Bygga en FM sändare för rundradiobandet

Berätta om dina pågående projekt.
Anonym2

Bygga en FM sändare för rundradiobandet

Inlägg av Anonym2 »

Jag blev sugen på att bygga en FM-sändare för rundradiobandet(88-107Mhz), och hittade den här ritningen på nätet.http://talkingelectronics.com/projects/ ... er-P1.html

Jag har byggt på experimentkort(3hålsbanor), och med en 33pf kondensator istället för en 39pf(LC-kretsen), eftesom NPO versionen som ska vara stabilare verkade vara svår att få tag på i 39pf versionen. I övrigt är allt enligt bygganvisningen. Med 33pf borde frekvensen hamna i nedre delen, runt 90Mhz.

Bild

Räckvidden anges till 800m och det borde vara rimligt för kretsen, iaf vid fri sikt.

//Alexander
Användarvisningsbild
Jonyverse

Re: Bygga en FM sändare för rundradiobandet

Inlägg av Jonyverse »

När man bygger för hf måste man tänka på en del saker, man kan inte göra som när man bygger vanliga enkla kopplingar eftersom själva konstruktionen påverkar i lika stor grad som komponenterna som sitter på kortet.
Jag skulle inte bygga så glest. Och heller inte på veroboard. En tråd på ett par, tre centimeter har induktans som den fina spolen du lindat, minst.
Se på bilderna i din länk hur tätt och fint dom byggt.

Schemat är samma som de flesta såna här sändare och brukar fungera, men det finns utrymme för förbättringar.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Hej

Ja, jag läste att ju tätare man bygger desto bättre. Samma hemsida hade en del bilder på "dåliga" kretsar som exempel. Tydligen var det av störst vikt att LC-kretsen satt tätt ihop.

//Alexander
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Allt i kretsen som har med hf att göra kan man med fördel göra tätare.
Man påverkar s a s LC-kretsen även med det som finns lite runtomkring kan man säga.

Det sitter en konding långt ut på bortre kanten. Vilken är det?
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Det är en 22pf konding, tror att den ska jämna ut spänningen från batteriet. Finns det någon riktlinje för vad den ska sitta närmst?
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Om man vill ha glättning så är nog 22pF i absolut minsta laget.
Sätt dit en 100nF - 10uF istället.

Kul att du fick ordning på det förresten. :)
metric

Inlägg av metric »

Ranstam skrev:Jag blev sugen på att bygga en FM-sändare för rundradiobandet(88-107Mhz), och hittade den här ritningen på nätet.http://talkingelectronics.com/projects/ ... er-P1.html

Jag har byggt på experimentkort(3hålsbanor), och med en 33pf kondensator istället för en 39pf(LC-kretsen), eftesom NPO versionen som ska vara stabilare verkade vara svår att få tag på i 39pf versionen. I övrigt är allt enligt bygganvisningen. Med 33pf borde frekvensen hamna i nedre delen, runt 90Mhz.

Bild

Räckvidden anges till 800m och det borde vara rimligt för kretsen, iaf vid fri sikt.

//Alexander
Du kommer ligga högre i frekvens om du minskar kondingen i lc kretsen!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det kommer säkert fungera ändå eftersom dessa sändare sänder på MASSOR med frekvenser samtidigt.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Ranstam skrev:Det är en 22pf konding, tror att den ska jämna ut spänningen från batteriet. Finns det någon riktlinje för vad den ska sitta närmst?
Den som sitter parallellt med batteriet är en HF-avkoppling på 22nF, inte pF!
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

22nF-kondingen är en avkopplingskondensator som skall hindra att batterisladdarna ingår i LC-kretsen. Den ska vara så nära LC och jord som möjligt annars har du lagt till 5 cm tråd (=spole) till din LC-krets. Som glättningskonding är den för liten, dessutom är väl batterier ganska jämna ändå. :)
Hf har en egenhet att krypa runt lite överallt där det inte ska vara om man inte använder avkopplingskondingar där det ska vara ren likström. Annars kan det hända både det ena o andra.

Jag skulle göra bygget på ett dubbelsidigt kretskortslaminat och ritsa ut isolerade öar att löda på. Då får man stort jordplan och det blir också lätt att jorda med kort avstånd.

Electricguy: Det är en någorlunda bra oscillator om den byggs rätt. Däremot om man bygger till ett drivsteg så kan det bli det massor med spurioser och övertoner om det går i klass C.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Tack för alla tipsen!

Samma sida som lade upp ritningen jag byggde efter skriver lite om förbättringar genom att bygga ut sändar-delen. Det verkar som att man kan bygga ut den befintliga kretsen med ytterliggare en transistor för att få högre ut-effekt och bättre stabilitet. Dock som någon sade skulle man säkert få problem med frekvensspridning.

http://talkingelectronics.com/projects/ ... its-2.html

Jag ska förbättra kretsen efter dom rekomendationer jag har fått.

//Alexander
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Passa dej så du inte stör grannarna!
Jag ska kolla så att du inte får för lång räckvidd! :D
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Jag har suttit ett tag och försökt att få en bättre förståelse för hur kretsen fungerar. Jag räknade på LC-kretsens resonansfrekvens, och får inte riktigt ihop det.

Spolen med 5varv, 4mm lång och med 0.5mm tråd har en induktans på 0.041mikrohenry. Min LC krets skulle dock då ha en resonansfrekvens som är mycket högre än 90Mhz isåfall. För att få den frekvensen skulle induktansen vara i krokarna kring 0.1mikrohenry.

Jag misstänker att det någon stans i kretsen tillkommer capacitans? Varifrån kommer den och finns det något sätt att uppskatta hur mycket? Någon som kan förklara?

//Alexander
labmaster

Inlägg av labmaster »

Vad är det för diameter på spolen?
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Hej

Spolen har en innerdiameter på 3mm

Enligt denna sida: http://www.deephaven.co.uk/lc.html så ska min LC krets(försedd med 33pf + 7,5pf(trim)) h a en spole på 0.075 mikrohenry för att få en resonansfrekvens på ungefär 90Mhz. Men enligt denna sidan http://www.qsl.net/in3otd/indcalc.html så har min spole en induktans på 0.041 mikrohenry. Jag gjorde en beräkning på en annan sida och hamnade på ungefär samma värden. Enligt beräkningarna skulle jag då ha en resonansfrekens på 125Mhz.

För att med den spolen jag har få 90Mhz skulle det behövas ytterliggare 40pf kapacitans i kretsen...

//Alexander
Skriv svar