11hk motor på 16A?
Re: 11hk motor på 16A?
Lemmy Kilmister
>Det som oroar mig nu är värmeutvecklingen...
>Vad finns det för risker?
>Kan kompressorblocket ta skada till slut eller är det värmen i tanken man ska se upp för?
Den stora faran är antändning modell diesel motor......
Tänk söndersprängning följd av brand....
Men även läger temperaturer medför skaderisker.
Ventiler för kompressor använder härdat stål.
Anlöpnings temperaturer då härdningen påverkas 200-300 C
Med tiden blir det korrosion modell glödskal vid ungefär samma temperaturer.
Temperaturer i ”stora” tryckluftstanken är av mindre betydelse.
Är det för varmt där, är kompressorblocket överhettad sedan länge.....
>finns det speciella termostater för just tryckluft?
Nästa alla temperaturgivare använder ett så kallat dykrör.
Så givaren är vid rumstryck.
Att hitta ett dykrör som inte är godkänt för tryckluft 1[MPa] är väldigt svårt.
>Det som oroar mig nu är värmeutvecklingen...
>Vad finns det för risker?
>Kan kompressorblocket ta skada till slut eller är det värmen i tanken man ska se upp för?
Den stora faran är antändning modell diesel motor......
Tänk söndersprängning följd av brand....
Men även läger temperaturer medför skaderisker.
Ventiler för kompressor använder härdat stål.
Anlöpnings temperaturer då härdningen påverkas 200-300 C
Med tiden blir det korrosion modell glödskal vid ungefär samma temperaturer.
Temperaturer i ”stora” tryckluftstanken är av mindre betydelse.
Är det för varmt där, är kompressorblocket överhettad sedan länge.....
>finns det speciella termostater för just tryckluft?
Nästa alla temperaturgivare använder ett så kallat dykrör.
Så givaren är vid rumstryck.
Att hitta ett dykrör som inte är godkänt för tryckluft 1[MPa] är väldigt svårt.
Re: 11hk motor på 16A?
" Den stora faran är antändning modell diesel motor......
Tänk söndersprängning följd av brand...."
Under förutsättning att det finns tillräckligt med finfördelad oljedimma i luften i så fall, tunna lagret som sitter efter cylinderväggen har i stort sett samma temperatur som cylindern - möjligen är att oljan oxiderar på ytan av tunna oljelagret och detta syns sedan som att oljan mörknar i vevhuset senare när det skrapats ned och blandats ut. Motoroljor och kompressorolja är gjorda att kunna stå emot het luft under hög tryck under en period och mängden olja som sitter på cylinderväggen är dessutom liten gentemot luftvolymen så om det dieseltänder så är det knappast hela luftvolymen som brinner igenom och därmed heller ingen större tryckökning om det mot förmodan ändå skulle ha dieseltänt.
tänk dieselmotor som har kompression från 15 till 30 gånger - dom går inte av sig själv på oljan som finns på cylinderväggarna...
farhågorna om dieseltändning i en luftkompressor skulle jag säga är en farhåga på ett ickeproblem så länge det inte finns olyckor som säkerställt stöder detta - oljesmorda luftkompressorer har ju ändå funnits i tämligen stor population i allafall 50 år och mer...
Tänk söndersprängning följd av brand...."
Under förutsättning att det finns tillräckligt med finfördelad oljedimma i luften i så fall, tunna lagret som sitter efter cylinderväggen har i stort sett samma temperatur som cylindern - möjligen är att oljan oxiderar på ytan av tunna oljelagret och detta syns sedan som att oljan mörknar i vevhuset senare när det skrapats ned och blandats ut. Motoroljor och kompressorolja är gjorda att kunna stå emot het luft under hög tryck under en period och mängden olja som sitter på cylinderväggen är dessutom liten gentemot luftvolymen så om det dieseltänder så är det knappast hela luftvolymen som brinner igenom och därmed heller ingen större tryckökning om det mot förmodan ändå skulle ha dieseltänt.
tänk dieselmotor som har kompression från 15 till 30 gånger - dom går inte av sig själv på oljan som finns på cylinderväggarna...
farhågorna om dieseltändning i en luftkompressor skulle jag säga är en farhåga på ett ickeproblem så länge det inte finns olyckor som säkerställt stöder detta - oljesmorda luftkompressorer har ju ändå funnits i tämligen stor population i allafall 50 år och mer...
