Planfräsning med en kress1050
- ghost_rider
Planfräsning med en kress1050
Har en del jobb som kräver att större ytor skall planfräsas och i och med att jag är lat så vill jag ha detta gjort så fort som möjligt och så snyggt som möjligt.
Vill minnas att man får in max 10mm skaft i kressen, men frågan är som alltid. Vad kan man förvänta sig utav detta? Kressen går ner till 5k rpm, vilket är liiiiiiite för snabbt för en planfräs med t.ex 6 stål, är det ens möjligt att erhålla en snygg yta med kressen? eller finns det ens 'små' (20mm i dia?) planfräsar ?
Vill minnas att man får in max 10mm skaft i kressen, men frågan är som alltid. Vad kan man förvänta sig utav detta? Kressen går ner till 5k rpm, vilket är liiiiiiite för snabbt för en planfräs med t.ex 6 stål, är det ens möjligt att erhålla en snygg yta med kressen? eller finns det ens 'små' (20mm i dia?) planfräsar ?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Planfräsning med en kress1050
Du måste ner i varv om det ska bli nåt av detta, 5000rpm max Ø11mm (data från GWizard). Du får allt skaffa en annan spindelmotor alt fixa med utväxling.
- ghost_rider
att fixa en ny spinde känns tyvärr inte aktuellt. Får i en 10mm pinne i alla fall, får nöta med den istället :/
Tycker du skall testa innan du förkastar idén, jag planar med stora verktyg och högt varvtal med bra resultat, skall det bli riktigt fint får man plocka bort några skär 

- ghost_rider
hm ok.
Jag hade inte tänkt att skrota bort flera millimetrar åt gången, kanske 3 tior åt gången, max.
Jag hade inte tänkt att skrota bort flera millimetrar åt gången, kanske 3 tior åt gången, max.
Jag tror det kommer gå hur bra som helst,svarva ner någon HSS-fräs i skaftet eller kör med någon vändskärsfräs med lite mindre bom.
När jag kör stora maskinen så planar och skrotar jag med 63mm fräs på 18000rpm.
Min lilla maskin planar bra med 50mm 5-skär, 3000rpm 650mm matning, skrotar med 1300mm matning.
När jag kör stora maskinen så planar och skrotar jag med 63mm fräs på 18000rpm.
Min lilla maskin planar bra med 50mm 5-skär, 3000rpm 650mm matning, skrotar med 1300mm matning.
Det här är bara spånande(!) på en extremt amatörs nivå.
Men om ytan är viktig, så kan du inte köra på snabbt och "fel" så det ser kasst ut, sen på med roterande borste eller slip och köra över en gång?
Men om ytan är viktig, så kan du inte köra på snabbt och "fel" så det ser kasst ut, sen på med roterande borste eller slip och köra över en gång?
Hur sjutton får du någon livslängd på skären vid dessa skärhastigheter?petercab skrev:När jag kör stora maskinen så planar och skrotar jag med 63mm fräs på 18000rpm.
-
Kanske pga det är alu man kör på, slitaget blir nästan obefintligt på sådana material?
Jag tror inte det är så många som kör på stål eller nåt annat tuffare på sådana CNC fräsar?
Jag gör det iallafall inte mest på grund av att behovet inte finns.
Jag tror inte det är så många som kör på stål eller nåt annat tuffare på sådana CNC fräsar?
Jag gör det iallafall inte mest på grund av att behovet inte finns.
Jag ber ödmjuk om ursekt om jag ställer en fråga som inte riktigt hör hemma här men, är det någon som har någon aning om Taylors konstant för fräsning och i olika material. Det vore trevligt att kunna räkna ut utslitningstiden. Man kanske måste skapa ett eget diagram utifrån sina egna kriterier?säter skrev:Hur sjutton får du någon livslängd på skären vid dessa skärhastigheter?petercab skrev:När jag kör stora maskinen så planar och skrotar jag med 63mm fräs på 18000rpm.
Jag har tyvärr bara räknat på detta med svarvning och inte fräsning (skärande bearbetning som skärande bearbetning)...
Hur gör ni insatta med dessa beräkningar?
Har aldrig lagt märke till något extremt slitage, oftast får man vända skär när man tappar verktyget i bordet eller
Dock är det är ju alu vi pratar om, i stål brukar vibrationerna äta upp mina verktyg i förtid

Dock är det är ju alu vi pratar om, i stål brukar vibrationerna äta upp mina verktyg i förtid

Nu var det länge sedan jag plugga så en del har fallit bort.
Vad är Taylors konstant?
Vad är Taylors konstant?
Det börjar komma tillbaka.
Är inte konstanten = skärhastigheten x utslitningstiden^inversen på Taylorlinjens lutning? (=vc×Tc^ª)

Är inte konstanten = skärhastigheten x utslitningstiden^inversen på Taylorlinjens lutning? (=vc×Tc^ª)