11hk motor på 16A?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter

Re: 11hk motor på 16A?

Inlägg av säter »

BMI skrev:Men jag tycket det verkar som att kompressorblocket har anslutningar för ventil avlastning. Men jag kan inte se någon pneumatisk eller elektrisk annordning som sköter detta.
Det verkar inte finnas någon ventilavlastning.
BMI skrev:Har man avlastning med hjälp av pressostaten skall det sitta en backventil nere vid tanken där luften går in. Pressostaten har en egen liten ventil som vid stopptryck avluftar tanken som förbinder de båda cylindrarna.
Den lösningen är det nog troligt att det är.
Jag tycker det ser ut att kunna vara en backventil, strax under där röret till tryckströmbrytaren ansluter.
Även den förhållandevis stora mellantanken tyder på detta.

Vore det min sak, hade jag bytt motor till 380/660V.
Då kan du även välja en något mindre motor.

I annat fall borde det gå att bygla bort tidreläet på Y/D-starten, så att den enbart går i Y-läge.
Då har du möjligehet att testa säkringarna, samt kolla funktionen på tryckströmbrytarens avlastningsfunktion.

Ta och inspektera tryckströmbrytaren lite extra, för att säkerställa att det finns avlastningsfunktion.

På min Atlas-Copco är det ett annat utförande, där öppnar en magnetventil under Y-läget och blåser kompressorluften rakt ut.
Så verkar det dock inte vara i detta fall.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Hej,

Jag har ett liknande kompressorblock, jag ringde BIAB i Ludvika och frågade om de hade reservdelar till de där gamla blocken då regulatorn som styr öppningen av insugsventilerna var ganska svår att ställa in, de sade då vad jag kan komma ihåg att de byggde om de där kompressorerna på slutet, de tog bort den regulator som satt monterad från början och löste styrningen på ett annat sätt.

Som det skall funka så startar man elmotorn och när trycket har nått maximalt önskat (max 8 bar för mitt block) så öppnar regulatorn och ingångarna vid insugsventilerna på toppen trycksätts, det medför att ventilerna hela tiden hålls öppna, att motorn och kompressorn fortsätter att snurra men att kompressorn inte pumpar luft, luften går ju bara in och ut ur de öppna insugsventilerna.

Bifogar några bilder om det kan vara till någon hjälp för dig.

Edit, Kan ju ha fattat fel, och det block jag har var var från början (när jag skaffade den) drivet av en dieselmotor förstås, annars tycker jag avlastning genom att hålla insugsventilerna öppna och inte stänga av elmotorn motorn borde ta bort den strömrusning som annars sker vid omstart, som modernare kompressorer ofta fungerar. Behöver kompressorn startas ofta kan det kanske vara lika bra att låta motorn gå? Fast det beror väl på hur stor trycktank man har och hur mycket luft man tar ut vilket som är bäst, skall man bara ha den för blästring är det nog lika bra att strunta att stänga av elmotorn och bara hålla insugsventilerna öppna.
20070527924.jpg
20070527927.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Lemmy Kilmister

>Visst ska det bli varmt, men nästan brännhett ska det väl ändå inte vara efter 10-20 sek.

Vid kompression blir luft brännhett direkt....
Enda tidfördröjningen är tiden att värma upp utgående rör...

Värmeavgivning från kompressorer ÄR lika med tillförd effekt.
MEN kompression värmen ÄR återgående, vidd dekompression är avkylningen lika stor som uppvärmningen var.
ALLA förluster blir till värme ej återgående.

Enligt bilder är det en 1-stegs 2-cylndrig maskin.

En maskin för max 5-7 bar korta drifttider......
Måste stå still för avkylningen mest tiden.
Medan tryckluften svalnar i trycktanken.

Någon överhettning skydd syns INTE på bilderna.
Borde innebär att el-skåpet har tidsrelä för max tillåten drifttid och min tillåten avsvalnings tid.

OBS !!!!!

LIKA VIKTIGA SÄKERHTS FUNGTINER SOM TRYCKSTÖMBRYTARE OCH SÄKERHETSVENTILL !!!!!!

EXPOSINER PÅ GRUND AV ANTÄNDNIG MODELL DISELE MOTOR ÄR INTE OKÄNDA.........

Har sett resultat av stoppat kylvatten på 14[bar] efterkylare..........

Om det var min maskin skull jag direkt montera en termostat med
överhettning skydd med manuell återställning.

Dubbla överhettnings skydd med max 60[C] fast inställda skall var krav enligt Tyska regler (?) för luftkompressor med brännbar olja.

Säter

>Det är inte utan anledning AtlasCopco fortfarande kör med Y/D-start.

Sanningar har både ”bäst före datum” och var de är sanna.....

Den sista kompressor central jag arbetade med hade elektroniska mjukstart
på 0,3[MW] motorer.
Äen om det var en egen 10/0,5[KV] transformator ca 10[m] ifrån.

