LM317 fundering (linjär regulator)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: LM317 fundering (linjär regulator)

Inlägg av SM7CZR »

Om det är viktigt att kunna sänka till närmare noll volt så kan du göra ett extra uttag med några dioder i serie och ett uttag utan dioder. :)
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

För att få en utspänning som går lägre än +1.25V (Vref) behöver du mata ADJ pinnen med en negativ spänning. Där -1.25V skulle ge 0V ut.
Detta kan dock vara lite överkurs ifall du inte har tillgång till någon negativ spänning på kortet.
En vanlig diod/Zener på utgången är inte att rekommendera då spänningsfallet över denna som tidigare nämnt varierar med lasten.

Vad hade du tänkt att belasta denna regulator med?
Effektiviteten kommer inte att vara lysande då du driver den med en så pass hög matningsspänning (34V).
Låt säga att vill ha en utspänning på 5V och vill driva 1A för enkelhetens skull.
U*I=P
(34-5)*1=29W
Regulatorn kommer alltså att generera 29W(!!) i ren värmeförlust, detta är väldigt svårt att kyla bort och du kommer att behöva en kapsel som är utformad för detta.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag noterar att du fortfarande är sugen på att råka ut för max utspänning istället för nästan ingen spänning alls den dag det blir oxid i pot'en. :(
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Parallellkoppla R2 med ett fast motstånd!!!
Allt annat är idiotiskt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Vad händer om du lägger R1 efter dioderna då?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Min spontana tanke är att göra om så att ett relä växlar lindning på trafon beroende på ut-spänning. Sen använder man den andra lindningen till att generera negativ spänning till ADJ-pinnen när man bara använder en lindning till att mata. :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Klas-Kenny: det var innovativt! Smart idé.
Framför allt kan det ju då ge mer ström ut vid låg utspänning utan att LM317 blir för varm.

Dock skulle jag testa det där med att flytta R1 först.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Klas-Kenny skrev:Min spontana tanke är att göra om så att ett relä växlar lindning på trafon beroende på ut-spänning. Sen använder man den andra lindningen till att generera negativ spänning till ADJ-pinnen när man bara använder en lindning till att mata. :)

Fast då blir det ju ett stort hopp i spänning när han gör över gränsen?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Klas-Kenny skrev:Min spontana tanke är att göra om så att ett relä växlar lindning på trafon beroende på ut-spänning. Sen använder man den andra lindningen till att generera negativ spänning till ADJ-pinnen när man bara använder en lindning till att mata. :)
Tanken är inte dum, man kan ju lösa det genom att ha "en och en halv" likriktarbrygga. Dioder mot plus och minus på vanliga glättningskondingen från alla tre anslutningar på trafon, och en strömbrytare som kopplar bort den nedre lindningen till denna likriktning när man vill ha låg utspänning. Separat diod från den lindningen för att ladda en extra konding för att ge minusspänningen, som kommer ligga på noll då brytaren är sluten.

Det är nog en bra idé med en (schottky-)diod som backspänningsskydd över den kondingen, eller? *orkar inte tänka så seriöst om just backspänningsrisken*

En bättre lösning är väl att använda lite lyxigare komponenter eftersom det verkar bli ett mini-labb-aggregat. Finns det inte nån 2012 års motsvarighet till klassikern L200 eller 723+2N3055?
zoomyx

Inlägg av zoomyx »

Har varit lite segt med att jobba vidare på det här, mest på grund av flytt och skolstart.
Här är den i alla fall, gjorde som Klas-kenny sa med en OP amp och ett relä. (ja dom två switcharna ska föreställa ett 4pols relä)
Flyttade även potten som MiaM sa :)

(ber om ursäkt för dålig bild)
hopp.png
  • C1: 1.000uF
    C2: 100uF
    C3: 100nF
    D1-D9: 1N4007
    D10: LED
    K1,K2: 4pols relä
    R1: 100Ohm Pot
    R2: 50Ohm
    R3: 1.5Kohm
    R4: 100Ohm
    R5: 70Ohm
    T1: 12 - 0 - 12 traffo
    U1: LM317
    U2: Någon OPamp?
Hoppas att det ska funka, det märker jag väll senare annars.
Op:n borde slå till när utspänningen kommer över 10V enligt mina uträckningar.

En del saker beställt från Ebay, SKA komma om max 2 veckor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Borde inte något sådant vara enklare:
nanana.jpg
:)

Såg en aning rörigt ut med ett så stort relä och dubbla likriktare. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
zoomyx

Inlägg av zoomyx »

Men då kommer jag bara växla mellan 12V och 24V? Jag kopplade så för att jag vill mata regulatorn med negativ spänning och komma lägre i utspänning?...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Aha, okej, jag kollade inte kopplingen så noga.

Den där kopplingen kommer bli rolig (om du lägger på en till glättringskonding vilket krävs). Vad som kommer att hända när du vrider över 10v är att reläet kommer växla, då sjunker spänningen på ADJ-pinnen eftersom du lägger om till -12v där så därför sjunker utspänningen vilket gör att reläet växlar tillbaka, vad som händer härnäst kan du räkna ut själv... :D

Jag tänkte inte på fenomenet med att utspänningen sjunker då jag kom på idén med negativ spänning från andra lindningen, men jag tänkte att man lägger på -1,25v så då sjunker det inte lika mycket men fortfarande inte så kul, det går alltid lösa på ett eller annat sätt, men det kräver lite fler komponenter. Kan klura lite på en bra lösning för det, om ingen annan hinner först. :)
zoomyx

Inlägg av zoomyx »

Men satan :doh: Manuell växling med vippströmbrytare? Kanske inte lika fancy men jag kommer undan problemet :D
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Kan du avvara 1.2 volt så går det väl att "höja" GND med 1.2 volt vid likriktaren med två extra dioder. Då har du en -1.2V källa till din adj. Sedan kan du köra med den enklare relä-ritningen som växlar direkt vid transformatorn. Om du bygger in en hysteres i OP-ampen så riskerar du inte relä-fladder.
Skriv svar