Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler

Berätta om dina pågående projekt.
petercab

Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler

Inlägg av petercab »

Överkurs kanske, men roligt? JA!
Imponerad :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Grymt snyggt!! 8) :tumupp: Vad gjorde du själva mallen av som du bakade in i sanden?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mycket intressant, kan du vara så vänlig och ordna till med bilderna tidigare i tråden så blir din tråd komplett.
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Hej!
Kul att ni gillar det.

Andax: Modellen har jag snickrat ihop av plywood och en stump ädelträ. Sedan spacklat och målat för att få en fin finish på ytan som ligger an mot sanden. Jag hade nog lite dåligt med släppvinklar på modellen (eller dålig sand) för jag lyckades inte få loss den helt utan att dra med mig sand. Det resulterade i lite mer fräsarbete (främst på insidan).

Tecno: Jag skall försöka hitta bilderna... det var ju så förtvivlat längesen bara...
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Har du funderat på att köra "lost foam casting"? (dvs, man skär ut delar i EPS som man målar med flytande gips och sen stoppar ner i sand, sen när man häller på flytande metall brinner EPS.en upp och ytan blir fin pga gipsen). Har själv varit sugen på det men har inte riktigt plats för en smältugn..
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Hej!
Jodå jag har funderat på lost foam. Jag googlade faktiskt på det i går och tänkte att nästa test kanske blir ett sådant... Man skulle ju helst ha en CNC-styrd frigolitskärare i så fall... Det finns väl både för och nackdelar med lost foam kontra trämodeller. En trämodell kan man ju använda en illa massa gånger om man vill göra flera detaljer. Å andra sidan så kanske det inte tar så lång tid att tillverka vissa lost foam modeller. Man kan ju dessutom tillverka detaljer med väldigt skumma former då man inte behöver tänka på att man skall kunna få ut modellen...

Jag får återkomma med rapport när jag testat...

/Kammlake
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Ah, låter bra att du tittar på det, kul å se om du fpr till lost foam så småningom :)

Det är sant att det inte går att återanvända foam-formar så man bör ha CNC-skärare för att få reproducerbarhet. En 2D CNC-trådskrare behöver inte vara så komplicerad då det inte är så mycket krafter i en sådan, killen som har sidan jag länkade till gjorde en sådan som såg rätt enkel ut..
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Jo... det är frestande med en cnc-skärare men med tanke på farten i det här projektet så kommer jag nog inte bli klar med min fräs innan jag dör om jag tar fler "omvägar"...
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Jag har klurat på det där med lost foam. Jag tror att tekniken skulle passa bra för delarna till z-axeln. Då jag inte riktigt har lust (tid) att göra en CNC-skärare så bestämde jag mig för att göra ett manuellt skärbord som gör det lite lättare att skära frigolit i.

Tanken är att jag har en glödtråd från armen som sticker ut ner till bordet och så skall man kunna skära sin frigolit efter någon typ av mall hyfsat enkelt och smidigt. Jag har ännu ej monterat glödtråden.
20121020_164843 (640x480).jpg
20121020_164828 (640x480).jpg
/Kammlake
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Ser bra ut :tumupp:

Bör kunna blu hyggligt bra med en mall ja, brukar funka bra på trä att skriva ut en ritning på papper, klippa ut och limma fast och sen borra/såga efter den så samma princip på EPS borde kunna bli bra.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Gjutningen var lite extra intressant. Vad hade du isolerat "ugnen" med?
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Ugnen är isolerad med perlit. Typ lavasten tror jag... köpte det på den lokala handelsträdgården.

Jag mixade eldfast betong med perlit och gjöt i ett plåtfat.

/Kammlake
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

Kan ju tipsa om när du skär efter mallar så ha en mall på båda sidor på biten gärna så dom ligger likadant ;)
Annars om du har en mall så blir de att du trycker mot den och tråden blir som en båge och gör andra sidan mycket mindre :wink:
Men Syggt bygge!! :)

marr125
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Jag har nu "fultestat" skäraren lite... Jag funderar dock på vad jag skall ha för tråd...

Jag testade med en väldigt tunn motståndstråd. Det blev väldigt fina snitt med den men den går av alldeles för lätt. Sen testade jag med vanlig pianotråd och ståltråd. Lite för tjock och man fick gasa på en illa massa för att få den att glöda. Lite för låg resistans i tråden... Sen blev det dåliga snitt för att den var för tjock.

Jag har funderat på den här http://www.sagitta.se/cgi-bin/butik/db. ... tikel.html

eller den här fast den är nog för tjock:

http://www.sagitta.se/cgi-bin/butik/db. ... tikel.html

Någon som har några åsikter?

/Kammlake
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag funderar på om en rostfri mig-svets tråd skulle fungera bra, men 0.8mm är kanske alldeles för tjockt? Kan skicka ett par meter om du vill testa, den lär inte gå av i första taget.
Skriv svar