Lizerd´s Pic and Place Projekt (Solenoid fråga)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (nya bilder på SW)

Inlägg av lizerdboy »

FarbrorEstland Man tackar för genomgången, låter som en hel del jobb för att komma i gång med ett nytt kort.
Att det GUI biten inte var någon snygging har jag förstått med dom äldre maskinerna, någon som vet om det är samma GUI i nyare maskiner ??

på ett sätt så kan de vara bra om man inte titta på någon annans maskins lösning för att hålla min idee tankegång fri från andras lösningar.
Men i bland kan de vara bra att få lite hintar :)

zeus Rostfritt eller inte hade inte spelat någon roll. därimot så är dom andra större, och jag ville ha små och lätta då det kommer sitta en hel del av dom små på huvudet.
remne

Inlägg av remne »

Lizerdboy: Vet inte om någon redan ställt frågan, men jag ställer den ändå - Vad ska du ha pnp-maskinen till? Endast egentillverkning eller kommer du hyra ut tjänst för att montera kort? :) Förutsatt att du får den att fungera hyggligt dvs :-)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Jag gillar projekt som tar lite längre tid och de finns en hel del olika bitar i projektet.

en pick and place har en hel del gobitar :D
vision delen => hel del problem att lösa för att det ska funka tillförlitligt och snabbt.
mekanik konstruktion ger en hel del att tänka på då konstruktionen ska klara hög hastighet med bibehållen noggrannhet.
vacuum/tryck har jag inte jobbat med tidigare, vilket gör det mycket intressant.
Motorstyrning, då jag har tänkt bygga så mycket som möjligt själv så ger den biten en hel del spännande algoritmer för att få alla axlar att röra sig smidigt samtidigt.
Att bygga ett större system i C# , jag har gjort stora system tidigare, dock inte speciellt snyggt programmerat, så jag hoppas kunna lära mig och utnyttja bättre och nyare tekniker.
Laser aligment skanning av komponenter och nozzlar, se första sidorna.
Att lösa det konstanta problemet med komponent feeder lösningen, alla verkar ha problem med dessa.
De finns mycket mer bitar som jag ser som intressanta, men de här är dom större bitarna.

Sedan så är det extra intressant då det inte är någon som gjort ett större och mer avancerad DIY pick and place som funkar snabbt och bra :D
speciellt inte med mer än en nozzel på huvudet.

De kanske finns en chans att jag har nytta av den sedan, men de är inte huvudtanken. Jag är ute efter att lära mig.
Och bästa sätt är att göra något roligt :)

Förra stora projektet var min segway vilket jag la ner ca 15000:- på , denna kommer bli en aningen dyrare.
De e lite svårt när man är student, men brinner man för något så är det svårt att inte finna någon lösning på den biten, även fast det tar ett tag :)

Så tänker jag i större drag iaf :)
Senast redigerad av lizerdboy 15 december 2012, 17:13:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Så nu är plugget över för i år, så då kan man lägga lite mer tid på PaP'en :D

nu har jag kommit lite längre med GUI biten till demo för visionen iaf

blir nog en video i morgon eller så beror på hur mycket jag hinner :)

Bild
remne

Inlägg av remne »

Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Tjena, absolut har jag sett den.
Bra tanke, dock så är programmet som styr EMC2 och har väldigt mycket fix o trix för att få det att funka och sätta upp nya jobb.
Samt att den saknar vision stöd vad jag vet.

Har hittat en annan kille som börjar få till sin med sin egna SW som ser riktigt lovande ut
http://www.youtube.com/watch?v=whLDepr3Niw

Jag hoppas han gör en video som visar lite mer av hans SW, jag la en fråga om de.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Heep, kände att det var lite roligare att cadda lite ist nu när jag ska hämta linjär skenorna i morgon :)

Gjorde en liten jigg så jag kan testa vad motorerna går för, om jag ska köra en motor eller två på Y axeln och lite annat

Bild

Jag kan då lasta vagnen med lämplig vikt och på så sätt se hur motorerna presterar vid tänkt vikt på boomen.
Vilket menas med att denna kommer att användas när jag tar fram motorstyrningen

totala längden är 750mm
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (motor jigg idee)

