CNC fräs fundering

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Renswind

Re: CNC fräs fundering

Inlägg av Renswind »

Medusa
Tack för tipset.
Helt ok förstår att "vi" som är nybörjare frågar alla samma sak, och ja jag har letat på olika forum, och läst på, men tanken var i min värld då det jag tänkte fräsa inte var så extrema så att säga så att det skulle bli problem.
Har kollat på lite olika lösningar, sett lite olika sätt som det finns att det fräser på, men jag kom bara fram till denna just nu, så ska ta och kolla på andra lösningar, men det är kalas att få feedback oavsett om den är positiv eller negativ, bara den är informativ :)

archen
Tack för infon, funderar på om det är värt att kanske köpa en sådan fräs, men det kostar väll en hel del att köpa in från kina?
Jag tänker frakten och moms, tull avg osv....

drh
Tack för tipset, vart om jag får fråga finns dom här fräsarna att köpa?

Tänkte helt enkelt bara använda fräsen till att göra dator chassin i grunden, exempelvis skära ut plåtarna, och kan räkna med att dom blir just 1x1m som absolut max storlek. Normalt sett brukar ju inte dom plåtarna vara jätte hårda, men som sagt var, det är om man vill ha aluminium eller så som man eventuellt har tänkt så behövs det mer stabilitet.
Men skulle det kanske gå ner till 100cmx100cmx10cm istället då så man får en bättre stabilitet och kanske kan göra på nått annat sätt?
Det som gör mig mest fundersam är hur man ska göra för att få den stabil, någon som har nått tips istället för "bom versionen"?=)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag tycker att den layouten som du har ritat är ganska vettig i grunden, men du har missat stagningar och tagit i för mycket i storlek.

Dra ner arbetsytan: få datorchassiplåtar är väl större än säg 500 x 500 (mm)? Och ska du fräsa en snygg front i aluminium så är plåten knappast tjockare än 10 mm. Så satsa på 600 x 600 x 100 istället som sagt? Det är fortfarande stort, du behöver glappfria understödda lager och en rejäl konstruktion.

Du kunde t.ex. göra nåt sånt här: gör ändplåtarna triangelformade enligt de röda strecken så att de kan ta upp moment i sidled, gör "fötter" på bommen så att lagren kommer långt ifrån varandra, och sätt diagonala stag mellan de vertikala pelarna i väggarna (ej utritat):
Cnc.png
En vettig höjd och tjocklek på bommen kan vara lika lång och bred som du har långt slag, d.v.s. gör bommen som en fyrkantsbalk på 150 x 150 mm om du ska ha 150 mm slag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
archen

Inlägg av archen »

Hej igen,
Det finns säljare på ebay som har lager i UK så leta på en sån och be han skicka ifrån UK så slipper du betala moms & tull. Min maskin var hemma vid dörren för ca 12500kr.

Jag köpte av en säljare som heter industry-village. Fick ersättning av han för mitt styrsystem som inte fungerade så jag har bara gott o säga om han.
http://www.ebay.com/itm/NEW-6040-ROUTER ... 1e6b8717f2

/Anders
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Bara för att plåten är tunn betyder det inte att den är lättbearbetad. Är det stål så krävs det helt andra varvtal (lägre) än för alu och plast, och en stabilare maskin. Tror jag sett något liknande din maskin men med två bommar med en vagn emellan som Z åkt på.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Du behöver en rejäl bom för att klara 1m, typ en aluminiumprofil i stil med denna:

http://www.alucon.se/profil-100x200t/594-0

Och sedan rejäla linjärlager, kolla på storlek 30 och uppåt här

www.worldofcnc.com/profile-rails-carriages-c-403.html
Renswind

Inlägg av Renswind »

arvidb
Ah att jag inte tänkte på det :) dom trianglarna blir ganska bra gissar jag på för att få det något stabilare.
Jo sant att midi modellerna brukar vara någonstans mellan 45-60cm längd/bredd.
Dock så har jag tittat på bigtower chassin m.m och det är därför jag vill ha 1x1Meter för att eventuellt kunna bygga såpass stora chassin.

archen
ah okej, tack för tipset:)

X-IL
Helt sant, har ingen aning om "hur lätt arbetad" chassi plåtarna är...
så det är ju värt att tänka på, så stabiliteten behövs beräknas vara mycket mer stabil än tidigare.

Meduza
Du har nog helt rätt för att få cnc fräsen stabil.
Ska sätta mig under veckan och skissa om det hela.

Jag återkommer med en design under kommande vecka för det hela:)
Sedan funderar jag på, själva "fräs" maskinen, vad ska man satsa på för fräs, ska man köra på en som är från jula och bygga om/in den, eller ska man köpa en riktig "cnc fräs motor"?

/Andreas - mycket tacksam för all hjälp
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ska du fräsa stål så kan du inte köra på en vanlig överhandsfräs, den är alldeles för högvarvig, du behöver en som är starkare på lägret varvtal.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Du kan tex köpa sherlines spindel med Er16 och remskiva:
http://www.sherlinedirect.com/index.cfm ... N=37663155

Och sen en vanlig 3-fas-snurra med remskiva och en frekvensomriktare.
Renswind

Inlägg av Renswind »

Hejsan
Nu har jag suttit och ritat om x+y axlarna och grunden, men kommer inte på hur man ska göra med z ledet, någon som har nått bra tips?
Bifogar lite bilder och ritningen som jag gjort i sketchup.
Ritning 1.0.rar
Bör det göras om någonting eller så?

Meduza
Okej, med en 3fasmotor, hur stor motor behöver man då funderar jag då efter som den blir en på 3fas så att säga?
Frekvensomvandlaren funderar jag lite på om det finns något bra att införskaffa och vart ska man kolla på sådant?
Hur vet man vilken motor/styrka man vill ha på motorn i detta fall?

Vad har folk att rekommendera över motorer och styrning till en CNC fräs?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nu säger ju inte din ritning så mycket då du inte har ritat ut linjärlagren alls, men som en principskiss är det väl OK?

Ja något i denna storlek typ som spindelmotor, lite beroende på vilken spindel du väljer att använda.
http://www.jula.se/helkapslad-elmotor-2 ... -hp-260002
Renswind

Inlägg av Renswind »

Okej, ett steg i rätt riktning i allfall :)

Okej, det finns inte så man kan köra spindel + motor i ett block så att säga?

Känns som om detta projekt börjar bli väldigt mycket överlag som inte var tänkt haha XD
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Visst finns det det, beror bara på vad du är villig att lägga ut i pengar:
Tillexempel: http://www.isel-germany.de/products/pro ... en&ID=p361

Solectro ger dig nog gärna ett pris, men vänta dig inte att det är billigt... http://www.solectro.se/Product/Index/5813
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Priset finns att läsa innantill på sidan du länkade till på Solectro
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Oj, såg inte den fliken :)

19000+moms komplett, mindre än jag trodde!
Renswind

Inlägg av Renswind »

Tack för all hjälp
Ska kolla över om jag inte tar ner storleken på fräs ytan till 70x70 eller 80x80cm.

Om det blir byggt så återkommer med bilder m.m.
Behöver tänka över designen och kolla material m.m innan jag kan ta mig an detta projekt helt.
Skriv svar