Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
IceColdButter
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 mars 2012, 21:27:42
Ort: Trollhättan

Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Inlägg av IceColdButter »

Tjenare.
Jag ska börja 3:an på gymnasiet och med kurs-upplägget som är så kommer en kurs som kallas "projektarbete". Jag har länge velat lära mig mer om elektronik så jag tänkte att detta är ett gyllene tillfälle!
Problemet är dock att jag inte vet någonting om vad jag ska hitta på för något. Jag vet bara att det ska kunna gå att diskutera ganska mycket om och inte vara för svårt. Jag snackade med någon som tyckte att jag skulle göra en frekvensräknare men jag vet inte :shock:
Det hade hjälp mig oerhört mycket om ni kom med förslag! :D Det spelar ingen riktig roll vad det är, bara det är innom ämnet elektronik 8) (och inte är jätte avanserat :vissla: )
Tack på förhand!
//IceColdButter
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Inlägg av victor_passe »

kommer flera trådar varje år om detta.
Sök lite så ska du nog hitta många förslag.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Inlägg av Icecap »

Mitt tips är att du funderar över vad du faktisk kommer att ha behov av!

En frekvensräknare kan vara mycket användbar - men också ganska likgiltig. Jag har en liggande och har, genom ~32 års yrke inom elektroniken, behövt en sådan kanske 5 gg. Men det är jag det...

Fundera först över vad du kunde se som användbart/roligt, sedan kan vi nog tipsa om olika lösningsmodeller men att vi ger råd blir fel: du kommer knappast att brinna för saken då! Och ska man lära sig är engagemang grejen! Det är vad som gör att man sitter i alldeles för många timmar till man har löst problemet.

Och sedan, när du har löst det hela, kommer du att vara mäkta stolt över resultatet! DU fick idén, DU löste problemen på vägen, kanske med tips och hjälp men ändå, och DU använder slutprodukten.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Inlägg av labmaster »

Om du gör en sammanställning på vilka kurser du läst i årskurs 1 - 2 så blir det lättare att ge dig tips på bra projektarbete som ligger i nivå med din förvärrvade kunskap.
Användarvisningsbild
IceColdButter
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 mars 2012, 21:27:42
Ort: Trollhättan

Re: Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Inlägg av IceColdButter »

Saken är den att jag har letat runt på webben efter olika grejer att göra men inte hittat något konkret som skulle passa mig. Men Som IceCap säger: Något jag kanske kan komma att behöva i framtiden :humm:

Vad kurser beträffar är jag ganska mycket av en gröngöling inom elektroniken, har inte så jätte stor kunskap så tänkte mig detta som en möjlighet att lära sig mer! Mina kunskaper nu är väl ganska basic om man säger så, läst ellära och fysik. Har även läst de två första böckerna i serien "Elektronik för alla" om det skulle vara till någon hjälp :roll:

Får väl ta ett snack med min lärare och se vad han tycker om saken :p
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Som någon skrev, eller kanske inte, elektronik är ett STORT ämnesområde. Du får som sågon skrev, eller inte skrev, ringa in din intressesfär.
Gillar du ljud är en förstärkare eller ett elektroniskt delningsfilter ett bra val.
Gillar du robotik och slikt kanske du ska bygga en robot eller någon annan mekatronikgrej.
Vill du syntar och musik ska du kanske satsa på en Theremin eller någon sorts syntmojäng.

Annars kan det kanske vara på sin plats att bygga ett sorts mätinstrument, kanske baserad på en PIc (eller Arduino) med nån sorts grafisk displej....
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Inlägg av lizerdboy »

Jag tycker det är bra med något man har nytta av om man ska hålla på med elektronik.
Tex ett spänningslabbaggregat, finns många tips och lösningar ute på nätet.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Inlägg av Icecap »

Ett spänningsaggregat är en bra grej! Väljer man en version som fungerar vid att man skickar in en referensspänning kan man senare digitalisera den om man vill, lägga in mjukvara för batteriladdning osv.

Kan vara extremt praktisk.

Sedan är det frågan för om man tycker att det är kul...
Användarvisningsbild
IceColdButter
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 mars 2012, 21:27:42
Ort: Trollhättan

Re: Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Inlägg av IceColdButter »

Jag har fått många bra tips och jag tackar er alla!

Härligt med respons från erfarna ;-)

Ska kolla upp hur det värkar att göra ett labbagg, man har ju väldigt stor nytta av det i framtiden med :)

Tack för responsen!

//IceColdButter
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Inlägg av TomasL »

Vilken linje går du, har haft exakt samma diskussion med min grabb för någon månad sedan.

Grejjen med dessa projektarbeten är att göra något inom ett område man förstår, och fördjupa sig inom det, inte att hitta på något nytt.
Du skall ju i din projektredovisning förhoppningsvis förklara vad du gjort, samt hur det fungerar, tillsammans med relevant bevisföring,
Användarvisningsbild
IceColdButter
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 mars 2012, 21:27:42
Ort: Trollhättan

Re: Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Inlägg av IceColdButter »

Jag går Teknik inriktning IT.
Men jag vill lära mig mer om el så det är därför jag vill göra något som har med området att göra!

Saken är den att du inte behöver lyckas med själva "produkten" i sig för att få bra betyg, du måste förstå varför det blev fel och skriva ned det.
Så jag tycker att din som ska göra det han känner för!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Inlägg av TomasL »

Jo, han kommer att göra en avhandling och expriment med supraledare, tillverkning samt diverse elektriska mätningar samt fysiska försök med dem.
Användarvisningsbild
IceColdButter
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 mars 2012, 21:27:42
Ort: Trollhättan

Re: Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Inlägg av IceColdButter »

Låter fett :-D
Du får uppdatera mig/oss om hur det har gått för honom! :-)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Inlägg av Electricguy »

Gör nåt lite udda. För det spelar ingen roll hur mycket pengar du lägger ner på det eller nåt.. Jag byggde en dator i en aluminiumväska med gammalt junk jag hade liggande hemma. En total kostnad på 199kr.. Medans en klasskompis till mig byggde en HTPC för nästan 15 000kr. Vi fick båda G på våra arbeten.. Så den ekonomiska biten spelar ingen roll.. Det är bättre att lägga mer energi på att skriva om det.
Jens92
Inlägg: 80
Blev medlem: 18 november 2009, 18:16:17
Skype: jens_karlsson_92
Ort: Lindesberg

Re: Projektarbete i 3:an, ideer behövs!

Inlägg av Jens92 »

En elcykel kanske? :)
De verkar ju vara poppis just nu
Skriv svar