Hur få ut lödröken genom vädringshål (eller fönster)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomasa88

Hur få ut lödröken genom vädringshål (eller fönster)?

Inlägg av thomasa88 »

Vill leda ut röken från min lödstation så den inte blir kvar i lägenheten.

Har ett fönster och en vädringslucka friskluftsintag att jobba med. Vill inte göra massor skador på lägenheten. Vill helst leda ut röken genom friskluftsintagen (lungt med ventilation. har en till och grannen under röker, så gör inget om den är förstängd) så jag slipper hålla på med att öppna fönstret. Mitt största problem är att jag inte kunnat trycka tillräckligt mycket luft genom friskluftsintaget, om jag tänker rätt.

:?: Några sjysta ideer? Hoppas hinna ner till Biltema el. dyl. under veckan om jag behöver mer pryttlar. Blir nog tyvärr inte så mycket aktivitet under julhelgen pga julfirande.

Nedan syns 5mm spolarslang instoppade i hålen som fanns bakom vädringslisten (friskluftsintaget) (hade inte tillräckligt till de 2 sista hålen när den här bilden togs):
2012-12-05_20-40-20_thumb.jpg
Placerade 40mm-rör längs fönstret och även under fönsterbrädan, för att leda fram till skrivbordet.
2012-12-08_21-04-04_thumb.jpg
2012-12-08_21-04-14_thumb.jpg
Fäste spolarslangarna i en rörstump:
2012-12-16_13-57-24_thumb.jpg
Försökte sedan dra in luften med lite olika datorfläktar, men råkade ut för att luften åker tillbaka genom fläkten när den har större diameter än rören. :doh: (Tratten var smältlimmad till fläktarna, så ingen luft smet ut runt om fläktarna)
2012-12-16_14-04-18_thumb.jpg
Med den långa lilla serverfläkten limmad mellan två rörstumpar så får jag sug några centimeter bort från öppningen när jag bara har ett rör i andra änden. Slänger jag på min spolarslangsstump så blir det sug ca 1cm bort bara.. (testade med låga från tändare). Testade även att minska spänningen till fläkten så att det inte var så att luft blåste tillbaka, men det hjälpte inte.
2012-12-16_14-02-50_thumb.jpg
Gav upp friskluftsintaget och tänkte att man kanske kan köra med en bit presenning i fönstret som man gör ett lagom stort rör-/slanghål i.
2012-12-15_22-30-20_thumb.jpg
Gick jättebra tills jag skulle stänga fönstret :D. Blev så trångt att jag inte fick igen fönstret helt, och lurigt att knöla in presenningen bakom spärrarna. Fick förslag om att fästa den på ut- eller insidan, men vill inte slå in nubb så det blir massor synliga märken. Vill ha presenningen på insidan när man stänger, så att en slang kan sitta fast i den permanent.
2012-12-16_11-22-24_thumb.jpg
2012-12-16_11-21-56_thumb.jpg
Det bästa jag har hittills är kartong som jag stoppar in i fönsteröppningen, men måste tas i och ur varje gång..
2012-12-16_13-53-24_thumb.jpg
edit.
Har friskluftsintag, inte vädringslucka. (Tack 13th.Marine!)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av thomasa88 17 december 2012, 07:49:44, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Re: Hur få ut lödröken genom vädringshål (eller fönster)?

Inlägg av XCore »

Det där med allt vad det är kartonger och annat, framförallt med en fläktslang ut ur fönstret.
Det kommer nog få dinna grannar att tro du odlar något, framförallt om det kommer puffar av rök ur slangen också!
Köp en fläkt som gör rent röken med hjälp av kolfilter?
Då ( inte för jag ska utala mig om ämnet ) men iallafall inte vara lika farligt om den är kvar i rummet?
thomasa88

Inlägg av thomasa88 »

Är balkong utanför, så syns nog bara mot grannarna mittemot. 8)

Läste lite trådar här att kolfilter inte räcker till (har inte länk, men kan gräva om du vill) och tänkte att det var smidigare att bara få ut röken (verkar som jag kanske har fel här..).
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Det är nog absolut bäst att få ut det, men hur vet jag inte.
Din kartonglösning är ju ändå den som är mest vettig,enligt mig.
Har inte några kunskaper alls inom luftmotstånd och hur ventilation funkar.
Vi får se om någon annan EF,are har något att säga om lösningar kring detta.
Är lite intresserad jag med faktiskt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ett kolfilter tar bort lukten (har själv testat) Men man får kvar ångor och röken inne.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Tyvärr är de små ovanför fönstret inte vädringshål utan friskluftsintag.

