Att fräsa titan? Tips och råd

Användarvisningsbild
ghost_rider

Att fräsa titan? Tips och råd

Inlägg av ghost_rider »

Finns det några pekpinnar eller rekomendationer vid fräsning utav titan?
Speciella frässtål, låga matningshastigheter, kylning osv?
Någon som har testat och kan ge lite tips?
X-IL
EF Sponsor

Re: Att fräsa titan? Tips och råd

Inlägg av X-IL »

Det är ju en dalmas här på forumet som fräst massvis med Titan till cyklar, i en moddad Julafräs, Mattias Hellore är det väl?
Shargo

Inlägg av Shargo »

Testat har jag inte men lite grunder:

Materialgrupp S (varmhållfasta stål & titanlegeringar) så ganska stor skillnad mot stål (P).
Slår man lite i Sandviks kataloger ser man snabbt att hårdmetallsammansättningen är annorlunda i plattorna och skärdata radikalt ändrade:

Kod: Markera allt

P (stål)         S (titan)
Vc   250                30    m/min
fz    0,21              0,23  mm/tand
Exemplet ovan är taget från en planfräs, Coromill 245, medelbearbetning under medelgoda förutsättningar.
Tittar man istället på profilfräsning med Coromill 316 så är skillnaden inte alls lika stor men fortfarande betydande samt att samma fräshuvuden är rekomenderade för grupperna P, M, K, & S (17 också, jag vill ju ha 316 för N dvs aluminium, plast, mm)

Kod: Markera allt

P (stål)         S (titan)
Vc   555                150    m/min
fz    varierar med verktygets diameter
Titan torde även ställa högre krav på rigiditet hos maskin och uppspänning än stål. Notera även att datan ovan gäller för produktiv körning, det kan alltså vara möjligt att använda andra plattor o skärdata med kortare livslängd / sämre resultat. Men ska man ändå köpa, köp rätt!
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

På CATIA-forumet COE hänger det rätt många som jobbar med att tillverka flygplansdelar i titan.

http://www.coe.org/p/fo/et/topic=108
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Jo jag har sett Hellore's julafräs köra titan, så det borde funka med en boris maskin också.
Synd att man inte kan 'bjuda' in personener till trådar o få deras input.
Mig veterligt så om man kör för fort eller för hårt så härdar man titanet, vilket inte är så lysande.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

> Synd att man inte kan 'bjuda' in personener till trådar o få deras input.

Kan man inte bara skicka ett PM med en länk till tråden? :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

ghost_rider, skall du fräsa titan så måste du med största sannolikhet komplettera din maskin med flood kylning. För övrigt så är det bara att köpa hem en bit titan med känd legering och kontakta en bra verktygsleverantör som har skärdata för sina produkter.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Själv svarvade jag ovetandes i ren titan för något år sedan men när högen av spån undertill plötsligt fattade eld med ett intensivs vitt sken som magnesium så började jag liksom få mina misstankar om att detta nog inte var RF. Legeringar kan säkert vara lättantändliga de med beroende på sammansättning förstsås så en ev kylning är även till för ev spånor inte skall ta eld som jag förstått det.
Shargo

Inlägg av Shargo »

Owch!

Hoppas att du klarade dig utan skador, brinnande metaller tenderar att vara en aning varma... skulle inte förvåna mig om risk för svetsblänk föreligger också.
Hade ingen aning om att titan kunde börja brinna i luft så tack för varningen,
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej det var ingen direkt fara för mig då det inte var så mycket som tur var och det skvätter inte omkring eller liknande när det brinner men det var tillräckligt mycket för att ge mig en vit fläck så att säga i synfältet under någon minut pga intensiteten.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Att titan brinner bra är helt säkert.....

En gamla tråd på "newsgroup rec.crafts.metalworking"
om brand vid svarvning i titan hade många otrevliga
saker att säga.....

Släcka en titanbrand utan klass D släckpulver är svårt....

Vatten sönderdelas i vätgas och syret skapar metalloxider
vid kontakt med smält eller brinnande metaller.

Av säkerhets skäl används flerdubbla vätskekylnings system
för att inga varma ej oxiderade spånor ska komma i kontakt med luft.
toforti
EF Sponsor

Inlägg av toforti »

Gjutjärnsspånor är väldigt bra att hälla över titanspånorna för att förhindra att det börjar brinna. Det gör vi på jobbet!
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

MKT kylning och bra fräsverktyg så går det bra :)

Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Jovisst, fräsa i titan går bra men vassa fräsar är ett måste, det går sekunder mellan slö fräs till en glödande röd pinne.

Jag har kört utan kylning, det går men sänk varvtalet och matningen, jag hade S3000 och F60 på en Robb Jack TiN HM fräs på 3.2mm, går åt gör de men dom är ju billiga så whatever.

Med floodkylning så är livslängden mycket mycket längre och du kan vrida upp till S5000 och ca F100.
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

ghost_rider skrev:Jo jag har sett Hellore's julafräs köra titan, så det borde funka med en boris maskin också.
Synd att man inte kan 'bjuda' in personener till trådar o få deras input.
Mig veterligt så om man kör för fort eller för hårt så härdar man titanet, vilket inte är så lysande.
Nu är jag bara teoretiskt påläst om titan men om jag fattat saken rätt så finns det två typer av legering som används till titan dvs. Med Pd för extra korrosionsskydd och med Mg, V och Mg för hållfast.
Nu har jag inte sett något fasdiagram för dessa legeringar men med Titanets HCP struktur har jag svårt att tro att en klassisk seghärdning är möjlig? Rätta mig gjärna om jag har fel men, man kan således bara lösningshärda och ev. deformationshärdning titan?!

Temperatur skulle då vara ganska meningslöst att försöka härda med (samma som ferritiska och austenitiska rf stål och aluminium etc.)

Jag antar att det är rentitan vi pratar om (Ti, mg legering kan jämföras med seghärdat stål, inte så trevligt att fräsa i)

Eller?
Skriv svar