Fet mat dödar ingen, snarare tvärtom.Ska vi lägga resurser på något så är det ju på dom stora dödarna: rökning, bilkörning och fet mat.
Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Ska du flygfrakta litium batterier är du ofta hänvisade till rena fraktflyg(alltså utan "vanliga" passagerare)
Mtp volymen av post som måste komma med flyg från kina varje timme så gissar jag att mycket går på rena fraktflyg och inte på passagerarplan...
Mtp volymen av post som måste komma med flyg från kina varje timme så gissar jag att mycket går på rena fraktflyg och inte på passagerarplan...
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Rökning - självvalt
Fet mat - självvalt
Bilkrock - åk kollektivt
Den sista risken är egentligen den enda som är riktigt svår att undvika.
När det gäller fet mat finns det dåliga och bra fetter. Således beror det på..
Man kan förstås också undvika problemet med Li-batterier genom att låta bli flyg övh
Bättre är förstås att man undviker farlig hantering.
Fet mat - självvalt
Bilkrock - åk kollektivt
Den sista risken är egentligen den enda som är riktigt svår att undvika.
När det gäller fet mat finns det dåliga och bra fetter. Således beror det på..
Man kan förstås också undvika problemet med Li-batterier genom att låta bli flyg övh

Bättre är förstås att man undviker farlig hantering.
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Det borde ju rimligtvis vara mindre risk för litiumbrand inne i tryckkabinen än i det icke trycksatta bagageutrymmet, då det är först när batteripaketet punkteras som brand uppstår
Förmodligen sväller batterierna vid tryckförändringar och punkteras, sedan tar dom eld.
Förmodligen sväller batterierna vid tryckförändringar och punkteras, sedan tar dom eld.
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Bagageutrymmena är trycksatta på samma sätt som kabinen, däremot inte lika bra kontroll på temp.
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Dom sa senast i veckan att de är större risk att bli skadad att åka buss än bil! Men de berodde inte på att bussen krockar utan att chafförerna kör så jävla taskigt så passagerare trillar och slår sig!blueint skrev:Rökning - självvalt
Fet mat - självvalt
Bilkrock - åk kollektivt

Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Det måste vara rörelseförhindrade personer. Har till 99,99% åkt med bussar som körts alldeles utmärkt även om man tar en risk att röra sig i dom under körning.
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Nu blir de väldigt offtopic men jag hittade rapporten http://www.ht.lu.se/o.o.i.s?id=1187&news_item=8467
De framgår ju inte vad för personer som har blivit skadade. Men man vet ju själv hur de är att stå upp i en fullproppad buss i innerstan. Räcker ju med att en person tappar balansen så blir de en dominoeffekt. Sen att chaufförerna kör dåligt finns de också studier på http://www.kth.se/aktuellt/nyheter/var- ... a-1.332172
De framgår ju inte vad för personer som har blivit skadade. Men man vet ju själv hur de är att stå upp i en fullproppad buss i innerstan. Räcker ju med att en person tappar balansen så blir de en dominoeffekt. Sen att chaufförerna kör dåligt finns de också studier på http://www.kth.se/aktuellt/nyheter/var- ... a-1.332172
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Bagageutrymmet på flygplan blir kallt.
Buss skadorna inkluderade även skador på väg till och från bussen. Jag gissar att det är bensköra tanter som inte kör bil, så jag tror inte på slutsatsen.
Buss skadorna inkluderade även skador på väg till och från bussen. Jag gissar att det är bensköra tanter som inte kör bil, så jag tror inte på slutsatsen.
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Ja, men branden sprider sig väl inte?blueint skrev:Halon fungerar ju genom att binda väteatomer. Medan Litiumbrand fungerar utan interaktion med omgivningens kemi?