Att fräsa titan? Tips och råd

Mattias Hellore

Re: Att fräsa titan? Tips och råd

Inlägg av Mattias Hellore »

Jag fräser mest i grad 5 (6al-4v) titan, och det är INTE kul när det påminner om deformationshärdning, ju högre temp exponentiellt jävligare blir det, låg temp är det bästa och då är floodkylning optimalt, det ryker rätt bra med WD40 om man ens försöker, och vatten med såpa i sprayflaska är okul.
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

Ahh! Skulle nog vara lite försiktigare nästa gång innan jag kommer med uttalanden... Jag hade ingen som hällst kunskap om titans betafas T.ex.
Din al V legering verkar vara någon typ av alpha+beta fas som i och med ökad temp går upp i beta fas och löser in al partiklar som sedan åldras av vidare värme (alltså inte som vid marensitiering av fe-C där man låser in kol i BCT struktur utan mer som Härdning av aluminium)

Som sagt så skjuter jag lite från höften i härdningsförfarandet men jag antar att detta är vad som händer... Dvs. Att jag hade katastrofalt fel när jag antog att värmen i sig inte kunde hörda titanlegeringen... Gör om gör rätt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

Jo! Det skulle jag ju säga också! Håll dig under 1000grader så är saken lugn! (Fast det kunde man ju i och för sig se i fasdiagramet... De kan vara lite bökiga för ovana fasdiagramläsare..,)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ah, jag gillar när EF-trådar helt plötsligt höjs till en oroväckande hög nivå på ett par poster, expertis ftw! :)
Mattias Hellore

Förstod jag fasdiagrammet rätt så är det segare ju varmare det blir?

Det stämmer ju för min del med små fräsmaskiner och högt varvtal.

Utan floodkylning så är det dammsugare och tryckluft som gäller i titan och kolfiber, i 7075 alu eller någon annan mjukare alu så är spånrensning det absolut viktigaste OCH belagda verktyg, obelagda billiga HSS funkar inte bra, T-röd gör det lite bättre men kassera fräsar efter 10-30 min är ju dyrt i längden.
Mattias Hellore

http://americanmachinist.com/features/c ... g-titanium

Sista stycket i grått är mycket bra sammanfattat av min erfarenhet över 5 års bearbetning av detta material.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Summerat så är det belagda vassa verktyg och flood kylning som gäller + övning ger färdighet.
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

Mattias Hellore skrev:Förstod jag fasdiagrammet rätt så är det segare ju varmare det blir?

Det stämmer ju för min del med små fräsmaskiner och högt varvtal.

Utan floodkylning så är det dammsugare och tryckluft som gäller i titan och kolfiber, i 7075 alu eller någon annan mjukare alu så är spånrensning det absolut viktigaste OCH belagda verktyg, obelagda billiga HSS funkar inte bra, T-röd gör det lite bättre men kassera fräsar efter 10-30 min är ju dyrt i längden.
Fin sammanfattning! Jag vill inte låta stajlig men det var samma slutsats som jag kom fram till efter ha läst fasdiagramet. (Ok, det lät stajligt :D ) men länken var betydligt mer matnyttigt än mina torftiga slutsatser (Kalebro materiallära skriver pinsamt lite om titan)

Om vi ska reda lite fasdiagramet (kan se lite annorlunda ut med V som extra legeringsämne) så blir det INTE segare med mer värme. Det man ser är de olika faserna som ämnet varierar från vid olika temperaturer och procentsats i legeringen (se från vänster för 100% titan) om vi har en legering med sej 6% Al och värmer upp den till nästa enfasområde vid ca 1300 grader (beta fasen) så har vi ändrat atomstriktur från hexagonal till BCC och vi kan lösa (diffucera) in mer aluminium. Om vi släcker den när den löst in ca: 15% så kommer den hamna vid tvåfas området med alfa + beta fas. Då är dock Aluminiumpartiklarna för utspridda för att ge en härdningseffekt (disslokationer kan ta sig obehindrade förbi) Titanlegeringen måste därför åldras (här vet jag inte riktigt hur temperatur/tid diagram ser ut för titan) vad jag misstänker är att: som du skriver i din sammanfattning, man köper denna legering oåldrad för att som när värmen tillsätts vid bearbetning bli åldrad (partiklarna klumpar ihop sig till "plättar" som disslokationerna måste loppa runt)... =utskiljningshärdning/partikelhärdning

Kan detta låta som en rimlig förklaring?

Tack för sammanfattningen för övrigt!
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

Förresten! Hur märker du att det blir segare? Kletar det och blir mer duktilt?
Seghet är för övrigt ett mycket märkligt mått på något (typ arean under grafen fram till brott i ett dragprov)

Om man får ökad duktilitet (ökad brottsförlängning) så har man fått mer seghet... Hur som helst jag är mycket tacksam för input från någon som jobbat med ämnet (till skillnad från mina något begränsade teoretiska kunskaper)

Ha det!
/Gustav
Skriv svar