Färddator/econometer till bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Färddator/econometer till bilen

Inlägg av kankki »

Vads sägs om en VFD? Ser ju ganska gammalmodiga ut. Sodjan sålde väl: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=60550
Användarvisningsbild
JohnA
Inlägg: 215
Blev medlem: 19 september 2011, 12:25:51
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Färddator/econometer till bilen

Inlägg av JohnA »

Tack för tipset Icecap! Det blir förstås en del extra tåtar och portar till en 5x7-matris men det lutar ändå åt en separat AVR i displayenheten för seriell överföring så att jag kan montera den intill bilens övriga instrument utan att behöva en fläskig kabel. Kör jag seriell asynkron överföring räcker det ju med tre tåtar.

Alfanumeriska standard LCD-moduler är baserade på 5x7-matris och jag har även lekt med 5x5-matris i svept form (alltså en rad med fem LED som rör sig fysiskt medan den ritar i luften). Att basera min färddatordisplay på teckenmatris hade jag inte ens funderat över eftersom jag inte trodde att det fanns så pass små passiva moduler till vettigt pris. Och jag som just skickat efter prylar från Elfa... :(

Vill jag spara tåtar och teckenhöjd kan jag ju nöja mig med fem LED på höjden. Jag har redan en färdig ASCII-/datatabell för detta sedan tidigare experiment. Får se hur jag gör... Även om LED-matriserna är mycket prisvärda kanske jag kör med sjusegments ändå för att göra bygget enklare och för att maximera känslan av orangebrunplyschmysigt 70-tal. Inte värre än att det går att ändra senare, i synnerhet om jag delar upp konstruktionen i en manöverdosa och en displayenhet.
Användarvisningsbild
JohnA
Inlägg: 215
Blev medlem: 19 september 2011, 12:25:51
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Färddator/econometer till bilen

Inlägg av JohnA »

Beträffande tryckknappar håller jag med om att de lätt kan vara irriterande när bilen skumpar omkring eller om man famlar i mörkret. En fördel är att tryckknappar enkelt kan ges nya funktioner via programvaran som dessutom kan ändras beroende på t.ex. var man befinner sig i ett bläddersystem.

Två vridomkopplare som s.a.s. multiplicerar varandra är kanske ändå det bästa. Två st. tvåpoliga fyr-läges ger tillsammans 16 olika kombinationer och med fem lägen på den ena (behöver då vara trepolig) blir det 32 kombinationer vilket borde räcka långt. Mer än fem sex lägen per ratt blir nog lätt virrigt i skallen.

Roterande pulsgivare är som påpekats av Icecap också en möjlighet. Den har precis som knapparna fördelen att kunna programmeras och är snåla på MCU-portar. Jag har en sådan pulsgivare på bilstereon och jag tycker den är ganska irriterande jämfört med riktiga pottar då den inte ger någon absolut fysisk vinkelreferens eller har något stopp att orientera sig efter. Med pulsgivare blir man lika beroende av att titta på något slags menysystem som med tryckknappar.

Jag räknar inte med att behöva mata in några data annat än möjligen att ställa en klocka då och då. Allt jag behöver kunna göra är att snabbt och lätt hoppa mellan ett tiotal olika mätvärden (av kanske 20-30 st. totalt) under färd samt nollställa vissa av dem.
Ska ta och fundera på vilka mätvärden som blir viktigast och sedan gruppera dem fiffigt.
Användarvisningsbild
JohnA
Inlägg: 215
Blev medlem: 19 september 2011, 12:25:51
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Färddator/econometer till bilen

Inlägg av JohnA »

Kanske det fiffigaste systemet för val av mätdata är en kombination av en vridomkopplare och några tryckknappar. Knapparna används för att välja ut en av ett flertal banker där "bank 0" sedan via vridomkopplaren ger de viktigaste mätvärdena man ofta vill växla mellan under färd. När man sedan vill läsa ut mer speciella data kan man göra detta då bilen står still och då gör det inget om valet av bank är lite krångligare. Egentligen räcker det då med två tryckknappar, en som stegar en bank i taget, en som återställer bank 0 så man snabbt hittar tillbaka om man förvirrar sig under färd. Vilken bank som valts bör förstås indikeras ett kort ögonblick, samma sak när man ändrar vridomkopplaren.

Två tryckknappar och en vridomkopplare med t.ex. sex lägen skulle lätt kunna ge 60 olika mätdata totalt och det är sannolikt väldigt långt över behovet. Sedan får jag klura en hel del för att rangordna alla olika mätdata så att de viktigaste nås lättast. En fusklapp i handskfacket minskar behovet av ett bra menysystem via displayen.

En till fördel med ganska många mätdatabanker är att man kan låta samma mätdata återkomma på olika plats i flera olika banker. T.ex. en bank innehåller enbart L100-värden, en annan olika mätdata för den senaste färden så som kilometer, körtid och ackumulerad L100 som också visas i föregående bank tillsammans med övriga L100-beräkningar.