Re: 11hk motor på 16A?
xxargs
>farhågorna om dieseltändning i en luftkompressor skulle jag säga är en farhåga på ett ickeproblem så länge det inte finns olyckor som säkerställt stöder detta
Som Södertälje invånare försök att få uppgifter från Brandkår om
branden i kompressor rummet i Scanias C-Labb källare.
Där en exploderande efterkylare startade branden.
Atlas-Copco ansåg att ”en dieseltändning var orsaken ”
>oljesmorda luftkompressorer har ju ändå funnits i tämligen stor population i allafall 50 år och mer...
Har läste ett gammalt cirkulärbrev (ca 1948 ??) från Atlas-Copco
till sina kunder.
Att ”moderna” motoroljor med tillsatser hade förmodligen orsakat flera explosioner i luftkompressor, använd bara rena mineraloljor.
De Kaeser kompressorer som inköpts har 2 fasta inställd temperatur vakter krav enligt Tyska regler.
>farhågorna om dieseltändning i en luftkompressor skulle jag säga är en farhåga på ett ickeproblem så länge det inte finns olyckor som säkerställt stöder detta
Som Södertälje invånare försök att få uppgifter från Brandkår om
branden i kompressor rummet i Scanias C-Labb källare.
Där en exploderande efterkylare startade branden.
Atlas-Copco ansåg att ”en dieseltändning var orsaken ”
>oljesmorda luftkompressorer har ju ändå funnits i tämligen stor population i allafall 50 år och mer...
Har läste ett gammalt cirkulärbrev (ca 1948 ??) från Atlas-Copco
till sina kunder.
Att ”moderna” motoroljor med tillsatser hade förmodligen orsakat flera explosioner i luftkompressor, använd bara rena mineraloljor.
De Kaeser kompressorer som inköpts har 2 fasta inställd temperatur vakter krav enligt Tyska regler.
Re: 11hk motor på 16A?
Kan inte bemöta detta fall då det verkar inte finns någon information alls om detta vid en googlesökning. Vid större händelse och där liv har varit i fara så brukar statens haverikommission bli inblandad och med synnerligen detaljerad rapport som sedan ibland kan hittas på MSB och liknande, men här verkar det dött (eller så är inte mitt google-skill tillräckligt bra) .
i övrigt verkar det vara extremt lite olycktillbud av den här karaktären då folk som har råkat ut för detta gärna vill berätta i olika forum och därmed fångas upp av google , så denna 'risk' verkar inte vara speciellt överhängande om man säger så.
Sedan är det en viss skillnad på motoroljor anno 1948 och dagens motoroljor och till detta brukar kompressor/vakumpumpstillverkare av den lite dyrare typen alltid med olika skrämseln säga att det är endast oljan från tillverkaren själv som får användas och garantierna gäller för och väljer man något annan fabrikat så kommer ena katastrofen efter det andra garanterat... kort sagt man tjänar väldigt bra på att sälja 'orginalolja' där förr nästan alla oljor kommer i från Shell i ompackade behållare. (Shell har ju slutat att tillverka många vitoljor för kompressorer mm. för något eller ett par år sedan vilket har ställt till med en hel del bekymmer på alla möjliga håll och kanter hos utrustningstillverkare med 'egen' orginalolja, som nu måst hitta någon annan leverantör, med resultatet olja med annan utseende och lukt och kunder undrar varför det inte är samma som tidigare...)
i övrigt verkar det vara extremt lite olycktillbud av den här karaktären då folk som har råkat ut för detta gärna vill berätta i olika forum och därmed fångas upp av google , så denna 'risk' verkar inte vara speciellt överhängande om man säger så.
Sedan är det en viss skillnad på motoroljor anno 1948 och dagens motoroljor och till detta brukar kompressor/vakumpumpstillverkare av den lite dyrare typen alltid med olika skrämseln säga att det är endast oljan från tillverkaren själv som får användas och garantierna gäller för och väljer man något annan fabrikat så kommer ena katastrofen efter det andra garanterat... kort sagt man tjänar väldigt bra på att sälja 'orginalolja' där förr nästan alla oljor kommer i från Shell i ompackade behållare. (Shell har ju slutat att tillverka många vitoljor för kompressorer mm. för något eller ett par år sedan vilket har ställt till med en hel del bekymmer på alla möjliga håll och kanter hos utrustningstillverkare med 'egen' orginalolja, som nu måst hitta någon annan leverantör, med resultatet olja med annan utseende och lukt och kunder undrar varför det inte är samma som tidigare...)
