal om att skissa/rita/designa saker..

Med FreeCAD kan man skissa fram former t.ex så här. (Tänk dock på att du även kan koda fram/parametrisera saker i python med Freecad)
I OpenSCAD beskriver man objekt i form av kod/text, t.ex en kub:

Kod: Markera allt

cube(40);
Det beror helt enkelt på dels vad för slags föremål det rör sig om och vad man har för tidigare erfarenheter av mjukvara. Allt har sina för och nackdelar, men ofta kan man kombinera metoder.
Ska se om jag får tid till att fixa till openscad sidan på reprapwikin senare idag då att det kommer alla till nytta, jag verkar ha tidsoptimistiskt börjat på det tidigare men uppenbarligen glömt bort det.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

bjre7685 skrev:Utrymme för förbättringar finns förstås alltid. Är det något på bilderna som är helt uppenbart för ett tränat öga hur man åtgärdar? (bortsett ifrån det saknade örat, som enklast åtgärdas genom att hålla tvååringar på behörigt avstånd. Men han satt alldeles fascinerad och tittade i dom 20 minuter det tog att skriva ut, så han måste ju få leka lite med resultatet...) Men som sagt var, mycket nöjd för att vara det första försöket. Och framförallt, hela familjen satt helt fascinerade och såg på i 20 minuter :D
Visst är det finfint att familjen har fått en ny "dumburk"? :)
Rätt intressant hur den nuvarande "dominerande" kulturen på planeten tar sina första tultande steg till där man är aktiv användare och deltar i samarbete över internets jämfört att som konsument betala för/beroende av att bla sitta passivt och lyssna på vad någon vill att man ska höra och ha för perspektiv på tillvaron.

Det där ser inte alls dumt ut och inte mycket att klaga på! Kalibreringen är vägen och det där med resultat är bara en positiv bi-sak, typ som en söt katt gömd i gräset när man plockar smultron längs landsvägen. Krullet på första lagret kan bero på att ytan inte var tillräckligt ren där det uppstod, det kan ochså vara så att om du bytt filament nyligen eller så, kan du spritsa ut någon cm filament för att din hotend ska få ett jämnt flöde med material och slipper vänta tills extrudern har matat fram mer material. Filament är ju något man ofta får experimentera lite med när man har olika leverantörer osv. Mäta diameter på en fem ställen eller så och testa lite variationer på temperaturen. Finns så många variabler att leka med, testa ändra höjden till skrivytan pyttelite, testa sänk hastigheten på första lagren. När "allt det där är klart" kan du ge dig på lagerhöjden ochså i din slicer. Gör inget om det tar lite extra tid speciellt om man tänker på hur länge man kommer ha föremålet, bortsett från kostnaden på några ören. Men allt detta är ju "finlir" egentligen, även om det inte kommer verka så om en tid. :D
mippen

Inlägg av mippen »

Har efter en helgs skruvande fått ihop en Mendel som står här och väntar på att få köras.
Måste läsas "for dummies" då jag inte riktgit förstår mig på den ännu.
Just nu känns det som att extrudern inte klarar av att trycka igenom med rätt hastighet.
När man kör lite olika test så fastnar den ofta vid infills.

Som sagt.. okalibrerad och endast lekt med att få nozzle avstånd samt glasbädden att vara ren nog.
Får läsa på lite om det är temperatur (problem om det är för hög temp också tro??) eller något annat.
Även för hand är det svårt att trycka igenom filament i "rätt" hastighet så känns inte som det vore motorns fel.

Men men.. skoj teknik och skall blir roligt när man lyckas få ut lite användbara objekt från den.
sneaky

Inlägg av sneaky »

danielpublic skrev:Kisslicer, är däremot inget jag kan rekommendera. Anledningen till det, är att dito varken är Fri-mjukvara eller ens öppen källkod dvs "open source". Vilket är ett område jag kan raljera hur länge som helst om
Och för de som inte har filosofiska problem med vilka programvaror de använder så kan jag varmt rekommendera KISSlicer. Sedan jag började använda det för några månader sedan så är det den enda slicer jag använder.
m_thread

Inlägg av m_thread »

Riktigt cool idé: http://www.the3doodler.com/

/Fredrik
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

mippen skrev:Har efter en helgs skruvande fått ihop en Mendel som står här och väntar på att få köras.
Måste läsas "for dummies" då jag inte riktgit förstår mig på den ännu. Just nu känns det som att extrudern inte klarar av att trycka igenom med rätt hastighet.
När man kör lite olika test så fastnar den ofta vid infills.Som sagt.. okalibrerad och endast lekt med att få nozzle avstånd samt glasbädden att vara ren nog.
Får läsa på lite om det är temperatur (problem om det är för hög temp också tro??) eller något annat.
Även för hand är det svårt att trycka igenom filament i "rätt" hastighet så känns inte som det vore motorns fel.
Men men.. skoj teknik och skall blir roligt när man lyckas få ut lite användbara objekt från den.
Skojs du byggt en Mendel! Antar att det är en Prusa?
Vilken material och temperatur kör du med
Vad är det för hotend och extruder du har?
Är det svårt att trycka igenom för hand om du kopplar bort din hotend från extrudern(den som steppern sitter på)?
Vilken hastighet är "rätt hastighet"?

