Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 36V 5A max

Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 30V 5A max

Inlägg av hanzibal »

@sodjan: Ja såklart men det vore ju ingen sport :-)

@blueint: Om du menar byte till det optiska kortet så matchar inte den mekaniska kopplingen. Det ser ut att sitta en kretskortskontakt på bef. USB-kort emedan man det optiska ju inte har någon kretskortskontakt alls.

Jag skulle tro att bef. USB-kort, liksom det optiska, är bus powered emedan Rx/Tx är 3V3. Programvaran för labbaggregatet kör mot valfri COM-port och förutsätter alltså inte särskild VID/PID.

Ett första steg kunde vara att koppla in en vanlig USB -> Seriell-omvandlare (typ FTDI) direkt mot den kretskortskontakt som sitter i bef. USB-kort och sedan verifiera korrekt funktionen i bef. programvara.

Om det funkar som det skall så kunde man gå vidare och koppla uC med ethernet och efter det använda redan existerande Com0Com-baserad COM <-> Ethernet-brygga.

Jag råkar ha allt som behövs inkl. ett kort med RJ45 + ENC28J60 + uC med integrerad webbserver. Man skulle då få galvansikt isolerad TCP/IP-baserad länk. Enda problemet är att jag drar mig för att gå in och pilla i helt nytt aggregat även om det bara handlar om att tjuvkoppla ett enkelt UART-gränssnitt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Behöver du TCP/IP mot aggregatet?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Billiga aggregat brukar vara av USB varianten. Alltså blir det sådan som modifieras. Att det skulle vara larvigt att önska billigt nätagg med Ethernet styrning verkar bakvänt. Visst kan man beställa något fluke/HP och få allt man önskar.. med dito räkning.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Inte jag men blueint såg det nog som en möjlig förbättring. Jag tycker bara att det är roligt att spekulera på lösningar, en annan gång behöver jag dem och då är de "uttänkta och klara".

Personligen är jag nöjd som det är och för mig vore ethernet ett självändamål, åtminstone i nuläget. Har iofs inte mätt det brus som PCn introducerar över USB så i verkligheten är det kanske inte något problem. Om det vore så, skulle jag nöja mig med att kroka på den optiska dongeln som jag skrev om i en annan tråd. Skulle då koppla ur cp2110-kortet cp2102-kortet och montera ir-dioder på Rx/Tx-linorna så att de sticker ut på baksidan med samma separation som den optiska dongeln som fästes utanpå med t.ex. kardborrband.

Hade inte haft något emot fasta utttag för 5V (och 3V3) som någon annan gjorde på sin UNI-T.

EDIT: Korrat typo.
Senast redigerad av hanzibal 9 januari 2013, 11:22:50, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

När man kikar på designen så verkar det vara rätt standard konstruktion med nätfilter, likriktning, glättning, transistorhackning, transformator, likriktning, glättning, filtrering och styrkort (ATmega?). Lite undrande dock över att det är flera trafo/transistor steg.

Kanske det inte är så svårt att bygga eget. Några fördelar skulle vara att man får de funktioner man vill, vet hur det repareras och möjligheter att rekvirera ersättningsdelar.

Schema ingår ej antar jag? ;)
H.O

Inlägg av H.O »

Anledningen till att jag misstycker om USB i just detta fall är avsaknad av galvanisk isolation (testmät?), begränsad kabellängd (5m), svårintegrerad med större nätverk osv.
Vet ni med säkerhet att USB-interfacet på aggregatet i fråga inte ÄR isolerat?
Själva USB-signalerna är ju inte så lätta att isolera men på andra sidan om USB<->RS232 bryggan krävs det ju i princip bara ett par optokopplare. Sen är väl inte protokollet publicerat (eller ÄR det?) så även om man byter till någon Ethernet-historia så måste det ju fortfarande till en virtuell "Ethernet COM-port" på PC'n och utan att ha kommunikationsprotokollet så måste man ju fortfarande använda den mjukvara som följer med aggregatet och den kanske är "svårintegrerad i större system osv" då den antagligen (jag vet inte) inte följer SCPI eller liknande.

Klart att det går göra reverse engineering på kommunikationen men...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tips ang konstruktion av MCU styrd SMPS:
eetasia.com/ARTICLES/2008MAR/../EEOL_2008MAR07_POW_CTRLD_AN.pdf

Kommandouppsättningen är specifierad här:
conrad.com/datenblaetter/../..CommandSet_VOLTCRAFT_PPS11360.pdf
hanzibal skrev:1) Inga spikar, varken vid på eller av (single-shot 3V under resp över inställd spänning)
Innebär det att aggregatet höjer spänningen utöver det som är inställt med 3V vid avstängning? det skulle isåfall utan problem knäcka en 5V krets.
hanzibal skrev:Man kan också köra på "andra hållet", d.v.s. logga data från egen manick som implementera gränssnittet. Detta är snabbt gjort i en egen uC - man får då en loggning och grafisk övervakning av mätvärden utan större ansträngning. Finns såklart bättre appar för sådant men här är i alla fall länk för nedladdning:
conrad.com/datenblaetter/../..PPS_11360_Win7_32_64bit_XP_Vista_32_64.zip
Hur menar du "åt andra hållet" ? att man kan fjärrstyra vad som visas på LCD:n på labbagget eller använda labbagget som multimeter?

