[Projekt] LED-konvertera en Sony VPL HS60 Projektor.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Re: [Projekt] LED-konvertera en Sony VPL HS60 Projektor.

Inlägg av maDa »

Optik är ganska krångligt tyvärr. Det gäller att få ett väldigt parallellt och uniformt ljus från ljuskällan. Många reflektorer ger lite "spetiga" reflektioner tyvärr.

Jag testade aldrig eftersom jag hade inte tre olika färger tyvärr, Men jag provade genomlysa en 3W vit Cree direkt mot en panel, och det resultera i ett ljus som knappt 10W dioden nådde upp i själv när det skulle gå igenom alla speglar och filter. Sen hade det blivit mer färg-äkta med (eftersom vita dioder har hemsk CRI)

Bild
Bild
Seoul P7, I=4A
Bild

Men som du ser så är bilden väldigt grön, ojämn, färgskiftningar osv. Det är dels för färgtäckningen från LEDen är bristfällig, men också för det ljuset inte är helt paralellt och uniformt, och "träffar" grejorna innuti fel. Ute i hallen stod en 10W halogen lampa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Collimated_light

Med RGB uppsättning hade man fått bra färg. Och med rätt optik för varje diod hade man också fått en jämnare bild. Jag lade ner projektet eftersom jag hade itu en flatkabel till en av panelerna tyvärr.
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

"Optik är ganska krångligt tyvärr. Det gäller att få ett väldigt parallellt och uniformt ljus från ljuskällan. Många reflektorer ger lite "spetiga" reflektioner tyvärr."

Jag personligen skulle tro att det är värt att låta det ljuset som går för mycket åt sidan helt enkelt gå till spillo för att istället få till en mer punktaktig ljuskälla som man får ut "parallellt" ljus ur med hjälp av en lins. Även en reflektor skulle kunna funka men då får man vända LEDen bakåt så den lyser in i reflektorn istället för mot LCDn, detta borde dock medföra ett svagare ljus i centrum då LEDen blockerar reflektionen där så jag tror mer på linsen.

"Jag testade aldrig eftersom jag hade inte tre olika färger tyvärr, Men jag provade genomlysa en 3W vit Cree direkt mot en panel, och det resultera i ett ljus som knappt 10W dioden nådde upp i själv när det skulle gå igenom alla speglar och filter."

Om bilden du får fram där är med en 10W på originalplacering och en 3W direkt framför LCDn ger samma mängd ljus kommer 3st 10W (en vid varje LCD) ge enormt mycket ljus! Kan aldrig tänka mig att det skulle behövas att gå upp till 30W LEDsen vid denna placering.

Dessutom har 10W versionen fördelen att de har 4 mm^2 i radiation area till skillnad från 9mm^2 på 30W versionen vilket gör att det blir bättre kvalitet på det "parallella" ljus man får ut efter linsen.

Ska förövrigt plocka ner projektorn ett par steg längre idag så jag får se vad jag har att jobba med och om det finns plats och möjlighet att försöka sig på en LED framför varje LCD istället. Väntar även på besked från flickvännens farbror som är anställd på Fysikum om möjlighet att få testa de 3 filterna i en spektrumeter på universitetet, ifall nu inte Sonys support skulle svara på det vilket jag starkt tvivlar på.

"Jag lade ner projektet eftersom jag hade itu en flatkabel till en av panelerna tyvärr."

Tråkigt att höra, men nästan alla projekt i den här stilen verkar sluta pga att något oväntat händer och projektorn dör innan projektet är färdigt :(
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

"Jag lade ner projektet eftersom jag hade itu en flatkabel till en av panelerna tyvärr"

Var det flatkabeln som fick sig en liten reva mitt på så att säga eller var det det att den revs loss lite från LCDn i sig? Det förstnämnda kan gå att fixa. Har fixat en liten flatkabel en gång med hjälp av 0.1 mm koppartrådar som ändock var lite för tjocka men det fungerade så det är en del jobb men görbart men det sistnämda är dock en annan sak.
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

Snabb nattupdate,

Tyvärr har jag lite tidsbrist atm pga tentaplugg från både mig och tjejen men ikväll så fick jag chansen att mörklägga vardagsrummet för test så projektorn verkligen fungerar och ger bild som den ska, det ända jag visste var ju faktiskt att den startade som den skulle.

Så sagt och gjort, upp med en lämplig bild på datorn (4 fält, 2 hörn vita, 2 svarta för optimal kontrast) i med hdmi sladden som visade sig vara någon nvidia mini hdmi historia så var tvungen att köra mot sekundärdatorn och på med strömmen. Som ljuskälla användes min SGS3 med appen "ljusaste ficklampan" det lyser massor så hoppades att det skulle räcka och visst gjorde det de. Fick en mycket fin bild projicerad på ett vit a4 papper på ca 20cm avstånd som klart visade min 4delade bakgrund och till och med mapparna på skrivbordet! Ända problemet var att färgerna var lite förskjutna mot varandra men det beror nog på ljuskällan som inte var centrerad framför ljusinsläppet utan fick lysa under ca 30 graders vinkel.

Slutsats, jag kan gå vidare med steg 2, att välja LEDs och optik nu :)

EDIT, insåg till min enorma besvikelse att bara SST-90 finns som vit samt RBG medan SST-50 bara finns som vit. Detta medför nog att jag får kolla efter en annan LED eftersom jag tror att 30W kommer bli för mycket om den ska användas innan LCDerna utan några filter mm i vägen.

