blueint skrev:hanzibal skrev:1) Inga spikar, varken vid på eller av (single-shot 3V under resp över inställd spänning)
Innebär det att aggregatet höjer spänningen utöver det som är inställt med 3V vid avstängning? det skulle isåfall utan problem knäcka en 5V krets.
Nej, jag menade bara att jag satt trigger-nivån (single-shot) på 3V över resp. under den på aggregatet inställda spänningen. på single short.
blueint skrev:hanzibal skrev:Man kan också köra på "andra hållet", d.v.s. logga data från egen manick som implementera gränssnittet. Detta är snabbt gjort i en egen uC - man får då en loggning och grafisk övervakning av mätvärden utan större ansträngning. Finns såklart bättre appar för sådant men här är i alla fall länk för nedladdning:
conrad.com/datenblaetter/../..PPS_11360_Win7_32_64bit_XP_Vista_32_64.zip
Hur menar du "åt andra hållet" ? att man kan fjärrstyra vad som visas på LCD:n på labbagget eller använda labbagget som multimeter?
Med detta menade jag att man kanske har en annan (egentillverkad) manick som man skulle vilja logga mätdata ifrån, då kan man ju enkelt använda en FTDI-kabel för att skicka värden till den mjukvara som medföljer aggregatet. Din manick emulerar alltså aggregatet (protokollet är simpelt). Ganska krystat, jag vet men kan ge vissa möjligheter.
blueint skrev:Har du testat vad som händer om du kör suspend på datorn som fjärrstyr? USB-chippet har nämligen explict stöd för just suspend..
Nix, har ej testat vad som händer om datorn somnar.
blueint skrev:Sett några möjligheter till ett Rigol liknande hack där man fick dubbla frekvenskapaciteten??
Antar att du tänker på Rigol 1052-skopet men har inte sett några dylika hack-möjligheter - har å andra sidan inte letat heller

men 36V och 5A räcker för mig.
blueint skrev:Består fjärrkontrollporten av nämna TX/RX
Nej, här finns bara "Rx" d.v.s man kan bara styra aggregatet och kan inte läsa något. Man kan antingen sätta 5k-potar mellan ett par pinnarna på aggregatets fjärrkontakt eller alternativt använda extern strömkälla (t.ex. PWM eller DAC från uC) generera spänning mellan 0 och 5V på kontaktens pinnar. Finns pinnar för 5V och jord samt output on/off, 0 - 5V för spännings- och strömreglering.
På 5V-pinnen får man ta ut max 50mA så där försvann den möjligheten att plocka ut fast 5V