Planfräsning med en kress1050
Re: Planfräsning med en kress1050
Ber åter igen om ursekt Ghost_rider för trådurspårning men det är ju lite relevant för din trådfråga.
Helt rätt Vc*T^a=C men jag har bara räknat väldigt enkelt på det dvs ex.
En svarv slet ut ett verktyg med Vc=800 på 16 minuter och Vc=600 på 20 minuter. Hur lång tid tar det att förbruka ett verktyg på Vc=700.
Då ställer man upp de olika 800*16^a=600*20^a
Då får man ut a och kan räkna ut utslitningstiden vid Vc 700.
Detta är ju ett mycket förenklat exempel men jag antar att man måste köra slut på två verktyg i samma material i samma maskin för att få ett eget a? Jag menar, formeln är ju inte materialberoende. Det vore kul om det fanns något mer allmänt sätt att beräkna utslitningstider?
Helt rätt Vc*T^a=C men jag har bara räknat väldigt enkelt på det dvs ex.
En svarv slet ut ett verktyg med Vc=800 på 16 minuter och Vc=600 på 20 minuter. Hur lång tid tar det att förbruka ett verktyg på Vc=700.
Då ställer man upp de olika 800*16^a=600*20^a
Då får man ut a och kan räkna ut utslitningstiden vid Vc 700.
Detta är ju ett mycket förenklat exempel men jag antar att man måste köra slut på två verktyg i samma material i samma maskin för att få ett eget a? Jag menar, formeln är ju inte materialberoende. Det vore kul om det fanns något mer allmänt sätt att beräkna utslitningstider?
-
Ja den vetskapen är bra att ha men är det inte en lite statisk formel, tar den hänsyn till modern teknik med andra material i plattorna?
"tar den hänsyn till modern teknik med andra material i plattorna?"
Ja det gör den eftersom värdet på konstanten a, eller n som den normalt brukar namnges i litteraturen, bland annat varierar med verktygets material.
Ja det gör den eftersom värdet på konstanten a, eller n som den normalt brukar namnges i litteraturen, bland annat varierar med verktygets material.
Sorry! I mitt material (från min professor i ämnet) så har den beteckning "alpha" och a var det närmsta jag komm på en ipad
...
Om jag fattat det rätt så är det väll inte a (eller n eller alpha eller vad som hellst) som är själva konstanten utan resultatet av Vc*T^n=konstanten C. Om jag fattat det rätt så är väll "n" derivatan av lutningen i taylorkurvan. Dvs. Man bör ha en kurva specifik för material och maskin för att kunna erhålla "n"? Men jag kan ha missuppfattat detta..

Om jag fattat det rätt så är det väll inte a (eller n eller alpha eller vad som hellst) som är själva konstanten utan resultatet av Vc*T^n=konstanten C. Om jag fattat det rätt så är väll "n" derivatan av lutningen i taylorkurvan. Dvs. Man bör ha en kurva specifik för material och maskin för att kunna erhålla "n"? Men jag kan ha missuppfattat detta..
Du kan ta en titt i min tråd här.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4790&start
Här har du en del praktiska prov vid fräsning.
Du kan ju roa dig med att räkna baklänges på utslitningstider mm.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4790&start
Här har du en del praktiska prov vid fräsning.
Du kan ju roa dig med att räkna baklänges på utslitningstider mm.
Jag har också alltid använt "a"(alpha) och nej "a" är inte konstant precis som Gustavson skriver.
Det kanske beror på hur man vill använda formeln Vc*t^n = C. Enligt författarna av Fundamentals of Machining and Machine Tools (Singal R.K. Et.Al, R. K. Singal, Mridual Singa) är både n och C konstanter där n är konstant givet att verktygsmaterialet är densamma då Vc varierar.
"The basic equation of Taylor can be written as:
Vt^n = c
where, n = constant and is called tool life exponent
, c = Taylor constant
The constant n and c depend upon the tool and work materials, feed and depth of cut, type of coolant, tool geometry, etc. The value of n for different tool material is..."
"The basic equation of Taylor can be written as:
Vt^n = c
where, n = constant and is called tool life exponent
, c = Taylor constant
The constant n and c depend upon the tool and work materials, feed and depth of cut, type of coolant, tool geometry, etc. The value of n for different tool material is..."
- ghost_rider
Hur är det med en fly cutter, gissar att dessa skapar en del vibrationer pga den utstickande delen?
Men det borde funka bra till att plana av några tiodels millimetrar?
Men det borde funka bra till att plana av några tiodels millimetrar?
-
Jo de skapar en del vibrationer men på 5000 rpm och matning på ca 50 blir det ju snabbt överstökat.