Anways, läggdags nu, imorgon blir det förhoppningsvis total nedskruvning av den för att blotta optiken så jag vet vilket utrymme mm jag har att leka med!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

"för mycket ljus" är väl knappast ett relevant problem, det är ju bara att minska strömmen till dom?
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

HEj

Tänkte bara på en sak angående förskjutningarna i färgerna, det finns möjligheter att filtrera ljuset med med hjälp av datorer (alltså mjukvaran). Hade det inte varit något att tänka på?

Kanske jag är helt ute och reser, men ville bara föreslå det.

Mvh
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Nja, färgskiftningarna beror mycket på att ljuset träffar fel innuti. Flytta man på ljuskällan bara lite lite, så variera färgerna/områdena kraftigt. Sen är det överlag uselt rödljus i en vit LED, så det blir väldigt grön-stick, tror inte man kan justera bort det så enkelt.

Faktum är att jag har tre st Cree R, G och B dioder nu från ett belysningsprojekt. Kommer jag över en projektor igen så gör jag kanske ett nytt försök igen. Men jag kommer då försöka kalibrera R/G/B nivåerna med en uC och PWM för att försöka få så vettig balans som möjligt.

Henry skrev:Var det flatkabeln som fick sig en liten reva mitt på så att säga eller var det det att den revs loss lite från LCDn i sig?
Jag har för mig det var något i själva hankontakt delen som lossna. De är verkligen inte gjorda för att sättas i/av massa gånger tyvärr.
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Hej

Okej jag förstår =) det var i alla fall ett bra försök.

Mvh
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

@mindbraker20, problemet jag hade var inte färgbalansen (jo det var säkert också ett problem men för ljussvag bild för att se det) utan att de respektive bilderna inte landade rakt ovanför varandra, den röda bilden var alltså förskjuten ett par % i sidled jämfört med de andra 2.

@Meduza, För mycket ljus kanske var fel term att använda, onödigt mycket ljus är nog ett bättre val, Självklart går det att genomföra med stt-90 LEDsen men då jag är student köper jag hellre 3 LEDs @ 10$ stycket än 3 LEDs @ 50$ stycket plus en mest troligt mycket dyrare adapter som är justerbar för att ge rätt ljusstyrka. (priset är inte exakt men ungefär vad de verkar gå på från ebay)

@maDa, Hur starka är dessa Cree LEDs samt vilken modell är det? jag kollade igenom deras sortiment utan att hitta någon färgad modell över 5W men kanske missade något?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Det är Cree XLamp XR-C eller XR-E. Nått jag hitta på DealExtreme för längesen. Tål en 2W eller så.
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

Har suttit och letat LEDs alldeles för länge nu (detta är mycket intressantare än att plugga polymerer..) och har faktiskt hittat lite spännande saker!

luminus verkar nämligen ha lite annat intressant i sitt utbud förutom sst-90.

http://www.luminus.com/products/PT-39.html
http://www.luminus.com/products/PT-54.html
http://www.luminus.com/products/SST-90C.html

Både PT-39 och PT-54 är dessutom designade för LED projektorer.
Ytterligare en bonus är att dessa LEDs finns att köpa hos en svensk återförsäljare http://se.mouser.com/new/luminusdevices ... gchipLEDs/

http://se.mouser.com/Search/ProductDeta ... T54RC21MPB
http://se.mouser.com/Search/ProductDeta ... T54BC21EPA
http://se.mouser.com/Search/ProductDeta ... T54GC21MPB
För en total kostnad på 78 Euro inklusive frakt, tullkostnad mm.

Sen hittade jag även denna på ebay, samma LED som ovan men med heatsink och färdig optik, tyvärr finns den bara som röd vilket suger lite.
http://www.ebay.com/itm/Phlatlight-PT-5 ... 27c9888d73
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Luminus phlatlight är verkligen saftiga dioder, tveklöst. Priset därefter tyvärr.
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

Helt klart saftigt pris, dock är de väldigt billiga jämfört med en ny lampa om detta lyckas (en lampa till denna modellen går på strax över 3 papp). Har fått svar av killen som sålde kittet med optik och kylfläns på ebay nu, han har bara röda vilket lämnar mig till att handla de övriga 2 från tex mouser om det blir denna typ av LEDs
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dom där har tidigare varit svåra att få tag på... men köp 3st av den där på eBay och köp dom andra två från mouser, så får du färdiga paket med passande linser som annars kan bli en dyr affär...
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

Tog mig äntligen tid till att plocka ner projektorn ett par steg till för att få se hur optiken var uppbyggd samt hur mycket plats jag verkligen har att leka med till själva bygget. Hittade en tempsensor i utblåset från lampan när jag plockat bort fläkttunneln, lite tur där att den bara verkar reagera när lampan blir för varm och att den inte bråkar om att lampan är för kall vilket många andra modeller verkar ha som problem!

Bild
Först ut en bild när moderkort mm är bortplockat, det som syns här är locket till där optiken sitter.

Bild
Och en bild där optiken är blottad, har även markerat vissa mått tills så jag vet vad jag kan köpa i storlek när det kommer till kylflänsar mm. Kom precis på att jag glömde kolla hur mycket utrymme jag har i höjdled, men i första fall finns det gott om utrymme från taket på optik kammaren upp till moderkortet.

Har även lagt en bestälning på ett 3pack (Röda) LEDs med tillhörande kylfläns och lins ikväll, blev ungefär samma pris för hela detta kalaset som för 1 LED från Mouser så bara en bra bonus med ett par extra LEDs om nått skulle gå på rumpan i testskedet.
http://www.ebay.com/itm/3-Pack-Phlatlig ... 27c988793a
Tyvärr finns inte de blå och gröna versionerna av denna LED billigt på ebay så kommer få beställa dem från Mouser.

Nästa steg nu är är att leta upp en lämplig PSU att driva LEDsen med.
Skriv svar