"Optik är ganska krångligt tyvärr. Det gäller att få ett väldigt parallellt och uniformt ljus från ljuskällan. Många reflektorer ger lite "spetiga" reflektioner tyvärr."
Jag personligen skulle tro att det är värt att låta det ljuset som går för mycket åt sidan helt enkelt gå till spillo för att istället få till en mer punktaktig ljuskälla som man får ut "parallellt" ljus ur med hjälp av en lins. Även en reflektor skulle kunna funka men då får man vända LEDen bakåt så den lyser in i reflektorn istället för mot LCDn, detta borde dock medföra ett svagare ljus i centrum då LEDen blockerar reflektionen där så jag tror mer på linsen.
"Jag testade aldrig eftersom jag hade inte tre olika färger tyvärr, Men jag provade genomlysa en 3W vit Cree direkt mot en panel, och det resultera i ett ljus som knappt 10W dioden nådde upp i själv när det skulle gå igenom alla speglar och filter."
Om bilden du får fram där är med en 10W på originalplacering och en 3W direkt framför LCDn ger samma mängd ljus kommer 3st 10W (en vid varje LCD) ge enormt mycket ljus! Kan aldrig tänka mig att det skulle behövas att gå upp till 30W LEDsen vid denna placering.
Dessutom har 10W versionen fördelen att de har 4 mm^2 i radiation area till skillnad från 9mm^2 på 30W versionen vilket gör att det blir bättre kvalitet på det "parallella" ljus man får ut efter linsen.
Ska förövrigt plocka ner projektorn ett par steg längre idag så jag får se vad jag har att jobba med och om det finns plats och möjlighet att försöka sig på en LED framför varje LCD istället. Väntar även på besked från flickvännens farbror som är anställd på Fysikum om möjlighet att få testa de 3 filterna i en spektrumeter på universitetet, ifall nu inte Sonys support skulle svara på det vilket jag starkt tvivlar på.
"Jag lade ner projektet eftersom jag hade itu en flatkabel till en av panelerna tyvärr."
Tråkigt att höra, men nästan alla projekt i den här stilen verkar sluta pga att något oväntat händer och projektorn dör innan projektet är färdigt