11hk motor på 16A?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

11hk motor på 16A?

Inlägg av Lemmy Kilmister »

Min fråga beskrivs väl ganska bra i rubriken, men jag undrar i alla fall om det fungerar att driva en trefasmotor på 11hk på 16A säkringar?

11hk är ca 8kW.

Vet ej vad cos är på motorn. Kan det gå med y/d start eller blir startströmmen för hög ändå?

Tackar för svar, mvh Markus
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: 11hk motor på 16A?

Inlägg av TomasL »

Tja, motorströmmar bör väl vara stämplat på motorn märkplåt.
Startströmmar beror på motortyp, last och driftsätt.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Det beror på vad motorn driver.
Teoretiskt kan du ta ut ungefär 11kW ur ett trefas 16A uttag.
Motorns märkplåt anger dock uteffekt, med förluster inräknade kan du kanske driva en motor på 9kW eller så kontinuerligt på 16A.
Största problemet är dock starten, startströmmen kan vara många gånger högre än driftströmmen.
Om du har nåt tungdraget kopplat till motorn så får du nog problem. Är det nåt lättsnurrat bör det kunna gå.

Brorsan har en vedmaskin med 7,5kW elmotor som tillverkaren rekommenderar 20A säkring till, men han kör den på 16A. Det fungerar så länge man inte kopplar nån annan last till samma säkringar. Jag tror att motorn har YD-start och den driver endast en hydraulpump, så den får anses lättstartad.
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

Hej, och tack för svaren!

Motorn sitter på en luftkompressor som jag funderar på att köpa. Antar att man kan anse en kompressor tungdriven?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

beroende på om den startar avlastad eller inte.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Direktstart av 11 KW är inte att rekommendera oavsett om det går eller inte pga tröga säkringar.

Startströmmen är minst 6-7* märkströmmen vid obelastad motor och vid så höga strömmar så får hela nätet problem. Oavsett om dina säkringar håller så är inte ditt nät byggt att klara detta, har du tur så sjunker bara spänningen och ljuset blinkar till men värre saker kan hända. :shock:

5kw är gränsen vad man får installerar utan mjukstart idag tror jag.

Du måste nog hitta en mjukstart för att inte elda upp ditt nät och huvudsäkringar. Det är ingen hightech idag och enkla att koppla in. (av behörig elektriker) :humm:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om man skulle välja mjukstart eller y/d-start, vilka fördelar/nackdelar har dessa jämfört med varandra?
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Mjukstarten rampar upp spänningen och man kan oftast välja kurvformer för upp och nedrampen.

Y/D-starten använder kontaktorer, först är motorn y-kopplad för att sedan växla över till d-koppling, detta kräver en motor med märkspänningen 690/400V.

Kopierat från http://www.sigbi.se/Mjukstartare/
Jämfört med direktstart eller Y/D-start har man ökad motorlivslängd på grund av:
Minskad startström
Minskad mekanisk stress
Bättre effektfaktor
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag skulle rekommendera Y/D-start. Avlastad i Y-läge.
Det är inte utan anledning AtlasCopco fortfarande kör med Y/D-start.
Men som sagt, det förutsätter att motorn är 690/400V.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Jag förstår inte hur man kan rekommendera en Y-D start på en såpass stor motor, eller över huvudtaget och i det här fallet synnerligen. Visserligen sänker man startströmmen med 30% men från 7ggr märkströmen i det här fallet när det knappt finns ström nog att driva motorn så funkar det ju inte ändå.

Det finns inga tekniska fördelar med Y-D start mot mjukstart eller frekvensomriktare.
Att det fortfarande används beror bara på att det är billigt och inte bra, som Jeltzin Vodka. :sick:
:D Nastarovio!
jevlar

Inlägg av jevlar »

Jag har en 11Kw kompressor jakör på 16A uttag, letade på ebay.de efter en beg mjukstart o hittade en ny! Danfoss mjukstart som jag lyckades ropa in för 550spänn, funkar kalasbyxa.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

mjukstart / frekvensomriktare (lite dyrare iofs) skulle jag lagt mig på om jag var du.

Du kan nog starta den rakt av eller med Y/D start men det blinkar nog härligt skulle jag tro :P
Sen beror det lite på vad du har för elcentral. En Gammal elcentral kan man lasta mer på samma säkringar då de oftast är rätt tröga av sig och en trög 10A gänga 2 säkring tål väl en 15A stegvis pålagt i runt en halvtimme utan större problem så.

De nya automatsäkringarna slår rätt snabbt och går inte lasta så hårt. Visst C (trög) används mycket i industrin för att startströmmen är så hög ibland att säkringarna löser ut vilket gammal säkringar brukar klara mycket bättre.
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

Nu har jag varit och köpt en kompressor.

På motorn står det 7,5kw 10hp.
Y 400V 14A
D 230V 25A

Den här motorn går inte att köra i D läge egentligen va? Ska det inte stå 400V på D i så fall? Det sitter redan en Y/D start monterat på den, så det är ju konstigt i så fall.

Sen förstår jag inte varför det står att motorn drar 7,5kw och drar 25A i D läget. 25A blir ju runt 17kw... Jag har säkrat upp centralen till 25A och dom säkringarna smäller då Y/D starten slår om till D.

Känner som motorn grundlurade mig! :D Tänkte att 7,5kw med Y/D start lätt skulle gå att köra på 16A-20A.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Den motorn går inte YD-starta i Sverige, däremot i USA och tror jag även i Norge på vissa ställen där man har 115/240V Nät

Du måste köra den Y-Kopplad, och en mjukstartare är rekommenderad.
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

Okey, ska försöka och se om den orkar dra runt kompressorn i Y läget.
Då håller ju säkringarna iaf.

Ska se om jag hittar någon mjukstart.
Då bör den ju gå att köra på 16A tycker jag.

Någon som vet vad mjukstart/frekvensare osv heter på engelska?
Tänkte kolla om jag hittar någon på ebay.
Skriv svar