ESD-risken är absolut inte överdriven!
En kille som monterat elektronik i en maskin skulle "modda" elektroniken genom att löda lite på kretskortet. Tyvärr "glömde" han ESD-skydd. Detta hände för ett par veckor sedan. Det slutade med att han fick köpa en ny elektronikmodul för 6000 kr (Han ringde och berättade det för mig idag). Han hade "moddat" även denna modul, men nu med erforderligt ESD-skydd, och det fungerade utmärkt. Jag har sett folk förstöra kretskort för tusentals kronor endast genom att inte känna till vad "sunt förnuft" innebär när det gäller ESD. Själv har jag bara förstört några enstaka IC för några hundralappar.
Har man själv riktiga kunskaper om ESD så är det oftast inga problem - jag använder sällan handledsband eftersom jag vet att mina ESD-skor fungerar bra ihop med det ledande golvet + att jag använder ESD-matta på monteringsbordet.
Men på en arbetsplats med fler än två personer så tenderar det att slarv uppstår om man inte har noggranna regler att föja och som följs upp. Därför är ESD-reglerna detaljerade. Det behövs! Av samma anledning måste hyllor, bänkar med mera vara ESD-säkert. Man kan tycka att det räcker att bara vissa ytor är "säkrade" men då underskattar man människans förmåga till "flexibilitet" - t.ex. att man lägger ifrån sig känsliga kretskort lite här och var.
Om en elektronikleverantör skriver en varningstext om ESD och folk ändå förstör elektroniken sedan så vet man vems ansvaret är. Finns ingen varningstext kan leverantören bli ersättningsskyldig för att elektroniken är "för känslig". Det finns regler för detta också. Elektronik ska vara uppsäkrat med ESD-skyddande komponenter vid externa anslutningar (dock inte internt).
Däremot - om man går in och "moddar" i elektronik gör man det på eget ansvar.