Bygga en FM sändare för rundradiobandet

Berätta om dina pågående projekt.
GuW

Re: Bygga en FM sändare för rundradiobandet

Inlägg av GuW »

Varför kan man inte gilla inlägg här på Forumet... :D

Jo, 80m känns inte som ett prioriterat band för mig heller.

Jag som inte kör Contest tycker att 17 är ett kul band på helgerna då jag är hemma dagtid.

Men jag har också bara en trådantenn att köra på, jag tror jag ska åka och se vad som har blåst ner ur masterna hos sm2vmw till våren, för då ska jag upp med en mast och behöver lite beamar.

I Juni Juli och Augusti kör jag dock 6M, där har jag en riktantenn, men när det bandet är öppet (främst dom tre månaderna) så kan man köra oväntat långt på en liten antenn, men större är givetvis alltid bättre.

Alla amatörradioband beter sig olika, vissa går bra vissa tider på året, vissa tider på dygnet, eller vid vissa atmosfäriska förhållanden.

Allt varierar dessutom stort med vart på jorden man befinner sig.

Norrsken till exempel är bra över 50Mhz men katastrofalt under den gränsen (på höga frekvenser kan man studsa radiosignalen mot norrskenet, på låga så dör vågutbredningen istället)

Men allt det här kan sm2vmw så mycket bättre än vad jag gör.

Så satsa på det istället för olagliga sändare på rundradiobandet, vilket säkert kan vara kul att bygga och prova, men som sagt kan man hamna i trubbel...
Tro mig, jag vet! (fast jag är förlåten nu, det var läääänge sedan)
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Bygga en FM sändare för rundradiobandet

Inlägg av MiaM »

sm2wmv skrev:Helt rätt 20 och 40m är det som är mest aktivitet på. Vill man höra gubbarna sitta och klaga på dagens samhälle eller historier från förr kan man även tycka 80m är skoj under dagtid.
Jag "har hört" att den sortens gaggande går bra att höra även på 2m-bandet :wink:
Skriv svar