T: "Enkelt" Fräsjobb i Göteborg (Aluminium)

Användarvisningsbild
Thorped

T: "Enkelt" Fräsjobb i Göteborg (Aluminium)

Inlägg av Thorped »

Hejsan!

Jag undrar om det finns någon i stan som skulle kunna fräsa ut en 22mm "halvmåne" ur en MC-sving? Den består utav 2st parallella rör på var sin sida av bakhjulet, rören är rektangulära med måtten ca 70x30mm och avståndet mellan rören är mindre än 300mm. I halvmånen ska det sedan svetsas fast en 22mm rundstång, om operatören har kontakter för det eller om jag får leta det själv är en senare fråga, men när fräsjobbet väl är gjort behöver svetsen läggas snarast.

Bild på svingen:
Bild
Givetvis monterar jag lös denna del från allt annat.

Edit: -Ja det ska vara genomgående.

:waving:
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Re: T: "Enkelt" Fräsjobb i Göteborg (Aluminium)

Inlägg av BEEP »

Jag kan fräsa men är svingen ihålig där halvmånarna ska vara så filar du själv upp det ganska enkelt med en grov fil.
Senast redigerad av BEEP 11 februari 2013, 23:36:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jag hade nog använt en hålsåg och notchat ut halvmånen. Går ju göra när svingen är på hojen ifall man fixar en fixtur.
Annars är de bara spänna upp svingen i närmaste pelarborr!
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Så enkla verktyg som filar har jag inte ens tänkt på men det borde ju gå! Pelarborr hade jag gärna använt om jag hade haft ett. Eller för den delen känt någon som har, det gör jag visserligen men han bor 20mil från götet. :cry:

Tror ni svingen kommer slå sig vid svetsningen? Är lite orolig för det men jag besitter inga kunskaper i att svetsa alu.
floppen

Inlägg av floppen »

Hej

Kan hjälpa dig, bor i Vallda.
Tror iof att du bör fundera på annan lösning, tror du får "bör" gå en vända genom sfro om du gör detta ingrepp.
Tänk på att du måste veta tillsats matreal + matreal i sving och stång om du skall få ok av sfro, Alt ett bryttest.
Vad är det till?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag behöver sätta fast svingrullarna i något som tål att lyftas upp och ner hela tiden. Min bedömning är att godset i svingen inte klara den belastningen, men ni kanske tror annat? Knappast troligt att jag behöver blanda in SFRO, inte för en så liten grej. Finns inget krav att man ska göra det för småsaker.
petercab

Inlägg av petercab »

Att försvaga den bärande konstruktionen på ett registrerat fordon tycker inte jag är en liten grej.
Däremot tror jag knappast Bilprovningen kommer upptäcka det.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Man får ju fräsa nya kronor, sätta på andra gafflar och byta hjul utan att SFRO ska behövas blandas in. Personligen så tycker jag det är ok att göra ett sådant här ingrepp utan att man ska behöva kontakta dom. Däremot om man gör rammodifieringar eller byter motor då tycker jag det är lite tyngre grejer som bör gå genom dom.

Tror ni ett gängat M6 hål i godset på kanske 4-5mm är tillräckligt för att bära hela cykeln bakre tyngd? (tjänstevikten är 165kg) Kan möjligtvis gå upp till M8 om det skulle behövas.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

floppen skrev:Hej

Kan hjälpa dig, bor i Vallda.
Tror iof att du bör fundera på annan lösning, tror du får "bör" gå en vända genom sfro om du gör detta ingrepp.
Tänk på att du måste veta tillsats matreal + matreal i sving och stång om du skall få ok av sfro, Alt ett bryttest.
Vad är det till?
Jag lägger nog ner det där med svetsning å fräsning, väldigt omständligt sätt att lösa problemet på.
Tror det räcker med att jag borrar och gängar ett M6-hål och väljer svingrullar med så litet utstick som möjligt för att minska belastningen på förbandet.
Men jag behöver fortfarande ha hålen borrade i 90grader mot ytan så det får du gärna hjälpa mig med i vår. :)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Om den tar upp hela vikten hade ja inte kört med en m6!
Även om tjänstevikten är 165kg så blir det lätt över 300kg vid ett guppe eller liknade. Även om kraften är för någon sekund, så finns den där och en M6 är rätt klen då-
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

ghost_rider skrev:Om den tar upp hela vikten hade ja inte kört med en m6!
Även om tjänstevikten är 165kg så blir det lätt över 300kg vid ett guppe eller liknade. Även om kraften är för någon sekund, så finns den där och en M6 är rätt klen då-
Ha?

Svingrullar/bobbiner används bara när hojen står still. Det är två fästen som man hakar i depåstödet i och dom belastas bara när hojen står still. Svårt att tänka mig hur 165kg ska bli 300kg då :wink:.
Om man väljer M8 istället så är ju min tro att gängorna inte greppar lika bra som med M6, alltså glappar det mer, men vad vet jag.

Ungefär halva vikten tas upp på svingrullarna för framhjulet står fortfarande i backen eller är upphissat på sina bobbiner.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Det här är vad jag har tänkt mig... Dock blev det helt plötsligt ett svarvjobb istället. :roll:
Svingrulle.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Kan du inte svarva dom som muttrar och använda dom att dra åt bakaxeln med?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Nej, då försvinner hela poängen med att ha möjligheten att byta hjul/däck/drev/bromsskivor.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jo de är sant. :wall:
Men dom det ska svetsat dit en rundstav så kan man ju lika gärna fräsa/såga/fila rundstaven platt så de blir som en halv-måne i ena ändan och sen svetsa fast. Man behöver ju inte notcha i svingen kan ju lika gärna "notcha" i rundstaven.
Jag skulle dock aldrig tveka att göra ett hål för en M6 skruv, man skulle kunna trycka dit såna där muttrar som expanderar så är de lätt att gänga i och ur om man skulle vilja det! Eller så lägger man i ett genomgående alurör och svetsar fast så blir de även som en förstärkning och tar upp lasten från skruvförbandet.
Skriv svar