Med vad ersätter jag en serie av dioder för spännigsfall?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Löser denhär kopplingen det problemet? Jag förstår inte riktigt vad du vill uppnå. Har jag missat något?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Som jag ser det måste man koppla SP-Regen såhär, och det funkar inte. (ritat med en positiv reg, men samma problem med den negativa fast omvänt)
Jämför med zener transistorkopplingen som funkar bra med att sänka.

Bild
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä. ström in på IN och ström ut på OUT och en lämplig spännings delning på ADJ. Jag förstår fortfarande inte vad det är du vill att ska hända. Vill du ha en fast spännings sänkning eller en fast utspänning?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skall den inte bottnas så är det ju förstsås en annan sak, fick av någon anledning den uppfattningen.

En zener kan väl annars vara inkopplad till en trissa på någon liknande sätt som detta:

Bild

Annars kan man kanske också använda en TL431 på något vis, det är i princip en justerbar zener, kan kanske fungera om man inte hittar en zener med rätt spänning. Den kan användas från dess referensspänning på ca 2.5v upp till 36v.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur lyckade du med det? Det var ju ett spännigs fall det skulle vara.

Den kopplingen skulle nog kunna funka den med.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan kanske bero på att kl var runt 04:00 när jag skrev det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det ver kag inte om jag håller med om.

" 18-nov-2005 22:22 "
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Pratade om just inlägget 04.05, men jag tycker inte det är så mycket att diskutera, jag misstog mig inte mer med det så skräpar vi inte ner tråden mer nu.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

danei skrev:Nä. ström in på IN och ström ut på OUT och en lämplig spännings delning på ADJ.
Jaha, jag slarvade lite, låtsas att regulatorn är en fast 7405 och att adj = gnd. Alternativt tänk dit motstånden. Felet ändrar dock inget i princip.
danei skrev:Jag förstår fortfarande inte vad det är du vill att ska hända. Vill du ha en fast spännings sänkning eller en fast utspänning?
Trådens startare önskade få samma verkan som ett gäng seriekopplade dioder men önskade ej använda dioder eller zener (som effekt element iaf pga. bekymmer med kylning), därav diskussionen om transistorbaserade lösningar.

Henry: Din koppling fungerar inte eftersom spänningen aldrig kommer att vara högre än 0.7 över zenerdioden. Iaf kommer den att fungera lika bra med som utan zener.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har sett denna koppling på många olika elektronikscheman och den har fungerat klanderfritt när jag testat den ialf. Du får zenerspänningen från en zenerdiod genom att koppla den "bakvänt" på detta sätt om det var det du menade. Då har du en spänning över den på 4v om det är en 4v zener, kopplar du den i framriktingen så har du en vanlig diod med ca 0.7v över sig.

Är intresserad av hur du annars menar att zenerdioden skall kopplas?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vill man att det ska uppföra sig som seriekopplad dioder blir det väl en negativ spännings regulator. Men det blir inte bra ändå. Vad jag är nyfiken på är vad funktionen är i den större kretsen. Funkar det inte med en spännings reulator istället för diod substitutet.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag har tidigare pastat bild på schemaförslag...

Du har din zener paralellkopplad med en vanlig diod. Om spänningen över zenern överstiger 0.7 kommer den vanliga dioden (bas-emitter-dioden) att suga åt sig all ström. Alltså kommer zenern aldrig att leda.

Edit:
Danei: samma problem med negativ regulator fast omvänt. När du nämner det blir jag också lite nyfiken på hur hela paketet skall användas... Trådstartarn? :)
Senast redigerad av pagge 19 november 2005, 20:09:26, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo det stämmer. Det gorde det när du skrev det i förra nilägget gången också :-) Jag tänkte inte riktigt när jag sa att det var en möjlig lösning.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Efter lite tankeverksamhet så anser jag nästan att en 4V zener (om det finns sådana?) väl inte borde vara omöjligt att kyla 3W ifrån... finns kanske i to220 kapsel eller liknande... Trådstartarn, shed some ligtht :)
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Det har pågått en synnerligen intressant diskussion medans jag har varit borta. Jag ska testa de flesta lösningarna så fort jag kan. Men det verkar råda lite tvivel ibland om det jag vill göra. Såhär är det:

Jag har punkt A och punkt B. Punkt A matas med 20-35V och i punkt B vill jag alltid ha 4V lägre än i punkt A. Mellan punkt A och punkt B kan det som mest gå 0.75A.

När jag sitter och skissar lite på det känns det som att pagge's "zener transistorkoppling" är bäst. Man skulle kanske helt enkelt simulera det...
Skriv svar