Saab V4 är knappast den optimala snålåkarbilen men utmaningen att spara dyra bensindroppar är lika mycket en sport om relativa minskningar som om ekonomi. För 20 år sedan nådde jag aldrig under 9,0 l/100km med min dåvarande Saab V4 men numera håller jag mig kring 7,0 vid blandad körning.
Bakgrunden är ganska väsentlig för projektet eftersom färddatorns funktioner är tänkta att passa det speciella körsätt som underlättas av saabens fiffiga frihjul. Eco-driving kan sammanfattas med att köra i hyfsat normalt tempo men som om bromsarna vore trasiga. Att trampa på gasen är inte fel, med bensinen köper man den framåtrörelse man vill ha. När man trampar på bromsen bränner man däremot bort sin dyrköpta hastighet till värme...
Saabens frihjul gör att motorn kan gå på tomgång i nerförsnackar, utan att trampa på kopplingen. I stadstrafik sparar man mycket på vänsterfoten när man rullar fram till varje gathörn. Men vad kostar det att låta motorn gå på tomgång så mycket istället för att helt stänga av den? (undantaget kostnaden för en i förtid utsliten startmotor...
![Wink ;-)](./images/smilies/wink.gif)
Framför allt, hur kan man optimera sitt körsätt för maximal bränslebesparing i varje situation? Det finns hur många olika sätt som helst att köra en bil från A till B och att vänta till nästa tankning leder inte till några detaljerade slutsatser. Jag begriper fortfarande efter 1000 mil inte vad jag gör för att bilen ibland ska dricka åtta liter under samma förhållanden som den ibland klarar på under sju liter.
Den absolut viktigaste informationen får jag från flödesmätaren på bränsleledningen kombinerat med medelvärden över olika tidsintervall. Mer förfinat blir det med registrering av körsträckan och det fixas relativt enkelt med en sensor på ena drivaxeln eller kanske bättre på ett bakhjul eftersom bilen är framhjulsdriven och slirar en del i vinterföre. En tredje faktor som borde vara viktig är relativ vindhastighet så man får en chans att avgöra om en förändrad förbrukning beror på körsättet eller vindförhållanden. Ytterligare en input av betydelse är vägbanans lutning eller bilens höjdförändring men det vet jag inte hur man registrerar utan risk att det blandas ihop med acceleration/bromsning.
Jag kommer börja med endast flödesmätningen och bygga ut i ovan nämnd ordning. Den riktiga utmaningen blir att hålla projektet på en enkel och praktiskt genomförbar nivå för när man väl börjar leka med AVR-processorerna springer ambitionerna lätt iväg...
![Wink :wink:](./images/smilies/wink.gif)