Har du testat vad som händer om du kör suspend på datorn som fjärrstyr? USB-chippet har nämligen explict stöd för just suspend..
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

H.O skrev:Vet ni med säkerhet att USB-interfacet på aggregatet i fråga inte ÄR isolerat?
Har iofs inte kollat men för att optokopplare skall funka krävs att cp2102 är bus-powered.
H.O skrev:...så även om man byter till någon Ethernet-historia så måste det ju fortfarande till en virtuell "Ethernet COM-port" på PC'n...
Sådan mjukvara finns nog redan men annars skriver man enkelt en brygga från com0com med Socket-anrop till och från inbyggda uCn (jag har redan kod för detta). uCn översätter sedan tillbaka till seriellt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

hanzibal skrev:Massprod plus att tillverkaren använder samma grunddesign till ett 10-tal modeller vilket för övrigt också ger goda möjligheter till moddning :-)
Sett några möjligheter till ett Rigol liknande hack där man fick dubbla frekvenskapaciteten? ;)

Består fjärrkontrollporten av nämna TX/RX ? ;)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har plockat ut informationen i tråden till en wikisida för att mer lättöverskådligt få en sammanfattning:
http://elektronikforumet.com/wiki/index ... _PPS-11360

Skulle du kunna ta en bild på fram & baksida så att bilden blir fri?
(till skillnad från Conrads)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

blueint skrev:
hanzibal skrev:1) Inga spikar, varken vid på eller av (single-shot 3V under resp över inställd spänning)
Innebär det att aggregatet höjer spänningen utöver det som är inställt med 3V vid avstängning? det skulle isåfall utan problem knäcka en 5V krets.
Nej, jag menade bara att jag satt trigger-nivån (single-shot) på 3V över resp. under den på aggregatet inställda spänningen. på single short.
blueint skrev:
hanzibal skrev:Man kan också köra på "andra hållet", d.v.s. logga data från egen manick som implementera gränssnittet. Detta är snabbt gjort i en egen uC - man får då en loggning och grafisk övervakning av mätvärden utan större ansträngning. Finns såklart bättre appar för sådant men här är i alla fall länk för nedladdning:
conrad.com/datenblaetter/../..PPS_11360_Win7_32_64bit_XP_Vista_32_64.zip
Hur menar du "åt andra hållet" ? att man kan fjärrstyra vad som visas på LCD:n på labbagget eller använda labbagget som multimeter?
Med detta menade jag att man kanske har en annan (egentillverkad) manick som man skulle vilja logga mätdata ifrån, då kan man ju enkelt använda en FTDI-kabel för att skicka värden till den mjukvara som medföljer aggregatet. Din manick emulerar alltså aggregatet (protokollet är simpelt). Ganska krystat, jag vet men kan ge vissa möjligheter.
blueint skrev:Har du testat vad som händer om du kör suspend på datorn som fjärrstyr? USB-chippet har nämligen explict stöd för just suspend..
Nix, har ej testat vad som händer om datorn somnar.
blueint skrev:Sett några möjligheter till ett Rigol liknande hack där man fick dubbla frekvenskapaciteten??
Antar att du tänker på Rigol 1052-skopet men har inte sett några dylika hack-möjligheter - har å andra sidan inte letat heller :-) men 36V och 5A räcker för mig.
blueint skrev:Består fjärrkontrollporten av nämna TX/RX
Nej, här finns bara "Rx" d.v.s man kan bara styra aggregatet och kan inte läsa något. Man kan antingen sätta 5k-potar mellan ett par pinnarna på aggregatets fjärrkontakt eller alternativt använda extern strömkälla (t.ex. PWM eller DAC från uC) generera spänning mellan 0 och 5V på kontaktens pinnar. Finns pinnar för 5V och jord samt output on/off, 0 - 5V för spännings- och strömreglering.

På 5V-pinnen får man ta ut max 50mA så där försvann den möjligheten att plocka ut fast 5V :-)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

blueint skrev:Har plockat ut informationen i tråden till en wikisida för att mer lättöverskådligt få en sammanfattning:
http://elektronikforumet.com/wiki/index ... _PPS-11360

Skulle du kunna ta en bild på fram & baksida så att bilden blir fri?
(till skillnad från Conrads)
Trevligt! Denna tråd inleds med två bilder, funkar inte de?
Senast redigerad av hanzibal 8 januari 2013, 13:14:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

blueint skrev:Schema ingår ej antar jag? ;)
Tyvärr inte ;-)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Conrads bilder är dessvärre copyrightskyddade.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hoppsan, tänkte jag inte på men de är dessutom lite missvisande så jag fotar ikväll.
Skriv svar