Fördelarna med elektroniska mjukstart är många.....
Inget behov att använda en överdimensionera elmotor - elnät
för klara många start – stopp per timme eller avlasta drift för begränsade antal starter.
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

Inlägg av Lemmy Kilmister »

Sitter med telefon så det blir ett kort svar bara.
Om kompressorn måste kyla av sig mycket av tiden, hur ska jag då göra då jag kommer ha behov av att köra den konstant i kanske en timme då jag blästra?
Avlastningen kanske jag ska bygga om med magnetventil som är öppen tills motorn fått upp varvet. Kanske går att köra kompressorn hela tiden då jag blästrar, och vid max tryck bara släppa ut allt tryck genom ventilen tills trycket är lågt igen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om kompressorn måste kyla av sig mycket av tiden, hur ska jag då göra då jag kommer ha behov av att köra den konstant i kanske en timme då jag blästra?
En ordentlig kylfläkt, kan kanske fungera.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Lemmy Kilmister

>Om kompressorn måste kyla av sig mycket av tiden, hur ska jag då göra då jag >kommer ha behov av att köra den konstant i kanske en timme då jag blästra?

Standard lösningen är 2-stegs kompressor.........
Lågtryckscylindern – mellankylare- mindre lågtryckscylindern.

Mellankylare som helst skall kyla ner ingående luft högtryckscylindern
till samman temperatur som ingående luft lågtryckscylindern.

För en kompressor som klara 100% driftstid.
Ca 10% mindre teoretisk kompressionsarbete.

Allt enligt Tryckluftshandbok Atlas Copco .

http://www.atlascopco.se/Images/Compres ... 249312.pdf

Att komprimera lufts innehåll frän 0,1[MPa] 0[C]till 0,8[MPa]
utan avkylning ger utgående temperatur på ca +221[C]

Med andra ord ”att komprimera 0 grad luft till 7 bar” ger +221[C]
utan kylning.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Visst ska det bli varmt, men nästan brännhett ska det väl ändå inte vara efter 10-20 sek.
Något att tänka på i detta fall, där motorn med största sannolikhet är utbytt.
Går kompressorn med rätt varvtal?

Jag skulle vilja säga att en 2800r/m-motor är rätt ovanliga i dessa samanhang.
1400r/m är vanligare.
Man vet heller inte om motor-remskivan är den rätta.
Om kompressorn, mot förmodan, skulle gå med dubbla varvtalet, då kan det nog bli lite hett.
TomasL skrev:En ordentlig kylfläkt, kan kanske fungera.
Den brukar vara integrerad med den stora remskivan.
Lemmy Kilmister skrev:utloppet från cylindrarna blir väldigt varmt på några sekunder. Funderar om oljetillförseln är igensatt...
Oljetillförseln har nog ingenting med detta att göra. Det finns ingen smörjning uppe i topplocken.
Däremot är det en bra idé att kolla oljan, för vevstakslagrens skull.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Den brukar vara integrerad med den stora remskivan.
Jo, remskivan brukar ju vara utformad som en synnerligen dålig och ineffektiv luftvisp, nu menar jag naturligtvis en riktig fläkt som kan blåsa lite luft istället.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

remskivan brukar ju vara utformad som en synnerligen dålig och ineffektiv luftvisp
Det är sant. :)
Nu är BIAB gamla pålitliga kompressorer, så det ska fungera ändå, utan modifieringar.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Säter
Går kompressorn med rätt varvtal?
Detta är en intressant fråga.
Det kanske skall räknas lite baklänges för att få svar på det. Ev. kolla med vilket varvtal ett sådant kompressor block normalt körs med
Man brukar säga mellan tumme o pekfinger att 1hk/100 ger liter luft vid 7 bar.
Att denna kompressor då skulle ge mer än 1000 L/min verkar mycket "10.5 hp*100".
Skulle vilja gissa att denna storlek borde ligga kring 350-500 min/L.
Vilket då skulle kräva en motor på 4-5 HP.
Hur många liter kräver ditt bläster "aggregat/pistol"/min i förbrukning ?
Kanske varva ner är en bra lösning på dina problem.
GFEF

Inlägg av GFEF »

BMI
>Vilket då skulle kräva en motor på 4-5 HP

Före elektroniska mjukstarter var enda sättet att starta - stoppa
flera gåner i timme vare en överdimensionerad elmotor.

Normal storlek minst ca 5-6 minuter mellan varge starta.
Om elmotoren 2x minst tid mellan startarter ??
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om motorn är bytt så kan det väl ha varit kört lite hur som helst, t.ex. med frekvensomvandlare och sen har nån kopplat ihop nåt hjälpligt med U/D-startlådan för att det ska se säljbart ut?
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

Inlägg av Lemmy Kilmister »

Nu har jag hunnit kolla igenom kompressorn lite. Motorn är Y kopplad hela tiden och körs enbart med hjälp av huvudkontaktorn i Y/D starten nu. Fungerar bra, men då har jag fortfarande 25A säkringar. Har inte hunnit testa med mindre ännu.
Frågan är den om jag ska köpa en mjukstart till motorn jag har och fortsätta köra den Y kopplad eller om jag ska byta till en mindre motor som går att Y/D starta och som ger 7,5kw D kopplad istället...