Re: 11hk motor på 16A?
xxargs
>Vid större händelse och där liv har varit i fara så brukar statens
haverikommission
En brandalarms utryckning till en trycklufts centra är knappast nog stort för att statens haverikommission skall kopplas in.
Ett låst källarrum med en ljud och vibrations nivå som inte uppmuntrar till onödig lång besök, därtill sen kvällstid.
Därför inget större fara för liv, men hade någon varit i rummet …...
Skadorna var relativt små framför allt beroende på att sönder sprängningen
var mot betongväggen.
Ståltuben som utgjorde mittdel mellan gjutjärns gavlar fläkts upp
ca 30 x 15 cm ovalt hål.
Kabelsteg i taket brändes upp helt, hade inte brandalarmet kallat ditt brandkåren så snabbt hade branden blivit mycket störe.
>Vid större händelse och där liv har varit i fara så brukar statens
haverikommission
En brandalarms utryckning till en trycklufts centra är knappast nog stort för att statens haverikommission skall kopplas in.
Ett låst källarrum med en ljud och vibrations nivå som inte uppmuntrar till onödig lång besök, därtill sen kvällstid.
Därför inget större fara för liv, men hade någon varit i rummet …...
Skadorna var relativt små framför allt beroende på att sönder sprängningen
var mot betongväggen.
Ståltuben som utgjorde mittdel mellan gjutjärns gavlar fläkts upp
ca 30 x 15 cm ovalt hål.
Kabelsteg i taket brändes upp helt, hade inte brandalarmet kallat ditt brandkåren så snabbt hade branden blivit mycket störe.
Re: 11hk motor på 16A?
finns det en rapport på händelsen så ge gärna en länk på detta - jag hittar det inte.
Har man utrett varför det hände, nu menar jag inte var man tror utan vad som faktisk skedde med en riktig analys - olja brukar inte bara börja brinna sådär, ens under tryck (såvida man inte matar in ren syrgas...). hetta och finfördelning av oljan (dvs. oljedimma) krävs - det var inte så att kompressorn gick varmgång och höll på att skära? - då kan båda delarna produceras tämligen snabbt.
Har man utrett varför det hände, nu menar jag inte var man tror utan vad som faktisk skedde med en riktig analys - olja brukar inte bara börja brinna sådär, ens under tryck (såvida man inte matar in ren syrgas...). hetta och finfördelning av oljan (dvs. oljedimma) krävs - det var inte så att kompressorn gick varmgång och höll på att skära? - då kan båda delarna produceras tämligen snabbt.
- Lemmy Kilmister
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 12 maj 2010, 23:18:33
Re: 11hk motor på 16A?
Antändning har skett en gång alltså. Känns inte allt för sannolikt att det ska hända åt mig i så fall då. Ska försöka hitta någon bättre metod för att kyla luften in i tanken bara, sen kanske det kan fungera att köra den ganska hårt under blästringsarbeten.
Re: 11hk motor på 16A?
Det där problemet vill jag minnas är en "bug" på dessa kompressorer.Lemmy Kilmister skrev:Stör mig dock på att den inte avluftar då jag stänger av kompressorn manuellt under drift innan uppnått maxtryck. Funderar därför på avluftning med hjälp av magnetventil istället. Ventilen öppnas oavsett när kompressorn stängs av. Då kan den också vara öppen under starten för att hjälpa motorn igång om det blir nödvändigt.
På min kompressor sitter det en sådan magnetventil du funderar på.
Men det är en rätt rejäl sak.
Är ventilen i tryckströmbrytaren helt mekanisk/pneumatisk?
Eller är det ström inblandat till denna?
Re: 11hk motor på 16A?
>finns det en rapport på händelsen så ge gärna en länk på detta - jag hittar det inte.
Någon rapport sökbar – läsbar på Internet är knappast trolig.
Var någon gång 1988 till 1998 vad jag kommer ihåg.
Endast pappers rapporter.
> hetta och finfördelning av oljan (dvs. oljedimma) krävs
Finns garanterat i oljesmorda luftkompressor.
