Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
petercab
Inlägg: 676
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av petercab »

I Miatan sitter den en corvettespis, LS6 på 5.7l som varvar 8000, växellåda från Viper och multilänkbakaxel från Mustang Cobra.

Jag har tyvärr hinkat i lite mer grejer så vikten har hoppat upp en del och ligger nu på 1020Kg med full tank.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Andy »

Electricguy skrev:petercab: HAHA! V8 i en liten fjollig miata! :D Hur många häst sitter det under huven?

Lite käftiga är ju Black smoke racing med sin trimmade häckiga diesel merca.. :D
Diesel is the shit, no doubt! Killer torque! :tumupp:
1802
Inlägg: 6821
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Kul med diesel som flyttar på sig. Men är det inte svårt att få alt som snurrar efter motorn att hålla? Vrid vrider sönder. Hellre varvtal och hästar, än massa vrid.
danielr112
Inlägg: 8092
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Vridet finns vid motorn. Varvtalet efter växellådan är ju (eller kan) samma till bakhjulen som vilken annan bil som helst

Och växellådor som klarar det vridet som var på den mercan finns det gott om.
petercab
Inlägg: 676
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av petercab »

Han kör med automat ;)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12479
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

1802: Tja.. bultar man fast en växellåda och transmission från en Nissan Micra på en 18 Liter diesel 12'a från en stridsvagn så är det klart som fan att det går sönder... Men det finns ju självklart grejer som håller.. så jag ser inte riktigt problemet.
petercab
Inlägg: 676
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av petercab »

Fast det är ju faktiskt så att ingen får grejerna att hålla, iaf inte för oss, Dieselmercan ligger på 1-3 lådor(fler motorer) per säsong, Limmet som ligger bra till kör Nascarlåda(Jerico) som gått 3ggr denna säsongen, några kör Tractivelådor(100-200kkr/st) och dom håller inte heller utan omfattande renovering.

Jag har ju lite mindre effekt så jag klarar mig ganska bra men rasar gör det med ojämna mellanrum.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6442
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av FormerMazda »

Fast det är ju faktiskt så att ingen får grejerna att hålla
http://www.koenigsegg.com/models/agera-r/
1140hk 1200Nm..

Det jag menar är att om en låda för 100kkr inte håller så är det nog fel låda trots allt.
Tror inte nån vill ha en supersportbil som rasar lådor stup i kvarten. Så med rätt saker så håller det ju.

BTW, dags att bryta ur detta ur denna tråden?
Det är ju aningens OT.. :wink:
petercab
Inlägg: 676
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av petercab »

I sommras kom en CCXR 3 varv innan lådan rasade ;)
Ok, nog med OT nu.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 5066
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av gOry »

Skulle vilja påsta att mycket beror på hur man använder grejerna också!
1802
Inlägg: 6821
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Jag vet inte men tror att även en trimmad diesel varvar mindre än motsvarande bensinare(e85 m.m). Och har mer vrid, som ställer till med problem. Kolla en hjullastare, och jämför kardan varvtal med hjul varvtal.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12479
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Ja men är det bättre att ha en motor som varvar 23k RPM och har 0,01Nm i vrid?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36622
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Har man 23krpm och 0.01Nm i vrid har man en extremt klen motor som knappt lär orka driva bilen framåt i promenadfart ens.

Men vrid dödar mycket riktigt transmissionen, det är ju då vridsiffran är intressant, vid dimensionering av drivlina, annars är det bara max effekt och formen på kurvorna som är intressanta.

Vrid och varv växlar man sej till, effekten måste man producera i motorn.


Största "felet" med dieselmotorer är just deras korta användbara varvtalsområde, det är längre på en ottomotor, vilket gör det till en trevligare motortyp. (IMHO)

Jag har skrivit det innan, dom som skryter om maxvrid kör oftast trötta dieselbilar eller sunkiga jänkeV8'or med låg effekt.
1802
Inlägg: 6821
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Mycket kW med lagom varv är det jag vill ha. Inte onödigt högt vrid eller varv.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12479
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Åter till topic då. Jag pillade lite snabbt ihop lite LED lyse till mitt datorchassi.. Är så jävla trött på blåa LEDs.. så det fick bli ett par vita och ett par röda LEDs för att få lite vit/rosa/röd-aktigt ljus. En Arduino PWMar LEDarna mha. en MOSFET för att få en fade in/ut effekt, liknande den som Crapple använder på sina Macar.
Video -->
Skriv svar