Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Uppenbarligen innebär det problem med dessa batterier.
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article15391199.ab
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article15391199.ab
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Piloterna agerade exemplariskt verkade det som iafPiloterna ombord på planet, en Boeing 777-300 på väg från Peking till Dubai, agerade snabbt och aktiverade släckningssystemet.
Sedan begärde de att få nödlanda i Urumqi där räddningstjänsten stod beredd.
Allt gick utan missöden. I den mest brandhärjade väskan hittades sedan resterna av ett utbränt litiumbatteri.

Cirka 5,7 olyckor per år, eller en varannan månad med risk för dödlig utgång.Sedan 1991 och fram till 2011 finns 113 rapporterade incidenter med batterier som utlöst rök, eld eller extrem hetta ombord på flygplan.
Tankegången är att man kan agera om batteriet är tillgängligt till skillnad från bagageutrymmet?Det är okej att ha batterierna i datorn eller till exempel i en Iphone, men de är numera bannlysta från incheckat bagage.
(någon som vet hur flygmyndigheterna har tänkt?)
Framtida förbud mot flygfraktade Li-ion/-poly batterier?Ett UPS-fraktplan kraschade i Dubai hösten 2010 och båda piloterna omkom. En liknande olycka hände i fjol då ett sydkoreanskt fraktflyg, en Asiana Airlines Boeing 747, störtade i havet. Även här omkom de båda piloterna.
Hur fraktas batterier man beställer från utlandet egentligen?
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Flyg.Hur fraktas batterier man beställer från utlandet egentligen?
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Japp, dock klassas LiPo som farligt gods, och man kan oftast inte frakta några större mängder ihop. Men allt som allt åker det säkerligen något hundratal LiPo-batterier på varje större passagerarflyg, och troligen många gånger den siffran på större fraktflyg.
Är det någon som vet hur den modernaste LiPo-teknologin (heter väl ny i stil med LiFe3Po eller nåt sånt) står sig säkerhetsmässigt mot de första generationerna LiPo?
Är det någon som vet hur den modernaste LiPo-teknologin (heter väl ny i stil med LiFe3Po eller nåt sånt) står sig säkerhetsmässigt mot de första generationerna LiPo?
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Som vanligt överdriver Aftonbladet kraftigt. Jag gissar att det handlade om helt andra mängder batterier i de fallen när det skedde haverier. Det är ju faktiskt så att det finns effektiva släcksystem i dessa utrymmen. (halon)
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Med tanke på det effektivare släcksystemet borde det alltså istället vara krav på att batterier skall packas i dessa utrymmen istället för som handbagage? 

Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Det skulle inte vara hållbart om man inte fick hå telefoner och datorer i kabinen.
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Halon fungerar ju genom att binda väteatomer. Medan Litiumbrand fungerar utan interaktion med omgivningens kemi?
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
> Japp, dock klassas LiPo som farligt gods, och man kan oftast inte frakta några större mängder ihop.
Jag har ett aktuellt/pågående projekt hos en kund där det i och för sig gäller
lastbilstransport, men en punkt där är att hålla järnkoll på vilken vikt LiPo
som lastas på varje lastbilstrailer. Ca 300 kg LiPo är max utan specialtrailer
och utbildning till chaffisen o.s.v. D.v.s att vi måste hålla reda på vikten
på varje batterityp per produkt, vad som ligger på varje pall, summera
allt vid packningen och larma om gränsen överskrids.
När det gäller handbagage kontra incheckat gods, så är det nog det enklaste
för att ha kontroll över det att helt förbjuda det vid incheckningen. Annars måste
man börja sätta viktgränser och det blir väldigt komplicerat om man t.ex skulle
acceptera 50 kg Lipo i lastutrymmet, hur skulle man ha koll på det ?
I handbagaget blir det begränsat med automatik eftersom det normalt bara
blir det som är standard i respektiva apparat. Om man *inte* har förbud
vid incheckning som skulle man kunna skicka en resväska med 100 kg LiPo.
Jag har ett aktuellt/pågående projekt hos en kund där det i och för sig gäller
lastbilstransport, men en punkt där är att hålla järnkoll på vilken vikt LiPo
som lastas på varje lastbilstrailer. Ca 300 kg LiPo är max utan specialtrailer
och utbildning till chaffisen o.s.v. D.v.s att vi måste hålla reda på vikten
på varje batterityp per produkt, vad som ligger på varje pall, summera
allt vid packningen och larma om gränsen överskrids.
När det gäller handbagage kontra incheckat gods, så är det nog det enklaste
för att ha kontroll över det att helt förbjuda det vid incheckningen. Annars måste
man börja sätta viktgränser och det blir väldigt komplicerat om man t.ex skulle
acceptera 50 kg Lipo i lastutrymmet, hur skulle man ha koll på det ?
I handbagaget blir det begränsat med automatik eftersom det normalt bara
blir det som är standard i respektiva apparat. Om man *inte* har förbud
vid incheckning som skulle man kunna skicka en resväska med 100 kg LiPo.
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Det finns en begränsning att ett flyggodkänt LiPo-batteri inte får ha mer energiinnehåll än 100 Wh. Det är ju för utrustning till flygplan. Sen verkar de inte vara så kinkiga med hur många LiPO celler som finns i datorer som släpas ombord.
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
blueint: Halonet slår ju ner branden i omgivande material, men mot just själva litiumbranden lär det inte ha någon effekt över huvud taget.
Håller man batterierna i kabinen kanske man (rådigt ingripande av kabinpersonal?) kan få ner dom i nån sorts brandtålig påse a'la LipoSack om det skiter sig?
Det kommer ju fortfarande vara probem med en massa rök i kabinen men man kanske kan undvika att vitala delar av planet går sönder i luften?
Håller man batterierna i kabinen kanske man (rådigt ingripande av kabinpersonal?) kan få ner dom i nån sorts brandtålig påse a'la LipoSack om det skiter sig?
Det kommer ju fortfarande vara probem med en massa rök i kabinen men man kanske kan undvika att vitala delar av planet går sönder i luften?
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Vad skulle den begränsningen gälla för? Jag är ganska säker på att större batterier förekommer.
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Ja det finns större batterier dock är det hårdare regler för antal och hur de hanteras och ska märkas upp.
Det finns alltså ett gränsvärde på 100Wh per batteri och 20Wh/cell för vilka regler som gäller mm... det är en liten djungel...
Det finns alltså ett gränsvärde på 100Wh per batteri och 20Wh/cell för vilka regler som gäller mm... det är en liten djungel...
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Farliga saker transporteras. Hur tror man att bensin, fyrverkerier, jaktammunition och sprängämne kommer från A till B?
Frågan är om man ska oroa sig för och lägga resurser på extremt osannolika risker?
Ska vi lägga resurser på något så är det ju på dom stora dödarna: rökning, bilkörning och fet mat.
Frågan är om man ska oroa sig för och lägga resurser på extremt osannolika risker?
Ska vi lägga resurser på något så är det ju på dom stora dödarna: rökning, bilkörning och fet mat.
Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch
Jag har ju faktiskt ägnat problemet några sekunders tanke när man beställer billiga LiPo-batterier från t.ex. DX eller Hobbyking...