·m_thread:
Mycket cool idé. Påminner mig om när jag gjorde min första hotend med ett MIG-munstycke och gladdes åt de fem minuterna innan värmen kröp upp och fick PLA'et att stelna och sätta stopp i det lilla livet... Nu när jag begriper bättre och dessutom har ett rejält stycke kalcium silikat (dock ett halvt land bort, så kul kan man ju inte ha..) ser jag fram att experimentera med det där.

Konceptet ger dessutom mersmak att rättfärdiga en sån där rostfri matningsskruv-historia för ler-skrift. Se även: thingiversesidan. Papperslera är ju skiten! Antar att det egentligen inte skulle vara något problem att göra en Richrap paste extruder fast den större tuben...Någon form av avlastande historia finns säkert att ta inspiration av. Men men.. hjärnfisar och iterationer, iterationer.
mippen

Inlägg av mippen »

Är en Prusa Mendel som jag kör med.
Kittat helt från RepRap med Wade's extruder.

Är rullen PLA som skickades med kittet som jag provar med.
Har provat lite olika temperaturer. osäker på vad som händer om man kör för hög temp.. ?

Trycker jag för hand PLA ned till "värmaren" så finns det en gräns på hur snabbt den klarar av att extrudera.
Misstänker att det kan vara denna begränsning som orsakar massa "taggar" när den kör infill.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

mippen:
Du menar från reprappro med tillhörande hotend?

PLA ska gå bra från 180c+.
Dock, bör du se upp lite med "hög temperatur" och vad det nu är beror på vad för slags hotend du har.
Väldigt många hotends använder sig av PEEK som material och bör inte användas över ~248c. Men, innan det där, är det vanligare att temperaturen kryper uppåt pga för häg temperatur inställd och ser till att filament materialet mjuknar och kan mycket väl bilda en propp. När det gäller vad som kan hända med filamentmaterialet vid för hög temp., bortsett då från hotend materialet, beror igen på vilket material det rör sig om. PLA är ett väldigt trevligt material på typ alla vis i mitt tycke och även på det här området. Extruderar man det vid högre temperaturer blir det en aning skörare, ofta mer genomskinligt vad jag märkt med det filament jag använder och kan väl lukta lite mer. Men det börjar inte brinna/ryka etc.

Det beror som sagt på vad det är för material, men sen är vi fortf. i barnsjukdoms fasen på området och här kan jag tycka att det är än viktigare att konsumenter ska recensera sina filmante och dess återförsäljare på Print material suppliers-sidan på RepRap wikin. Trots allt har det varit alldeles för många oseriösa typer på området.

När det gäller hastigheten, har alla hotends ett tak, vilket igen beror på vad för slags hotend man har. Så prova vilka hastigheter du får bra resultat kring.

@ kära alla.
Ni kan gott ta och läsa första numret av den sprillans nya RepRapMagazine!
Skitbra initiativ av människor som har koll på området och faktiskt till viss del ÄR området ochså. Där är förresten en hel del sidor om slicers!

På tal om slicers kan Ni som giter, läsa t. ex den här tråden ang slic3r (v0.7.2+) kritik osv. Sound är förresten huvudutvecklaren av just slic3r.
Nu behöver jag inte påpeka detta, men tänk nu ochså på dels att Ni befinner er på Internet och bör vaska bort allt "personlighetsrelaterat trams" och sen att hela detta området är trots allt fortf. rätt mycket i sitt sköte och därmed är det väldigt många i högre grad av oss som är "intresserade" av området som kan ses som ehm.. "excentriska" eller så där vilket kännetecknar bla ja.. "fronten", darwinkandidaterna eller etc.

Har Ni pengar som ligger och bränner i fickorna? (1$ gör skillnad det ochså...)
Ta då och stöd sLAMPS - Open Hardware SLA 3D Printer. Dvs, en 3dprinter som använder laser för att sintra ihop partiklar till objekt. Vilket har rätt mycket större upplösning än den teknologi som nuvarande "glorifierade Einstein limpistolen" 3dprinters bygger på. Projektet är så vitt jag vet precis lika fritt som RepRap, vilket innebär fritt utveckling/affärsverksamheter/fritt godtyckligt användande till vad för område som helst.

