Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
I Miatan sitter den en corvettespis, LS6 på 5.7l som varvar 8000, växellåda från Viper och multilänkbakaxel från Mustang Cobra.
Jag har tyvärr hinkat i lite mer grejer så vikten har hoppat upp en del och ligger nu på 1020Kg med full tank.
Jag har tyvärr hinkat i lite mer grejer så vikten har hoppat upp en del och ligger nu på 1020Kg med full tank.
Re: Dina mini-projekt!
Diesel is the shit, no doubt! Killer torque!Electricguy skrev:petercab: HAHA! V8 i en liten fjollig miata!Hur många häst sitter det under huven?
Lite käftiga är ju Black smoke racing med sin trimmade häckiga diesel merca..![]()

Re: Dina mini-projekt!
Kul med diesel som flyttar på sig. Men är det inte svårt att få alt som snurrar efter motorn att hålla? Vrid vrider sönder. Hellre varvtal och hästar, än massa vrid.
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Dina mini-projekt!
Vridet finns vid motorn. Varvtalet efter växellådan är ju (eller kan) samma till bakhjulen som vilken annan bil som helst
Och växellådor som klarar det vridet som var på den mercan finns det gott om.
Och växellådor som klarar det vridet som var på den mercan finns det gott om.
- Electricguy
- Inlägg: 12479
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Dina mini-projekt!
1802: Tja.. bultar man fast en växellåda och transmission från en Nissan Micra på en 18 Liter diesel 12'a från en stridsvagn så är det klart som fan att det går sönder... Men det finns ju självklart grejer som håller.. så jag ser inte riktigt problemet.
Re: Dina mini-projekt!
Fast det är ju faktiskt så att ingen får grejerna att hålla, iaf inte för oss, Dieselmercan ligger på 1-3 lådor(fler motorer) per säsong, Limmet som ligger bra till kör Nascarlåda(Jerico) som gått 3ggr denna säsongen, några kör Tractivelådor(100-200kkr/st) och dom håller inte heller utan omfattande renovering.
Jag har ju lite mindre effekt så jag klarar mig ganska bra men rasar gör det med ojämna mellanrum.
Jag har ju lite mindre effekt så jag klarar mig ganska bra men rasar gör det med ojämna mellanrum.
- FormerMazda
- Inlägg: 6442
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Dina mini-projekt!
http://www.koenigsegg.com/models/agera-r/Fast det är ju faktiskt så att ingen får grejerna att hålla
1140hk 1200Nm..
Det jag menar är att om en låda för 100kkr inte håller så är det nog fel låda trots allt.
Tror inte nån vill ha en supersportbil som rasar lådor stup i kvarten. Så med rätt saker så håller det ju.
BTW, dags att bryta ur detta ur denna tråden?
Det är ju aningens OT..

Re: Dina mini-projekt!
Skulle vilja påsta att mycket beror på hur man använder grejerna också!
Re: Dina mini-projekt!
Jag vet inte men tror att även en trimmad diesel varvar mindre än motsvarande bensinare(e85 m.m). Och har mer vrid, som ställer till med problem. Kolla en hjullastare, och jämför kardan varvtal med hjul varvtal.
- Electricguy
- Inlägg: 12479
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Dina mini-projekt!
Ja men är det bättre att ha en motor som varvar 23k RPM och har 0,01Nm i vrid?
Re: Dina mini-projekt!
Har man 23krpm och 0.01Nm i vrid har man en extremt klen motor som knappt lär orka driva bilen framåt i promenadfart ens.
Men vrid dödar mycket riktigt transmissionen, det är ju då vridsiffran är intressant, vid dimensionering av drivlina, annars är det bara max effekt och formen på kurvorna som är intressanta.
Vrid och varv växlar man sej till, effekten måste man producera i motorn.
Största "felet" med dieselmotorer är just deras korta användbara varvtalsområde, det är längre på en ottomotor, vilket gör det till en trevligare motortyp. (IMHO)
Jag har skrivit det innan, dom som skryter om maxvrid kör oftast trötta dieselbilar eller sunkiga jänkeV8'or med låg effekt.
Men vrid dödar mycket riktigt transmissionen, det är ju då vridsiffran är intressant, vid dimensionering av drivlina, annars är det bara max effekt och formen på kurvorna som är intressanta.
Vrid och varv växlar man sej till, effekten måste man producera i motorn.
Största "felet" med dieselmotorer är just deras korta användbara varvtalsområde, det är längre på en ottomotor, vilket gör det till en trevligare motortyp. (IMHO)
Jag har skrivit det innan, dom som skryter om maxvrid kör oftast trötta dieselbilar eller sunkiga jänkeV8'or med låg effekt.
Re: Dina mini-projekt!
Mycket kW med lagom varv är det jag vill ha. Inte onödigt högt vrid eller varv.
- Electricguy
- Inlägg: 12479
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Dina mini-projekt!
Åter till topic då. Jag pillade lite snabbt ihop lite LED lyse till mitt datorchassi.. Är så jävla trött på blåa LEDs.. så det fick bli ett par vita och ett par röda LEDs för att få lite vit/rosa/röd-aktigt ljus. En Arduino PWMar LEDarna mha. en MOSFET för att få en fade in/ut effekt, liknande den som Crapple använder på sina Macar.
Video -->
Video -->