> det var inte så att kompressorn gick varmgång och höll på att skära?
Var anliggningens kylvatten system som stannade.
Enda övervakning på kompressorn var temperatur i
mellantryckstryckluften.
Vad jag vet fungerade temperaturvakten vid prov efter olyckan.
Men efterkylare exploderande snabbare än temperaturvakten
stopp av kompressorn.
Rätt ställe att placera temperaturvakten ???????
En sökning på ”exploderade kompressor” gav bland annat
http://www.schlosser-moller.no/teknisk_ ... 401.40.pdf
Om köldmediekretsen innehåller luft kan den
så kallade "dieseleffekten" uppträda vilket innebär att gasen
som kommer in i kompressorn innehåller en blandning med
olja vilken kan explodera och förstöra kompressorn samt
skada personer i dess närhet.
http://www.stadex.se/sv/nyheter1/Senast ... ce-lift33/
2012-10-01 ?
Fredag förmiddag
I samband med felsökning exploderade en luftkompressor. Tre personer skadades, varutav en lindrigt. Två personer fick föras till sjukhus.
Olyckan inleddes med att utredas av Polisens Tekniska Rotel och Arbetsmiljöverket.
Någon rapport sökbar – läsbar på Internet är knappast trolig.
Var någon gång 1988 till 1998 vad jag kommer ihåg.
Endast pappers rapporter.
> hetta och finfördelning av oljan (dvs. oljedimma) krävs
Finns garanterat i oljesmorda luftkompressor.
> det var inte så att kompressorn gick varmgång och höll på att skära?
Var anliggningens kylvatten system som stannade.
Enda övervakning på kompressorn var temperatur i
mellantryckstryckluften.
Vad jag vet fungerade temperaturvakten vid prov efter olyckan.
Men efterkylare exploderande snabbare än temperaturvakten
stopp av kompressorn.
Rätt ställe att placera temperaturvakten ???????
En sökning på ”exploderade kompressor” gav bland annat
http://www.schlosser-moller.no/teknisk_ ... 401.40.pdf
Om köldmediekretsen innehåller luft kan den
så kallade "dieseleffekten" uppträda vilket innebär att gasen
som kommer in i kompressorn innehåller en blandning med
olja vilken kan explodera och förstöra kompressorn samt
skada personer i dess närhet.
http://www.stadex.se/sv/nyheter1/Senast ... ce-lift33/
2012-10-01 ?
Fredag förmiddag
I samband med felsökning exploderade en luftkompressor. Tre personer skadades, varutav en lindrigt. Två personer fick föras till sjukhus.
Olyckan inleddes med att utredas av Polisens Tekniska Rotel och Arbetsmiljöverket.
Re: 11hk motor på 16A?
OK, då har vi en förklaring till smällen - kylningen fungerar inte och om det är det stora kompressorer med kanske 100kW motorer så blir det väldigt fort varmt om värmen inte har någonstans att ta vägen.
att sk säkerhetsutrustning inte alltid sitter på rätt ställe är ingen ovanlighet - dels för att man inte har fantasi nog att räkna ut vad som kan hända, men också oviljan att ta risken och prova i verkligt fall då det kan bli fruktansvärd dyrt för leverantören om det havererar och hela affären går med stort rött minus...
---
luft har inget att göra i en köldmediekrets övh. och förhoppningsvis är den utvädrad med inert gas , vakumpumpad och sedan fylld med köldmedie innan kompressorn startas och tryck byggs upp. Jag är inte alls säker på att PAG/POE/AB/vinylolja är lika oxidationsbeständig som mineralbaserad kompressorolja utan dessa kanske startar reaktion och i slutändan dieseltändning betydligt tidigare än motsvarande mineralolja. Tror att dom flesta är överens om att tex. linolja inte är lämplig i luftkompressor eftersom den redan är på gränsen till explosiv då den oxiderar så snabbt i luften att den kan starta brand om den är tillräckligt fördelad i syrerik och värmeisolerande miljö som tex. en linoljeindränkt trasa.