Ang avluftningen så fungerar den utmärkt med hjälp av pressostatens ventil. Stör mig dock på att den inte avluftar då jag stänger av kompressorn manuellt under drift innan uppnått maxtryck. Funderar därför på avluftning med hjälp av magnetventil istället. Ventilen öppnas oavsett när kompressorn stängs av. Då kan den också vara öppen under starten för att hjälpa motorn igång om det blir nödvändigt.

Kompressorblockets maxvarv är märkt till 900rpm. Som det är byggt nu drivs blocket runt i ca 830rpm av motorn.

Det som oroar mig nu är värmeutvecklingen... Vad finns det för risker? Kan kompressorblocket ta skada tillslut eller är det värmen i tanken man ska se upp för?
Jag kommer som sagt behöva kompressorn till att blästra. Gissar att det tar runt 500-700 minutliter. Säg att jag blästrar 1-2 timmar åt gången. Vad krävs för åtgärder för att kompressorn ska klara av det?

GFEF finns det speciella termostater för just tryckluft? Den monteras då med nippel rätt in i tanken som pressostaten antar jag?
Senast redigerad av Lemmy Kilmister 3 november 2012, 11:54:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Angående det där med manuell start så kan du kanske koppla så att du har en "vanlig" strömbrytare som med en hållkrets gör att kompressorn inte stängs av förrän den nått upp i tryck? Inte jättebra lösning men du slipper meka mekanik/tryckluft :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Komprimerar man från 0.1 MPa till 0.9 MPa (atmosfärstryck till 8 bar övertryck) i en ren adiabatisk process och konstant entropi (ingen värme hinner övergå till/från väggarna) så värms luften från 20 till 272.5 grader C i kompressionsslaget och uppvärmningen går lika fort som det komprimeras. I verkligheten hinner en del av värmen gå över till cylindern under kompressionen och cylindertoppen på vägen ut men fortfarande är tryckluften som kommer ut väldigt het.

Om man har kompressorblocket som enbart värmemagasin utan adekvat avkylningskapacitet så lär det inte kunna köras särskilt många minuter per gång om den inte är byggd för att köra med 300 grader C driftvärme...

Har svårt att tänka mig att kompressorn skulle skadas av värmen om det inte är en riktigt dålig och helt feldesignad kinaimport - att pumpa luft ger värme (vilket knappast är en nyhet för en som designar kompressorblock) varav en del av det fastnar i kompressorn och så småningom når det en balanspunkt mellan upptagen värme och avgiven värme genom att kompressorblocket med cylindrar håller ett x antal grader över omgivningstemperaturen - att rören ut ur kompressorn kan vara betydligt hetare än kompressorblocket när ganska normalt. (grenröret ut ur en snurrande bilmotor är betydligt varmare än motorn själv)

om kompressorn bara är avsedd för intermittent drift så skall det anges tydligt och också hur länge den får gå samt hur lång viloperiod mellan stop och start - annars förutsätts att kompressorn skall kunna gå kontinuerligt med den kylning som den har utrustats med.

Det finns en sak till som är viktigt, man vill inte att kompressorerna skall gå för svalt heller för då får man problem med fukt och vattenutfällning redan inne i cylindrarna vilket hittar ned till oljan och gör den till mjölk, eller om kompressorn står kallt att det finns vatten kvar i toppen efter avslag, som fryser och ventilerna låses och kan få kompressorn att haverera när den startar nästa gång (har själv sett detta i form av resulterande vevaxelbrott).

30% Rh vinterluft är över 100% Rh redan vid 3 Bar vid samma temperatur och hålls inte temperaturen tillräckligt högt inne i kompressorn så blir det fuktutfällning på dess kalla delar och blir inte kompressorn tillräckligt varm fort efter start så kan detta bli ett betydande problem - det finns anledning till varför bilmotorer har över 80 graders arbetstemperatur och detta gäller också luftkompressorer att de håller en viss övertemperatur tämligen snabbt efter start, en bit över den komprimerade luftens daggpunkt under drift just för att hålla bort utfälld vatten.

För 100% Rh 25 grader sommarluft komprimerad till 8 bar övertryck så måste kompressorns inre delar vara minst 61 grader varm för att inte fukt skall fällas ut inne i kompressorblocket och dess topp. vid 30 grader 100% Rh insugsluft komprimerad till 8 Bar så är daggpunkten 74.8 grader C...

Jag skulle nog säga 65 grader är minimum driftvärme på dom inre delarna vid körning i nordiska länder för att vara säker på att inte fukt fäller ut någonstans i kompressorns cylindrar och dess topp även i fuktigt väder, vakumpumpar brukar hålla 80 - 100 grader C för att säkerhetsställa samma sak.
Skriv svar