Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
AbbeAbyss

Re: Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Inlägg av AbbeAbyss »

Eftersom jag spelar trummor skulle jag ha byggt en uppsättning triggers till akustiska trummor (se http://en.wikipedia.org/wiki/Trigger_(drums) ). Är inte så insatt i tekniken men vet att kommersiella triggers från t.ex. Roland som jag använder är tokdyra, skulle vara ballt att bygga något själv med relativt billiga komponenter.

Själva triggersarna som man monterar på trummorna utgörs oftast av ett piezo-element, dessa skulle man sedan kunna koppla till ett Arduino-bord som styr uppspelning av ljudfiler (för baskagge, virveltrumma, hängpukor etc.).
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Blandar man in en mikroprocessor kan man göra en massa skoj med enkla medel. Blir lätt att lägga energin på antingen elektronik eller programmering beroende på vad man känner för under resans gång.

Tidtagning: I sin enklaste form en 7 segmentsdisplay och en start, stop reset knapp. Kan bli hur avancerat som helst med statistik över fler mätningar, loggning, display med mer text menyer etc. Man kan också lägga ribban lite olika högt i programmeringen genom att höja eller sänka hur exakt och hur snabbt den ska kunna mäta t.ex. kronograf som ska kunna beräkna hastigheten på en kula eller en tidtagare för ett par personer som springer hundra meter.

Ljudvisualisering: Blinka lite lysdioder styrd av en analog ingång eller kanske en FFT beräknad kurva på en display med tillhörande DMX 512 styrning av någon ljuseffekt.
Användarvisningsbild
IceColdButter

Inlägg av IceColdButter »

Jag har funderat lite på en Mp3. Har inte så stora kunskaper så jag tänkte beställa en byggsats: http://www.electrokit.com/mp3spelare.47038
Sedan satsa på att skriva mycket och sedan göra lite experiment med den. Min fråga är nu: Är detta för svårt? Har bara grundläggande el-lära i bagaget men har en farsa som har jobbat med sånt här så kan ju ta mig ut ur de värsta kriserna med hjälp av honom.
Vad tycker ni? :shock:

//IceColdButter
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kan du löda så är det nog inga problem :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

MP3-spelaren är för en för komplex konstruktion för en nybörjare, du kommer antagligen inte att lära dig någonting av den. En spelare för enkla melodier liknande de som finns i vykort och billiga leksaker kan vara lagom, där skulle du lära dig en del om mikrokontrollers. Här är ett exempel: http://arduino.cc/en/Tutorial/Tone.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

För dom 650kr kan du tom bygga någon form av RepRap-elektronik, som, säg; Gen7. Då blir det både till etchning, löda samt ev., t. ex: skriva rapport på hur svårt det var att få ihop det och testa lite smått funktionen, ev. nåt mer avancerat, ta reda på hur du kopplar in en liten buzzer som tjohej'ar glatt på dig när den är klar eller vad som.

Utanför arbetet, kan du isåfall bygga en wallace isåfall, väldigt lite vitaminer på den == billigt. Gör det tillsammans med några klasskamrater och gör helt separata projekt, kan det bli än billigare och enklare.

Det här borde för övrigt egentligen vara standardgrej i skolan, se teorin med att etcha, lära sig använda löda lite, hur man mäter med en multimeter, hur man programmerar en arduino. Vadå allmänt teknikintresse skulle stiga än mer i höjden.
Skriv svar