Jag gillar projekt som tar lite längre tid och de finns en hel del olika bitar i projektet.
en pick and place har en hel del gobitar
vision delen => hel del problem att lösa för att det ska funka tillförlitligt och snabbt.
mekanik konstruktion ger en hel del att tänka på då konstruktionen ska klara hög hastighet med bibehållen noggrannhet.
vacuum/tryck har jag inte jobbat med tidigare, vilket gör det mycket intressant.
Motorstyrning, då jag har tänkt bygga så mycket som möjligt själv så ger den biten en hel del spännande algoritmer för att få alla axlar att röra sig smidigt samtidigt.
Att bygga ett större system i C# , jag har gjort stora system tidigare, dock inte speciellt snyggt programmerat, så jag hoppas kunna lära mig och utnyttja bättre och nyare tekniker.
Laser aligment skanning av komponenter och nozzlar, se första sidorna.
Att lösa det konstanta problemet med komponent feeder lösningen, alla verkar ha problem med dessa.
De finns mycket mer bitar som jag ser som intressanta, men de här är dom större bitarna.
Sedan så är det extra intressant då det inte är någon som gjort ett större och mer avancerad DIY pick and place som funkar snabbt och bra
speciellt inte med mer än en nozzel på huvudet.
De kanske finns en chans att jag har nytta av den sedan, men de är inte huvudtanken. Jag är ute efter att lära mig.
Och bästa sätt är att göra något roligt
Förra stora projektet var min segway vilket jag la ner ca 15000:- på , denna kommer bli en aningen dyrare.
De e lite svårt när man är student, men brinner man för något så är det svårt att inte finna någon lösning på den biten, även fast det tar ett tag
Så tänker jag i större drag iaf