En fas till tre fas värmepatron med pump

Berätta om dina pågående projekt.
Buss dåren

En fas till tre fas värmepatron med pump

Inlägg av Buss dåren »

God dagens alla elektronik kunniga!

Jag är inte el kunnig och jag tänker börja med att säga det på en gång att jag inte har behörighet att pyssla med starkström.
Dock så är jag väldigt intresserad av att lära mig saker och tycker om projekt. (Man lär sig alltid något nytt)
Jag äger en husbuss vilken har en elpatron på 7500w tre fas. Tre fas uttag kan var svåra att få tag på när man är ute och reser med bussen och jag sitter i tankarna på hur jag ska kunna göra det lättare att kunna värma bussen med hjälp av 230v uttag. Jag är novis med el och kanske uppfattas som hälsofara mot mig själv. Jag är ödmjuk och säger det för att den som läser detta ska förstå att jag har stor respekt för el och om man inte har det så kan det gå redigt illa.
Så här tänker jag. tre fas innebär om jag förstått det rätt alltså att man har tre stycken faser som jobbar med en viss förskjutning motvarandra. Alltså tre fas är alltså 3st 230v med förskjutning?
Skulle denna lösning fungera då för att kunna få ut trefas ur 3st 230v uttag?
Tre fas.jpg
Saker jag oxå är fundersam på är ju så man inte överbelastar någon av 230v ledningarna. (eller såklart andra säkerhets risker)
I vanliga fall vad ligger en 230v kontaktuttag på för proppstyrka? 16 A tre fas ligger väl med 16a propp på varje fas? Min tanke är, om de 230v uttag jag använder är uppsäkrade för 16a så borde det väl vara ok?

Jag har setat och tittat på danfoss vlt drivers som lösning, det har dykt upp i andra trådar. Om det skulle kunna vara en lösning. Vilken modell ska man införskaffa?

Tillrättavisa mig den som är kunnig. jag väntar med SPÄNNING...=)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: En fas till tre fas värmepatron med pump

Inlägg av TomasL »

Nej, så kan/får du inte göra, såvida du inte investerar dyra pengar i en inverter.
Om elpatronen är Y-kopplad, kan du koppla in den till 230V, det blir då typ 1/3 av effekten.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om man skippar gemensam nolla, då borde det väl gå?
Förutsatt att patronen nu är Y-kopplad.
Det blir ju 3st separata 220V slingor.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, det förutsätter att man har tre vägguttag kopplade till tre olika faser, men oavsett, så är det varken lagligt eller lämpligt.

Enfas går det att koppla utan problem.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Off Topic: Är det du daniel?
Buss dåren

Inlägg av Buss dåren »

TomasL skrev:Nej, så kan/får du inte göra, såvida du inte investerar dyra pengar i en inverter.
Om elpatronen är Y-kopplad, kan du koppla in den till 230V, det blir då typ 1/3 av effekten.
Ok. Kan du ge tips på en lämplig inverter? Det är typ det jag varit inne på från början. VLT drive är väl en inverter eller?
Jag ska bifoga lite foton på hur elpatronen är kopplad idag. Även ett litet kopplingschema.
Jag hade tanken att alla tre 230v ledningarna ska ligga på separata faser och att de ska vara obelastade från annat oxå.

Tack för faktan. Jag spånar vidare. Jag talade nyss med en elektriker och han skulle fundera lite även.

Så här såg elpatronen ut innan jag bytte alla kablarna för de var helt sönderärgade. Jag böt även kontaktorn för den kortslöt. Efter det kollade jag med elkunnig vilken gav klartecken att det såg bra ut.
20121206_130403.jpg
20121206_130423.jpg
Buss dåren

Inlägg av Buss dåren »

ochkl0620 skrev:Off Topic: Är det du daniel?
Nix. Det är det icke. Men han är säkert oxå en skön typ=)
Buss dåren

Inlägg av Buss dåren »

TomasL skrev:Nja, det förutsätter att man har tre vägguttag kopplade till tre olika faser, men oavsett, så är det varken lagligt eller lämpligt.

