En fas till tre fas värmepatron med pump

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: En fas till tre fas värmepatron med pump

Inlägg av FormerMazda »

Hur kallt har du tänkt att campa?
Som bäst har du ju ändå bara 16A på enfas = 3680W, kommer det räcka för att värma en hel buss om det är riktigt kallt ute? Eller lite kallt.
I husvagnen har man ju 5kW gasolvärme som mest, och då vet jag inte om man klarar några köldrekord. Vid typ -5°c får pannan jobba på bra.
Så en hel buss lär ju kräva lite mer effekt..

Jag menar att det kanske inte är lönt att köra på 230V om inte effekten kommer räcka till ändå?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

1960-70-80-talen ringde och ville ha tillbaka grönfärgad fasledare! Byt gärna ut den gröna mot en svart, brun eller grå/vit. OBS, kör med riktig RK och inte "bil-el-kabel" (RKUB å vad nu de som bara är godkända för 60V heter).

Av bilden så ser man att pumpen är en vanlig enfaspump och att kontaktorn matas med enfas.

Det finns två sätt att koppla in enfas till elpatronen som dessutom inte kräver någon omkoppling inne i bussen.

Den ena är att koppla fas till T och nolla till R och N (och givetvis skyddsjord mot skyddsjord). Då kommer du få knappt 1400W värme.

Det andra sättet är att koppla fas till T och S och nolla till R och N. Då kommer du få drygt 1800W värme, alltså mer än en sjättedel som annars nämnts i tråden.

Kolla hur mycket ström själva pumpen drar. Om den drar mindre än 300-400W (högst troligt) så kommer allt gå bra att köra på ett vanligt 10A-uttag.

För att få mer värme så röstar jag på förslaget med kupévärmare, fast jag skulle börjat med att köra elpatronen och det vattenburna och sedan kört ytterligare kupévärmare. Det kan kanske vara läge att montera kanske två enfasintag (vanlig trepolig CEE-kontakt) på utsidan av bussen som bara kopplas via jordfelsbrytare till uttag inne i bussen att köra kupévärmare på. Om du vill använda samma termostat så kan du låta den styra flera kontaktorer så att den även kan slå av kupévärmarna när det blir varmt nog, fast det är väl bättre med nån separat termostat där.

Men du, om jag vore dig så skulle jag nog faktiskt överväga att installera en luft-luft-värmepump, ifall en sån tål vibrationerna i ett fordon. På höst och vår så kan du få bra mycket mer värmeeffekt ur den än elströmmen du skickar in, och dessutom får du luftkonditionering på köpet.

Joe:
Enfas CEE-kontakter får med adapter anslutas till vanligt vägguttag = man har inte koll på vad som är fas och nolla.

FormerMazda:
Det går åt rätt mycket effekt dels för att värma en utkyld buss/husvagn, och dels är isoleringen inte i klass med ett vanligt hus. Exempelvis har en ganska liten Polar 420-husvagn från 70-80-talet, på kanske 8 kvadratmeter, en gasolpanna som går att köra på upp till 5kW om jag inte minns fel. Å andra sidan visar praktiska studier att om det gott och väl är en del plusgrader ute så räcker det med några hundra watt för att hålla värmen i motsvarande vagn.
Seroster

Inlägg av Seroster »

I en frekvensomriktare stoppar man ju in en fas och får tre ut, det borde väl funka?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, om det är en sådan omriktare, men det hjälper ju inte speciellt, då man fortfarande bara kan plocka ut 10A (16A ur vissa uttag), då kan man ju lika gärna köra enfas direkt, och slippa kostnaden för omriktaren.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Man ska väl råka snubbla på en frekvensomriktare för att det ska vara lönsamt jämfört med att öka värmen på annat sätt. Jag röstar fortfarande på att ta ut nära 2kW från befintlig patron+pump och komplettera med kupévärmare eller vanliga elelement (som tål miljön och inte är brandfarliga på det sätt de används) för att få högre effekt.

Om man har en fulltrafo 230-170V som orkar knappt 3kW eller en spartrafo 230-400V som orkar 6kW så kan man transformera upp 230V'en till 400V för att kunna nyttja två "ben" på värmepatronen fullt, men var sjutton hittar man ett 230V-enfasuttag avsäkrat 30A? Det lär man bara hitta i Norge eller möjligen på USA-semestern...

Annars så vore väl en dieselvärmare eller gasolpanna ingen dum idé.

Går det inte att köpa en gasolpanna i gott skick som plockats från en gammal husvagn?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Diesel är nog en klart billigare lösning, diesel finns ju dessutom redan på fordonet.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Efter att ha forskat i, och pysslat med bägge, så är gasolpannan billigare. Men främst tystare och tar i jämförelse ingen ström alls.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har nåt extremt vagt minne om 1W strömförbrukning eller nåt sånt för den gasolpannan jag mumlat om tidigare i tråden. Minns inte om det var med eller utan cirkulationspumpen? Kan det ha varit 1W till pannan och 1A=12W till pumpen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag syftade på driftkostnaden inte installationen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Menar du att cirkulationspumpen inte ingår i driftkostnaden? :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

När jag jämförde diesel och gasol. Pumpen behövs i båda fallen, men ner det är inte en förbrukningsvara.
Skriv svar