Jag funderar medan jag skriver men nu börjar det kännas sömnigt och surrigt... Är inte säker på att andra intresserade hänger med på hur jag tänker men för egen del klarnar saker ofta när man försöker beskriva dem för andra. Kombinationen av två tryckknappar och en vridomkopplare känns hur som helst som bästa idén hittills.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Färddator/econometer till bilen

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Innan du funderar på visning av aktuella värden, kanske det är bra att "bara" ta in data!
Att veta vad som händer vid en viss tidpunkt och plats (GPS) är bra i första stycket.
Så kan man i en dator därefter analyser fram vad som är viktigt för stunden för att kunna korrigera körsätt!
Hoppas att detta kan bli en bra start säger Lasp ;-)
Användarvisningsbild
JohnA
Inlägg: 215
Blev medlem: 19 september 2011, 12:25:51
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Färddator/econometer till bilen

Inlägg av JohnA »

@kankki: VFD är jag svag för och det är absolut tidstypiskt om jag väljer en rad med siffror och inte punktmatris. För mörkerseendet tror jag rött är bättre än VFD;ns blågröna sken och dessutom behöver jag få maximal teckenyta på minsta möjliga totalyta och då går VFD:n bort med sitt ganska fläskiga glaspaket. Annars har jag en hel drös olika VFD:er.

Ett tag lekte jag med tanken att använda sifferrör av nixietyp. Jag är mycket förtjust i deras utseende och teknik men dels blir det ganska klumpigt, dels kan jag omöjligt visa något annat än de siffror som finns i rören vilket ökar kravet på mitt minne då jag bläddrar i systemet under körning.

Ytterligare en tanke för mig som elektronrörs- och vintagefreak, men då talar vi definitivt om vintage, det är att inkludera ett indikatorrör av typen "magiskt öga" som alternativ till ett vridspoleinstrument. Dessa rör är sanslöst vackra men kräver en del krångel för att fungera och ger heller inga pålitigt absoluta skuggvinklar som kan kopplas till en graderad skala. De går förvisso att kalibrera men bäst är att ha dem enbart för någon relativ mätning. Jag söker ofta efter elektronikprojekt där t.ex. ett EM34, EM80 eller EM84 ska platsa men till bildatorn skulle det kännas väl krystat. Nixies blir det kanske däremot om färddatorn senare får en klon i någon av mina äldre bilar. En tvåtaktsaab från 1964 är t.ex. på gång i garaget och den ska trots motorn bli ett verkligt eco-projekt!
Användarvisningsbild
JohnA
Inlägg: 215
Blev medlem: 19 september 2011, 12:25:51
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Färddator/econometer till bilen

Inlägg av JohnA »

@Lasp: Absolut! Jag börjar få ihop en lista med 20-30 intressanta data/parametrar från beräkningar i olika kombinationer av tid, körsträcka, genomlupen bränslevolym och motorvarv. Vissa av dessa behöver vara lätt åtkomliga under färd medan andra är sådana som i lugn och ro hemma vid garaget eller på macken ska antecknas i pappersversionen av körjournalen.

Kraftfulla enchipsdatorer i alla ära, men block och penna är helt överlägset när man ska anteckna diverse detaljer. Jag vill inte krångla till färddatorn med ändå ganska enkla finesser som att t.ex. räkna ut faktisk kostnad för en viss resa genom att ha matat in aktuellt bensinpris i datorn. Det blir lätt en sabla massa knappande och ständiga behov av ändringar i systemet.

Jag hade också idéer om att logga en massa mätvärden på SD-kort eller liknande flash-kort som sedan skulle kunna sättas i datorn för att plotta fantastiska grafer i Excel. Men det är så lätt att virra bort sig i alla fantastiska möjligheter och samtidigt glömma datorns viktigaste uppgift som är att vara en hjälp för mig att förstå mer exakt vad som sparar respektive slösar på bensinen.

När jag köpte min nuvarande bruksbil, en Saab 96 V4 från 1975, låg jag på en genomsnittlig förbrukning om 7-8 liter per 100km om jag höll mig under 90km/h. Allt eftersom jag blivit skickligare på eco-driving har jag utan att sänka farten annat än marginellt kommit ner till mitt nuvarande snitt med ett L100 på ca 6,6. Men det går säkert att spara lite till.

Utöver att optimera mitt körsätt kommer en bra färddator också vara till hjälp när man gör tekniska förändringar på bilen. Hur påverkar t.ex. lastvikt, däcktryck, snö/regn, tändinställning, förgasarjusteringar, blandbränsle E85/B95 m.m.

På tal om blandbränsle kör jag numera på ca 30% E85 och resten bensin vilket är på gränsen för vad motorn klarar utan byte av munstycken i förgasaren. Det lustiga är att bilen dricker aningen MINDRE bensin vid denna blandning än på ren bensin! Det finns en förbränningsteknisk förklaring till detta som enbart gäller förgasarmotorer.
Användarvisningsbild
zeylon
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 september 2007, 12:59:03
Ort: Oskarshamn

Re: Färddator/econometer till bilen

Inlägg av zeylon »

Nu vet jag inte hur det ser ut i en gammal saab men alla bilar jag har sett har en returledning till tanken också. Det är bara en bråkdel av det bränsle som pumpas fram som går in i motorn. Det mesta släpps förbi tryckregulatorn tillbaka till tanken. Är det på det viset så behöver du ju två flödesmätare.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Färddator/econometer till bilen

Inlägg av Bosen »

En Saab från 75 har nästan garanterat ingen returledning. Oftast finns returledningen där om du har någon form av elektronisk reglering av förgasaren, vilket blev nästan standard i mitten av 80-talet. Men på en jänkare (GM) från 60-talet har alla bilar med AC returledning från själva bensinpumpen, medan alla bilar utan AC saknar denna returledning. Varför det är på detta sätt har jag inte lyckats klura ut :)
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Färddator/econometer till bilen

Inlägg av Norpan »

Man skulle kunna tänka sig att motorn och motorrummet blir varmare med AC, så det behövs cirkulation på bränslet för att det inte ska bli ångblåsor och förgasarkokning.
Skriv svar