Enfas går det att koppla utan problem.
Jag funderar även såhär. Om jag kopplar värmepatronen på en fas. (kanske får ut 2,5kw)
och sen kopplar jag pumpen på en annan fas från proppskåp. (för att inte överbelasta "värmepatrons fasen" så jag kan kräma lite mer på den)

Kan det vara en lösning? Alltså göra som tomasL säger och "kliva ner" lite i effekt.

Slutar väl med att jag få elda med kamin=P
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att koppla ihop flera enfas uttag funkar inte utan en hel del specialarrangemang. Det är inte lönt.
Om det är en enfas pump så är ju den delen utan problem. Den drar så lite effekt att det inte är lönt att flytta den till en annan grupp.
Elpatronen är Y kopplad utan nolla. Då kan du ganska lätt få 1/6 av effekten. Det kanske är i lägsta laget för att hålla kylan ute från bussen, men det är nog en lämplig last på ett enfas uttag. Gör en adapter från enfas till trefsa med nolla på en fas och nollan i trefas uttaget och fasen på en annan fas. Det gäller bara att ha alla enfas laster man vill att ska funka på den fasen man matar med spänning tex. pumpen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag hade tänkt föreslå en liknande sak som danei men utan att man konstruerar en potentiellt farlig adapter.

Börja med att koppla om elpatronen till tvåfas med nolla. Då kommer den ge lite lägre effekt än normalt när du kopplar in den på ett trefasuttag, men det borde kanske räcka? Annars kan du ju sätta en vridomkopplare som byter mellan dom två lägena.

Sedan tillverkar du en adapterkabel med vanlig stickpropp i ena änden och trefasuttag i andra änden. I trefasuttaget kopplar du jord-jord, nolla-nolla, fas-L1.

Denna adapterkabel kan man utan fara koppla till valfri trefasmaskin, det blir samma resultat som om man hade trefas fast säkringarna för L2 och L3 hade löst. (ger totalt 1250W)

---
Om du prompt behöver mer effekt än vad enkel enfas kan ge så måste du göra en ombyggnad för att få det säkert - detta kräver lite elkunskap för att inte bygga något som kan bli farligt:
Använd adapterkabeln enligt ovan för att driva pumpen och övriga enfaslaster i bilen.
Sedan kopplar du om elpatronen så att dom tre lindningarna är helt separata. Den första lindningen kopplar du till vagnens normala elförsörjning genom kontaktorn.
Sedan tar du två stycken lösa tvåpoliga kontakter som drivs av samma termostat. Till dessa kopplar du i ena änden en vanlig enfas stickpropp. I andra änden en av dom lediga lindningarna på elpatronen. (ger totalt 3750W)

I efterhand inser jag att den här lösningen är lite tveksam. Det blir för litet isolationsavstånd mellan dom olika matningarna in till samma elpatron. Om det blir överslag mellan två lindningar på elpatronen kommer stickproppen bli spänningsförande. Koppla alltså inte på detta sätt.

---
Sen finns ju en mycket enklare lösning:

Tag tre stycken kupevärmare 2300W á 199kronor och tre stycken vanliga enfas skarvsladdar. Bara placera ut värmarna på lämpligt avstånd i bussen och koppla in. (ger totalt 6900W)

Glöm inte jordfelsbrytare!
Buss dåren

Inlägg av Buss dåren »