Inlägg av lizerdboy »

Hämtade litet paket med godsaker i, längtar tills man får montera i hopp hela konstruktionen :)

Bild

7mm vagnen är så liten o söt :D
Bild

Gjorde även min första surface fräsning i går, en liten kopp till belysningen.
Vart riktigt bra.
Nu har jag ruffat till ytan, men innan så var den riktigt fin direkt från fräsningen
Bild
FarbrorEstland
Kontakt:

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (skenor hämtade)

Inlägg av FarbrorEstland »

Looking good :bravo:

Jag flyttar upp till Stockholm i februari så man kanske kan få se den live and kicking någon gång :D
zealotry

Inlägg av zealotry »

Menar du inte "live and picking" ? =)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Absolut, absolut :)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Så nu har jag äntligen beställt dom delar som behövdes till några av korten så jag kunde montera dessa och komma i gång med motorstyrning och kommunikations protokoll mellan kort och PC SW.

Controller Board, kommer var två av dessa på PaP'en

Bild
Bild

Då den Farnell inte hade den FTDI kretsen som jag behövde till min USB switch så satte jag i hopp en liten UART<->RS422 så jag kan prata med kontroller kortet

Bild

Så nu blir det spännande att få i gång kommunikationen mellan kort och PC, inget konstigt egentligen, enda skillnaden är att det ska gå så fort som bara möjligt samt vara robust :)

Vart även ett till kort i dag då den behövs till en annan sak.
8 kanalers temp styrning, med programmerbar PID och lite annan per kanal.
Bild
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (Kretskort monterade)

Inlägg av lizerdboy »

Nu jobbar jag på att få en schysst kod projekt templet för STM32F4, då det är första gången jag jobbar med F4 så har de tagit lite tid att sätta sig in i dom nya funktionerna.
De ser lovande ut :)

Men just nu så sitter jag och försöker designa ett bra standard data paket som skickas mellan PC och ovanstående kort.

Så jag ritade mitt nuvarande paket och tänkte kolla med er om någon har en bättre idee eller tanke.

Data Paketet innehåller
1 startbit , så man kan urskilja vilken som är start byten.
1 bit New Command bit, har med felhantering att göra.
9 bit Command
14 bit Adress
32 bit Data

Bild

Då jag vill ha RX linan så fri som möjligt för annan data, men samtidigt vill ha felhantering så känns det som att skicka tillbaka samma paket till PC som jag precis fått i processorn är väldigt dumt då jag inte vill ha sådan typ av data på RX linan.

Så min tanke är att jag skickar samma paket 3 gånger, första paketet i dessa tre har New command biten satt madens dom andre inte har det.
Processorn förväntar sig 3 paket, tar hand om 3 innan dom hanteras, så länge som 2 paket är lika så är informationen OK och processorn skickar ett tecken för att verifiera att data paketen har mottagits och allt är OK.
om Data paketet informationen är FAIL , så skickas ett annat tecken till PC. och paketet skickas igen.

PC kommer enkelt kunna skilja på övriga kommandon och verifierings kommandot.

Hmm , när jag tänker efter så kanske det tar lika lång tid att skicka 3 paket i följd, som att skicka 1 paket samt returnera detta till PC.

Någon som har bra koll på hur man kan få en bra kommunikation ? eller gjort något liknande ??
Jag har bara tillgång till RX/TX signalerna, ingen handskakning eller så.
H.O

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (Kretskort monterade)

Inlägg av H.O »

Varför inte implementera en checksum eller CRC?
Visst, det gör att paketet blir lite större eftersom du måste inkludera checksumman i paketet men jämfört med att skicka samma paket 3 gånger måste det bli betydligt effektivare.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (paket kommunikations tän

Inlägg av lizerdboy »

Jag har inte tänkt på CRC då F1 serien har det tydligt vart en del gnäll om CRC enheten när jag läste om den senast, var ett tag sedan.
Ska kolla upp det !!
Då det är en F4 som jag använder nu så kanske de e bättre nu :)
Skriv svar