Men visst finns det dom som fuskar och låtit AC-kompressorn suga luft i sk. felsökning av blockerad ledning och olycka ha hänt tex i Afrika, med hela kompressorkärlet helt uppfläkt och ut och invänd av smällen och hela platsen där AC:n var monterad såg ut som om man hade smällt en handgranat där, att kylnissen överlevde med bara små skador får anses som ren jäkla tur (rotay-komressor där hela motorutrymmet sitter på högtrycksidan, med andra ord stor volym gas som kunde smälla... och dessutom kan en rotarykompressor pumpa upp väldigt högt tryck och därmed mycket het utgångsgas då det inte finns en dödutrymme som begränsar maxtrycket på samma sätt som i en kolvkompressor) och där siade man om det var rester av köldmediet tillsammas med luft under tryck eller oljedimman som kompressorn skapade som var orsaken - ja utöver den extremt klantiga hanteringen av den sk kylnissen... - en kyl/frys/AC-kompressor är dessutom en ganska oljeblöt historia och mycket av oljan kommer ut med högtrycksgasen som oljedimma och där finns det oljemängder nog för att kunna vara brännstoff för en dieseltändning.
En vanlig kolvkompressor för tryckluft brukar inte skvätta olja i alls samma mängd på tryckluftsidan (åtm. har jag inte sett att man behöver fylla på olja med jämna mellanrum på dom kompressorer som farsan hade) och kommer det ut bara mycket små mängder med olja och oljedimma på trycksidan så är förutsättningar för dieseltändning också väldigt låg, vilket gäller säkert över 99% av all garage och verkstadskompressorer.
som mycket annat så handlar det om mängderna och volymerna om det bara är ett besvär eller om det är riktig fara...
att sk säkerhetsutrustning inte alltid sitter på rätt ställe är ingen ovanlighet - dels för att man inte har fantasi nog att räkna ut vad som kan hända, men också oviljan att ta risken och prova i verkligt fall då det kan bli fruktansvärd dyrt för leverantören om det havererar och hela affären går med stort rött minus...
---
luft har inget att göra i en köldmediekrets övh. och förhoppningsvis är den utvädrad med inert gas , vakumpumpad och sedan fylld med köldmedie innan kompressorn startas och tryck byggs upp. Jag är inte alls säker på att PAG/POE/AB/vinylolja är lika oxidationsbeständig som mineralbaserad kompressorolja utan dessa kanske startar reaktion och i slutändan dieseltändning betydligt tidigare än motsvarande mineralolja. Tror att dom flesta är överens om att tex. linolja inte är lämplig i luftkompressor eftersom den redan är på gränsen till explosiv då den oxiderar så snabbt i luften att den kan starta brand om den är tillräckligt fördelad i syrerik och värmeisolerande miljö som tex. en linoljeindränkt trasa.
Men visst finns det dom som fuskar och låtit AC-kompressorn suga luft i sk. felsökning av blockerad ledning och olycka ha hänt tex i Afrika, med hela kompressorkärlet helt uppfläkt och ut och invänd av smällen och hela platsen där AC:n var monterad såg ut som om man hade smällt en handgranat där, att kylnissen överlevde med bara små skador får anses som ren jäkla tur (rotay-komressor där hela motorutrymmet sitter på högtrycksidan, med andra ord stor volym gas som kunde smälla... och dessutom kan en rotarykompressor pumpa upp väldigt högt tryck och därmed mycket het utgångsgas då det inte finns en dödutrymme som begränsar maxtrycket på samma sätt som i en kolvkompressor) och där siade man om det var rester av köldmediet tillsammas med luft under tryck eller oljedimman som kompressorn skapade som var orsaken - ja utöver den extremt klantiga hanteringen av den sk kylnissen... - en kyl/frys/AC-kompressor är dessutom en ganska oljeblöt historia och mycket av oljan kommer ut med högtrycksgasen som oljedimma och där finns det oljemängder nog för att kunna vara brännstoff för en dieseltändning.
En vanlig kolvkompressor för tryckluft brukar inte skvätta olja i alls samma mängd på tryckluftsidan (åtm. har jag inte sett att man behöver fylla på olja med jämna mellanrum på dom kompressorer som farsan hade) och kommer det ut bara mycket små mängder med olja och oljedimma på trycksidan så är förutsättningar för dieseltändning också väldigt låg, vilket gäller säkert över 99% av all garage och verkstadskompressorer.
som mycket annat så handlar det om mängderna och volymerna om det bara är ett besvär eller om det är riktig fara...