danei skrev:Att koppla ihop flera enfas uttag funkar inte utan en hel del specialarrangemang. Det är inte lönt.
Om det är en enfas pump så är ju den delen utan problem. Den drar så lite effekt att det inte är lönt att flytta den till en annan grupp.
Elpatronen är Y kopplad utan nolla. Då kan du ganska lätt få 1/6 av effekten. Det kanske är i lägsta laget för att hålla kylan ute från bussen, men det är nog en lämplig last på ett enfas uttag. Gör en adapter från enfas till trefsa med nolla på en fas och nollan i trefas uttaget och fasen på en annan fas. Det gäller bara att ha alla enfas laster man vill att ska funka på den fasen man matar med spänning tex. pumpen.
Ah ok. Man får så lite effekt alltså på att "konvertera" till en fas. Då är det nog inte lönt skulle jag säga.
Jag är nyfiken på det som du kallar "special arrangemang". Det tillhör min natur att ta reda på vad som finns att till gå.
Bussen är ju 12,5meter lång så den behöver ju lite kräm för att bli varm en kall vinternatt. Jag har ju även Webasto värmare i den men det är dyrt att värma med diesel.
Släng på mig alla möjliga alternativ ni kan komma på. Jag vill känna mig kunnig när tråden är slut.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vill man ha vattenburet är detta också en bra lösning, betydligt billigare än inverter:
http://www.ebay.co.uk/itm/engine-pre-he ... 35c24049a4
heater1.JPG
Jag ska strax skaffa en dylik fast lite lägre effekt i plast till bilen: http://www.ebay.co.uk/itm/Engine-Prehea ... 51a30b44a3

Bara montera en, tre eller tio stycken så får du varmt nog.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Diesel och el kostar nästan lika mycket. Så det är inget du sparar på att byta från diesel till el. En liter diesel innehåller 10kWh energi.

I vilka lägen skulle min adapter vara farlig? Vid användning mot en motor som inte går men blir varm?

Man kan ju lägga in en nolla i mitten på eldpatronen och köra med en adapter av den typen som mrfrenzy rekommenderar, men effekten blir lite väl hög för en 10A säkring.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Eller så skaffar du en transformator som transformerar upp 230V till 400Voch kopplar in de två polerna som transformatorn ger de ena på L1 den andra utgången på L2 OCH L3 då får du ut 2/3 av maximal effekt ur din elpatron. Notera att transformatorn MÅSTE vara på samma effekt som 2/3 av din elpatrons maximala effekt.
Sedan att jag tvivlar på att du någonsin kommer att hitta ett 230V eluttag som kan leverera 26A ström är något helt annat.

En bättre lösning är att helt enkelt byta till en annan elpatron som har 3 st 230 element (6st kontakter på patronen i stället för 3 + skyddsjord). då får du fas och nolla för varje värmare, då kan du koppla in 1, 2 eller 3 st beroende på hur många 230V uttag du kommer åt dock om du bara har 10A säkringar vid 230A så behöver du anpassa elpatronerna för det. Eller så dimensionerar du för 16A till elpatronerna och använder elektronik för att hoppa över en period av tre när du bara har ett 10A avsäkrat eluttag att tillgå.

Att köpa en stor och dyr 230 till 400 V konverter kostar skitmycket och slösar bara bort dina pengar....
Joe

Inlägg av Joe »

Jag ser tre alternativ; Det blev två eftersom nr 3 inte är helt säker.

1) Komplettera med en extra 1fas Elvärmare för de gånger du inte har tillgång till 3fas

2) Byt ut befintlig värmepatron till Elpatron 3087 1fas 2kW för 385SEK med stavtermostat 3063 för 273SEK om inte den befintliga termostaten går att återanvända

3) Koppla om din befintliga patron med nollan till mittpunkten av Y, blecket som sitter skruvat på tre ställen. Syns här Sen kopplar du fasen till anslutning T
Då har du 230V över ett element, bygla T till S för ett element till och bygla T till R för det sista elementet. Eller annan avsäkrad 1fas till S eller R utan byglingar. Nollan ska sitta på samma plint N
Nu har jag inte räknat på effekten så det är trial and error....
OBS! fungerar endast med CEE don då man vet vilket ben nollan är på i kontakten. Alternativet är att ta bort Y blecket och koplla in respektive nolla på respektive skruv, fast då går det inte att köra på 400V utan omkoppling av elementet.

Bild
Senast redigerad av Joe 23 december 2012, 22:34:43, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar