Vill leda ut röken från min lödstation så den inte blir kvar i lägenheten.
Har ett fönster och en
vädringslucka friskluftsintag att jobba med. Vill inte göra massor skador på lägenheten. Vill helst leda ut röken genom friskluftsintagen (lungt med ventilation. har en till och grannen under röker, så gör inget om den är förstängd) så jag slipper hålla på med att öppna fönstret. Mitt största problem är att jag inte kunnat trycka tillräckligt mycket luft genom friskluftsintaget, om jag tänker rätt.

Några sjysta ideer? Hoppas hinna ner till Biltema el. dyl. under veckan om jag behöver mer pryttlar. Blir nog tyvärr inte så mycket aktivitet under julhelgen pga julfirande.
Nedan syns 5mm spolarslang instoppade i hålen som fanns bakom vädringslisten (friskluftsintaget) (hade inte tillräckligt till de 2 sista hålen när den här bilden togs):
2012-12-05_20-40-20_thumb.jpg
Placerade 40mm-rör längs fönstret och även under fönsterbrädan, för att leda fram till skrivbordet.
2012-12-08_21-04-04_thumb.jpg
2012-12-08_21-04-14_thumb.jpg
Fäste spolarslangarna i en rörstump:
2012-12-16_13-57-24_thumb.jpg
Försökte sedan dra in luften med lite olika datorfläktar, men råkade ut för att luften åker tillbaka genom fläkten när den har större diameter än rören.

(Tratten var smältlimmad till fläktarna, så ingen luft smet ut runt om fläktarna)
2012-12-16_14-04-18_thumb.jpg
Med den långa lilla serverfläkten limmad mellan två rörstumpar så får jag sug några centimeter bort från öppningen när jag bara har ett rör i andra änden. Slänger jag på min spolarslangsstump så blir det sug ca 1cm bort bara.. (testade med låga från tändare). Testade även att minska spänningen till fläkten så att det inte var så att luft blåste tillbaka, men det hjälpte inte.
2012-12-16_14-02-50_thumb.jpg
Gav upp friskluftsintaget och tänkte att man kanske kan köra med en bit presenning i fönstret som man gör ett lagom stort rör-/slanghål i.
2012-12-15_22-30-20_thumb.jpg
Gick jättebra tills jag skulle stänga fönstret

. Blev så trångt att jag inte fick igen fönstret helt, och lurigt att knöla in presenningen bakom spärrarna. Fick förslag om att fästa den på ut- eller insidan, men vill inte slå in nubb så det blir massor synliga märken. Vill ha presenningen på insidan när man stänger, så att en slang kan sitta fast i den permanent.
2012-12-16_11-22-24_thumb.jpg
2012-12-16_11-21-56_thumb.jpg
Det bästa jag har hittills är kartong som jag stoppar in i fönsteröppningen, men måste tas i och ur varje gång..
2012-12-16_13-53-24_thumb.jpg
edit.
Har friskluftsintag, inte vädringslucka. (Tack 13th.Marine!)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.