Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46916
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Inlägg av TomasL »

Uppenbarligen innebär det problem med dessa batterier.
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article15391199.ab
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Inlägg av blueint »

Piloterna ombord på planet, en Boeing 777-300 på väg från Peking till Dubai, agerade snabbt och aktiverade släckningssystemet.

Sedan begärde de att få nödlanda i Urumqi där räddningstjänsten stod beredd.

Allt gick utan missöden. I den mest brandhärjade väskan hittades sedan resterna av ett utbränt litiumbatteri.
Piloterna agerade exemplariskt verkade det som iaf ;)
Sedan 1991 och fram till 2011 finns 113 rapporterade incidenter med batterier som utlöst rök, eld eller extrem hetta ombord på flygplan.
Cirka 5,7 olyckor per år, eller en varannan månad med risk för dödlig utgång.
Det är okej att ha batterierna i datorn eller till exempel i en Iphone, men de är numera bannlysta från incheckat bagage.
Tankegången är att man kan agera om batteriet är tillgängligt till skillnad från bagageutrymmet?
(någon som vet hur flygmyndigheterna har tänkt?)
Ett UPS-fraktplan kraschade i Dubai hösten 2010 och båda piloterna omkom. En liknande olycka hände i fjol då ett sydkoreanskt fraktflyg, en Asiana Airlines Boeing 747, störtade i havet. Även här omkom de båda piloterna.
Framtida förbud mot flygfraktade Li-ion/-poly batterier?
Hur fraktas batterier man beställer från utlandet egentligen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46916
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Inlägg av TomasL »

Hur fraktas batterier man beställer från utlandet egentligen?
Flyg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7701
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Inlägg av Walle »

Japp, dock klassas LiPo som farligt gods, och man kan oftast inte frakta några större mängder ihop. Men allt som allt åker det säkerligen något hundratal LiPo-batterier på varje större passagerarflyg, och troligen många gånger den siffran på större fraktflyg.

Är det någon som vet hur den modernaste LiPo-teknologin (heter väl ny i stil med LiFe3Po eller nåt sånt) står sig säkerhetsmässigt mot de första generationerna LiPo?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27370
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Inlägg av danei »

Som vanligt överdriver Aftonbladet kraftigt. Jag gissar att det handlade om helt andra mängder batterier i de fallen när det skedde haverier. Det är ju faktiskt så att det finns effektiva släcksystem i dessa utrymmen. (halon)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8639
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Inlägg av PeterH »

Med tanke på det effektivare släcksystemet borde det alltså istället vara krav på att batterier skall packas i dessa utrymmen istället för som handbagage? :humm:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27370
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Inlägg av danei »

Det skulle inte vara hållbart om man inte fick hå telefoner och datorer i kabinen.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Inlägg av blueint »

Halon fungerar ju genom att binda väteatomer. Medan Litiumbrand fungerar utan interaktion med omgivningens kemi?
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43245
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Inlägg av sodjan »

> Japp, dock klassas LiPo som farligt gods, och man kan oftast inte frakta några större mängder ihop.

Jag har ett aktuellt/pågående projekt hos en kund där det i och för sig gäller
lastbilstransport, men en punkt där är att hålla järnkoll på vilken vikt LiPo
som lastas på varje lastbilstrailer. Ca 300 kg LiPo är max utan specialtrailer
och utbildning till chaffisen o.s.v. D.v.s att vi måste hålla reda på vikten
på varje batterityp per produkt, vad som ligger på varje pall, summera
allt vid packningen och larma om gränsen överskrids.

När det gäller handbagage kontra incheckat gods, så är det nog det enklaste
för att ha kontroll över det att helt förbjuda det vid incheckningen. Annars måste
man börja sätta viktgränser och det blir väldigt komplicerat om man t.ex skulle
acceptera 50 kg Lipo i lastutrymmet, hur skulle man ha koll på det ?

I handbagaget blir det begränsat med automatik eftersom det normalt bara
blir det som är standard i respektiva apparat. Om man *inte* har förbud
vid incheckning som skulle man kunna skicka en resväska med 100 kg LiPo.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4379
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Inlägg av Andax »

Det finns en begränsning att ett flyggodkänt LiPo-batteri inte får ha mer energiinnehåll än 100 Wh. Det är ju för utrustning till flygplan. Sen verkar de inte vara så kinkiga med hur många LiPO celler som finns i datorer som släpas ombord.
Användarvisningsbild
calmar
Inlägg: 540
Blev medlem: 23 november 2005, 13:14:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Inlägg av calmar »

blueint: Halonet slår ju ner branden i omgivande material, men mot just själva litiumbranden lär det inte ha någon effekt över huvud taget.

Håller man batterierna i kabinen kanske man (rådigt ingripande av kabinpersonal?) kan få ner dom i nån sorts brandtålig påse a'la LipoSack om det skiter sig?
Det kommer ju fortfarande vara probem med en massa rök i kabinen men man kanske kan undvika att vitala delar av planet går sönder i luften?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27370
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Inlägg av danei »

Vad skulle den begränsningen gälla för? Jag är ganska säker på att större batterier förekommer.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4379
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Inlägg av Andax »

Ja det finns större batterier dock är det hårdare regler för antal och hur de hanteras och ska märkas upp.
Det finns alltså ett gränsvärde på 100Wh per batteri och 20Wh/cell för vilka regler som gäller mm... det är en liten djungel...
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Inlägg av netrunner »

Farliga saker transporteras. Hur tror man att bensin, fyrverkerier, jaktammunition och sprängämne kommer från A till B?

Frågan är om man ska oroa sig för och lägga resurser på extremt osannolika risker?

Ska vi lägga resurser på något så är det ju på dom stora dödarna: rökning, bilkörning och fet mat.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4244
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Inlägg av adent »

Jag har ju faktiskt ägnat problemet några sekunders tanke när man beställer billiga LiPo-batterier från t.ex. DX eller Hobbyking...
Skriv svar