Så om RepRap projektet kunde dra igång hela den här vågen till dags datum med nuvarande FDM-teknologi, tänk då vad för hel värld SLA kan föra med sig in i ditt och din omgivnings liv..
Det står förresten en del om projektet i den länkade tidningen ovan ochså.
mippen

Inlägg av mippen »

Det är en RepRapPro Mendel Mono som jag försöker få liv i.
Har fått en test g-code från reprap som skall vara gjord för denna maskin.
Har fått tipps om att köra lägre nozzle samt använda kapton tejp på ytan, trotts att jag tidigare tycker har haft bra fäste direkt på glasbädden.

Har gjort ett flertal tester som jag skickat över bilder på till RepRap gänget men har ännu ej fått några bra tipps om vad som kan vara felinställt.
Ser skräp ut när maskinen fyller i tomrum.

Har någon här tipps så mottages detta tacksamt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malx

Inlägg av malx »

Det är jättesvårt att säga utifrån de bilderna. Men det jag kan säga direkt är att du skriver ut på tok för små saker för att just testa. Med så små saker så får du så många problem med värme osv att kalibrering/felsökning nästan blir omöjlig. Först måste man få till det på lite större kalibreringsutskrifter, sen kan man försöka sig på smått (med aktiv extra kylning).
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

danielpublic skrev:Har Ni pengar som ligger och bränner i fickorna? (1$ gör skillnad det ochså...)
Ta då och stöd sLAMPS - Open Hardware SLA 3D Printer. Dvs, en 3dprinter som använder laser för att sintra ihop partiklar till objekt. Vilket har rätt mycket större upplösning än den teknologi som nuvarande "glorifierade Einstein limpistolen" 3dprinters bygger på. Projektet är så vitt jag vet precis lika fritt som RepRap, vilket innebär fritt utveckling/affärsverksamheter/fritt godtyckligt användande till vad för område som helst.
Fast sLAMPS är ju inte alls en lasersintrare... det är ju en skrivare som använder blå/violett laser för att härda uv-härdande epoxyharts...?
mippen

Inlägg av mippen »

Fick hem lite småskvättar jag köpte för att prova lite olika filaments.
Beter sig bättre när det gäller ifyllnad...
Men av någon anledning så drar den sig snett för varje lager..
Gjorde den inte när jag körde det vita materialet ...

Någon ide om varför den gör det?
Märkligt att det skulle vara material beroende
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

mippen skrev:Det är en RepRapPro Mendel Mono som jag försöker få liv i. Har någon här tipps så mottages detta tacksamt.
Ok, bra då bör man väl vara rätt hundra säker på att du har bra prylar från början.
Ja alltså, att ha munstycken närmare skrivytan är väl bra då första lagret trycks ut mer på skrivytan och får större fäste ytmässigt. Fäster dina prints på varm glasyta, kör på det! Man märker direkt när prints inte fäster flyttar på sig osv.

Du säger att dina utskrifter blir snea (i en axelled antar jag, vilken?), det beror på att din printer skippar steg i förhållande till vad dina steppermotorer säger. Vilket antagligen beror på att axelns bälte inte är tillräckligt spänt i ditt fall.

Skriv ut de här kalibrerings cirklarna i 200% storlek (bör nog räcka) och med 10% infill (vilket man "egentligen" inte ska, men för vårt syfte) och lägre skrivhastighet säg 50mm/s. Posta bilder, så ser man bättre på vad som händer och gärna med annan färg än vitt filament.

Vitt är ju bra material för att dölja ens avvikelse från den Sanna Kalibrerings-vägen.
Meduza skrev:Fast sLAMPS är ju inte alls en lasersintrare... det är ju en skrivare som använder blå/violett laser för att härda uv-härdande epoxyharts...?
My Bad... fast Tack och Lov, kan jag slänga in Än-argumentet, iom elektroniken kommer bli flexibel som all annan RepRap elektronik då Kliment är på och utvecklar.
mippen

Inlägg av mippen »

Nybörjarfråga.

När man kör Pronterface, hur justerar man Storlek och Infill?

Lekte lite mer med det vita materialet och det beter sig "bättre" om jag höjer tempen till 250+ grader.
Funderar mer och mer på om det är ABS som dom skickat med samtidigt som dom ger mig instruktioner till att skriva ut med PLA settings.
Skriv svar