Med vad ersätter jag en serie av dioder för spännigsfall?
Skall den inte bottnas så är det ju förstsås en annan sak, fick av någon anledning den uppfattningen.
En zener kan väl annars vara inkopplad till en trissa på någon liknande sätt som detta:

Annars kan man kanske också använda en TL431 på något vis, det är i princip en justerbar zener, kan kanske fungera om man inte hittar en zener med rätt spänning. Den kan användas från dess referensspänning på ca 2.5v upp till 36v.
En zener kan väl annars vara inkopplad till en trissa på någon liknande sätt som detta:
Annars kan man kanske också använda en TL431 på något vis, det är i princip en justerbar zener, kan kanske fungera om man inte hittar en zener med rätt spänning. Den kan användas från dess referensspänning på ca 2.5v upp till 36v.
Jaha, jag slarvade lite, låtsas att regulatorn är en fast 7405 och att adj = gnd. Alternativt tänk dit motstånden. Felet ändrar dock inget i princip.danei skrev:Nä. ström in på IN och ström ut på OUT och en lämplig spännings delning på ADJ.
Trådens startare önskade få samma verkan som ett gäng seriekopplade dioder men önskade ej använda dioder eller zener (som effekt element iaf pga. bekymmer med kylning), därav diskussionen om transistorbaserade lösningar.danei skrev:Jag förstår fortfarande inte vad det är du vill att ska hända. Vill du ha en fast spännings sänkning eller en fast utspänning?
Henry: Din koppling fungerar inte eftersom spänningen aldrig kommer att vara högre än 0.7 över zenerdioden. Iaf kommer den att fungera lika bra med som utan zener.
Har sett denna koppling på många olika elektronikscheman och den har fungerat klanderfritt när jag testat den ialf. Du får zenerspänningen från en zenerdiod genom att koppla den "bakvänt" på detta sätt om det var det du menade. Då har du en spänning över den på 4v om det är en 4v zener, kopplar du den i framriktingen så har du en vanlig diod med ca 0.7v över sig.
Är intresserad av hur du annars menar att zenerdioden skall kopplas?
Är intresserad av hur du annars menar att zenerdioden skall kopplas?
Jag har tidigare pastat bild på schemaförslag...
Du har din zener paralellkopplad med en vanlig diod. Om spänningen över zenern överstiger 0.7 kommer den vanliga dioden (bas-emitter-dioden) att suga åt sig all ström. Alltså kommer zenern aldrig att leda.
Edit:
Danei: samma problem med negativ regulator fast omvänt. När du nämner det blir jag också lite nyfiken på hur hela paketet skall användas... Trådstartarn?
Du har din zener paralellkopplad med en vanlig diod. Om spänningen över zenern överstiger 0.7 kommer den vanliga dioden (bas-emitter-dioden) att suga åt sig all ström. Alltså kommer zenern aldrig att leda.
Edit:
Danei: samma problem med negativ regulator fast omvänt. När du nämner det blir jag också lite nyfiken på hur hela paketet skall användas... Trådstartarn?

Senast redigerad av pagge 19 november 2005, 20:09:26, redigerad totalt 1 gång.
Det har pågått en synnerligen intressant diskussion medans jag har varit borta. Jag ska testa de flesta lösningarna så fort jag kan. Men det verkar råda lite tvivel ibland om det jag vill göra. Såhär är det:
Jag har punkt A och punkt B. Punkt A matas med 20-35V och i punkt B vill jag alltid ha 4V lägre än i punkt A. Mellan punkt A och punkt B kan det som mest gå 0.75A.
När jag sitter och skissar lite på det känns det som att pagge's "zener transistorkoppling" är bäst. Man skulle kanske helt enkelt simulera det...
Jag har punkt A och punkt B. Punkt A matas med 20-35V och i punkt B vill jag alltid ha 4V lägre än i punkt A. Mellan punkt A och punkt B kan det som mest gå 0.75A.
När jag sitter och skissar lite på det känns det som att pagge's "zener transistorkoppling" är bäst. Man skulle kanske helt enkelt simulera det...