EDIT: Har börjat trilla bort bokstäver när jag skriver, friskluftsintag ska det vara.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Mer fläkt!

Har du inte en ventil i badrummet? Hos mig är det konstant sug i den, så det hade varit så lätt som att koppla på en 100mm slang där och dra bort den till skrivbordet =P
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Se upp med recirkulerande system som blandar ut ev lödrök till hela huset .. :D

Tänk också på att ju mindre slang desto större motstånd! (jfr Reynholds tal, laminärt flöde mm)
thomasa88

Inlägg av thomasa88 »

13th.Marine: Aha, fixat stavning :P

Seroster: 2 rum bort, så lite knöligt. Erfarenhet från studentkorridor säger att rök kan åka runt lite här och var i ventilationen :( (inte min rök).

blueint:
"Vid rörströmning infaller den kritiska punkten då Reynoldstalet, Re, närmar sig 2100. Under denna punkt räknas fluiden strömma laminärt " ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Reynoldstal ) Så jag vill troligen minska mitt tal.

Om jag stoppar in allt konstant i Reynoldstalformeln får jag Re = k*VL, där V är luftens hastighet, L är rörets diameter och k är konstant. Så sänka lufthastighet eller öka diameter :humm: . Diameter kan jag inte öka genom hålen, så är bara sänka hastighet kvar. Har fått för mig att jag får mindre sug då.. (iofs kanske bättre än turbulent), och testade ju att minska hastigheten på en av fläktarna och fick då bara sug max 1cm bort från mitt intag.

Hmm, kan det räcka om jag har intaget ovanför, så att röken stiger upp i det (tänkte ha på sidan)? Kanske lite ivägen, men bättre än inget.. Skulle ha en rökmaskin så jag kunde se om röken smet förbi.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man kan ju ha stor diameter tills utgångshålen och där övergå till mindre diameter.

Du skulle faktiskt kunna byta ut ett fönster till ett med rörkoppling. Då har du inte ändrat på något permanent.. :vissla:
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Förstår inte varför du ska tvinga ut luften där den ska in
det är ju luftintag?

Använd frånluften istället kök eller badrum.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Inlägg av Guldancistrus »

Har du testat den första lösningen fast med en liten radialfläkt? det kanske kan funka.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En viktig poäng är ju att du kan inte få ut den rökiga luften utan att samtidigt ta in friskluft nånstans.

Om nu lägenhetens ventilation är konstruerad med undertryck (så friskluft kommer in just genom de där små hålen) så lär det bli rejält svårt att få ut nåt där. Du behöver då nån form av luftintag som ser till att du inte har undertryck inne, eller så behöver du en fläkt som suger hårdare än ventilationen.

Sen är det väl inte den vettigaste lösningen att försöka blåsa in luft i nåt, det är mycket effektivare att suga luften. D.v.s. fläkten skulle helst sitta på utsidan av de små hålen.
Repen

Inlägg av Repen »

Kom att tänka på dom mellanbitarna som man monterar i fönstret när man sätter in en mobil ac, en sån kanske kan passa?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Möjligt att de passar, men de täcker ju då bara en sida. Inte trianglarna som blir bort mot gångjärnen.
För att få ut något genom friskluftsintagen måste du bygga dig en slags muff som täcker hela hålet. Som en avlång smal låda med röranslutning i ena änden.
Det går inte med små slangar...
Nu vet jag inte vad spolarslangen har för innerdiameter, men säg 5mm då.
Plaströret har väl 36 tror jag.
(36*36*pi)/4=1018mm²
(5*5*pi)/4=20mm²
För att kunna få samma flöde som i röret, måste du alltså ha 51 slangar parallellt. ;)
Skriv svar